Lekcja o Odwadze dla dzieci ze spektrum autyzmu

autyzmwszkole.com 1 rok temu
Reklamy

Tytuł lekcji:

„Lekcja o Odwadze”

Cel lekcji: Nauczyć dzieci ze spektrum autyzmu, iż odwaga może przyjść w różnych formach i pomóc im zrozumieć, jak być odważnym w swoim własnym kontekście.

Czas trwania: Około 30 minut

Materiały:

  1. Ilustracje przedstawiające różne sytuacje wymagające odwagi.
  2. Kolorowe kartki i długopisy.

Wprowadzenie

Odwaga to bardzo ważna cecha, która oznacza, iż jesteśmy gotowi stawić czoła trudnym lub strasznym sytuacjom, mimo iż się ich boimy. To oznacza, iż nie uciekamy ani nie chowamy się przed problemami, ale próbujemy je rozwiązać lub przeciwdziałać, choćby jeżeli jest to trudne.

Kilka prostych sposobów, jak można wytłumaczyć odwagę dzieciom:

  1. Odwaga to stawianie czoła strachowi: Możesz powiedzieć dzieciom, iż odwaga polega na tym, żeby mimo strachu, który czasem czujemy, wciąż próbować coś zrobić. Na przykład, jeżeli boisz się ciemności, to odwaga oznacza wejście do ciemnego pokoju, bo wiesz, iż nie ma w nim niczego, co mogłoby ci zaszkodzić.
  2. Odwaga to robienie tego, co słuszne: Możesz powiedzieć, iż odwaga to również robienie tego, co jest adekwatne, choćby jeżeli inni tego nie robią. Na przykład, jeżeli widzisz, iż ktoś jest zły dla innego dziecka, odwaga polega na wsparciu tego dziecka i mówieniu, iż to nie jest adekwatne.
  3. Odwaga to próbowanie nowych rzeczy: Inny sposób na wytłumaczenie odwagi to pokazanie, iż odważni ludzie próbują nowych rzeczy, choćby jeżeli nie są pewni, czy im się to uda. To jak próbowanie nauki nowego instrumentu muzycznego lub nauka nowego sportu.
  4. Odwaga to mówienie prawdy: Możesz także wyjaśnić, iż odwaga to mówienie prawdy, choćby jeżeli jest to trudne. Dzieci powinny wiedzieć, iż zawsze warto być uczciwym i mówić prawdę, choćby jeżeli czasem może to sprawić trudności.
  5. Odwaga to wsparcie innych: Możesz podkreślić, iż odwaga to również pomaganie innym ludziom w trudnych chwilach. Kiedy widzisz, iż ktoś potrzebuje pomocy, odważnie oferujesz swoją pomoc.

Pamiętaj, iż to ważne, aby zachęcać dzieci do wykazywania odwagi, ale także zrozumieć, iż każdy ma swoje lęki i granice. Nie zawsze trzeba ryzykować zdrowie lub bezpieczeństwo, aby być odważnym. To bardziej chodzi o podejście do życia z determinacją i gotowością do radzenia sobie z trudnościami w odpowiedni sposób.

Reklamy

Przebieg lekcji krok po kroku

Wprowadzenie (5 minut):

  • Rozpocznij lekcję, pytając dzieci, co oznacza dla nich słowo „odwaga”. Może to być różne dla różnych osób, więc podziel się swoimi myślami na ten temat.

Omówienie Odwagi (10 minut):

  • Wyjaśnij, iż odwaga nie zawsze oznacza walkę z potworami czy skok z wysokiego muru. To może być też bycie odważnym w codziennych sytuacjach.
  • Przedstaw przykłady odwagi, takie jak mówienie prawdy, proszenie o pomoc lub próbowanie czegoś nowego (Kilka prostych sposobów, jak można wytłumaczyć odwagę dzieciom jest we wprowadzeniu do lekcji).

Gra w „Historie odwagi” (10 minut)

  • Pokaż ilustracje przedstawiające różne sytuacje wymagające odwagi, takie jak wizyta u dentysty, pierwszy dzień w nowej szkole, pomoc innym czy pokonywanie własnych obaw.
  • Poproś dzieci, aby opowiedziały historie o odwadze w oparciu o ilustracje i podziel się własnymi przykładami (Kilka krótkich historyjek społecznych, które ilustrują, jak dzieci ze spektrum autyzmu mogą wykazywać odwagę w różnych sytuacjach znajdują się poniżej).

Tworzenie „Drzewa Odwagi” (5 minut):

  • Daj dzieciom kolorowe kartki i długopisy.
  • Poproś je, aby narysowały „Drzewo Odwagi”. Na drzewie każdy liść będzie reprezentował jedną sytuację, w której były odważne. Można wykorzystać gotowe drzewo wpisując w liście numerki odpowiednich sytuacji.
Drzewo OdwagiPobierz

Podsumowanie (5 minut):

  • Podkreśl, iż odwaga przychodzi w wielu formach i iż każde dziecko ma w sobie odwagę, choć może być to odwaga w różnych sytuacjach.
  • Zachęć dzieci, aby wracały do swojego „Drzewa Odwagi”, kiedy potrzebują przypomnienia o swoich odważnych działaniach. Przypominanie o sukcesach to ważne narzędzie edukacyjne budujące odwagę i poczucie własnej wartości u dzieci ze spektrum autyzmu i nie tylko.

Ta lekcja ma na celu pomóc dzieciom ze spektrum autyzmu zrozumieć znaczenie odwagi i jak być odważnym w różnych aspektach życia codziennego.

Kilka krótkich historyjek społecznych, które ilustrują, jak dzieci ze spektrum autyzmu mogą wykazywać odwagę w różnych sytuacjach:

Historia 1: „Pierwszy Dzień w Nowej Szkole”
Anna, dziewczynka ze spektrum autyzmu, musiała zmierzyć się z nową sytuacją – pierwszym dniem w nowej szkole. Miała obawy przed nowymi nauczycielami i rówieśnikami. Pomimo lęku, zebrała odwagę, aby wejść do klasy, a potem nawiązać pierwsze kontakty z innymi dziećmi.

Historia 2: „Wizyta u Dentysty”
Tomek, chłopiec ze spektrum autyzmu, miał wizytę u dentysty, co wywoływało w nim wiele obaw. Jednak postanowił być odważny. W trakcie wizyty trzymał się mocno fotela i skupiał na oddechu, pokonując swoje obawy.

Historia 3: „Rozmowa z Przyjacielem”
Marta, dziewczynka ze spektrum autyzmu, miała trudności z nawiązywaniem rozmów i zawieraniem przyjaźni. Pewnego dnia postanowiła podejść do kolegi z klasy i zapytać, czy chciałby się z nią pobawić. To było ogromnym wyzwaniem, ale jej odwaga została doceniona, a teraz mają wspólnego przyjaciela.

Historia 4: „Pokonanie Strachu przed Zmianą”
Adam, chłopiec ze spektrum autyzmu, miał swoje ulubione miejsce do zabawy w parku. Kiedy to miejsce zostało zamknięte ze względu na prace remontowe, Adam miał trudności z zaakceptowaniem zmiany. Jednak, z pomocą rodziców i terapeuty, postanowił odwiedzić inny park i odkrył, iż nowe miejsce może być równie przyjemne.

Te krótkie historie pokazują, iż odwaga dzieci ze spektrum autyzmu może się objawiać na wiele różnych sposobów, od radzenia sobie z nowymi sytuacjami społecznymi po pokonywanie osobistych lęków i wyzwań. Każda z tych sytuacji wymagała od nich odwagi i wytrwałości.

Opracowanie: Sylwia Merchut (Iwan)

Pakiet „Uczucia i emocje” dla uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusze zajęć 15 zł
Reklamy
Idź do oryginalnego materiału