Jesienne liście o bogatej palecie kolorów i kształtów, mogą posłużyć nam do urozmaicenia zajęć z dzieckiem, zarówno w działaniach edukacyjnych, jak i terapeutycznych. Oto nasze propozycje wykorzystania liści podczas zajęć rewalidacyjnych.
Pomysły na wykorzystanie liści
Rozwijamy procesy poznawcze
Liście w różnych kształtach i kolorach świetnie nadają się do ćwiczeń kategoryzowania oraz działań na zbiorach. Do ich przeprowadzenia potrzebujemy zgromadzić po kilka egzemplarzy takich samych liści różnych gatunków – mogą być zebrane w lesie czy parku lub wycięte z kartonu, zalaminowane dla większej trwałości. Mając tak przygotowany materiał, możemy bawić się w:
- łączenie w pary takich samych liści,
- dzielenie liści na grupy ze względu na kolor lub kształt, np. wyszukujemy liście żółte, czerwone, pomarańczowe lub okrągłe i podłużne,
- układanie liści w szeregu według wielkości lub nasycenia koloru,
- układanie określonej ilości liści w obręczach oznaczonych etykietą z cyfrą, porównywanie liczebności liści w grupach,
- kodowanie – każdemu liściowi odpowiada litera lub inny znak, dziecko odczytuje wiadomość zakodowaną w rzędzie liści,
- rozwiązywanie zadań matematycznych z wykorzystaniem cyfr i symboli zapisanych na liściach.
Rozwijamy spostrzeganie słuchowe
Jesienne liście to bogactwo nie tylko kolorów i kształtów, ale również dźwięków – możemy wykorzystać je do stymulowania rozwoju percepcji słuchowej, np. poprzez:
- pocieranie liśćmi, szeleszczenie – głośno, cicho, szybko, wolno, gwałtownie, delikatnie,
- tropienie dźwięku szeleszczących liści z zamkniętymi oczami, wydawanego przez poruszającego się w sali nauczyciela,
- wkładanie do obręczy tylu liści, ile dźwięków, np. klaśnięć, uderzeń w bębenek zaproponuje nauczyciel,
- rozpoznawanie szeleszczących liści wśród innych proponowanych dźwięków,
- poszukiwanie dźwięków podobnych do szelestu liści, np. pocierania kartkami papieru, zgniatania folii.
Ćwiczenia oddechowe:
- zdmuchiwanie liścia z dłoni, staranie się, żeby liść pofrunął jak najdalej na stoliku lub dywanie,
- przenoszenie liści ze stolika na kartkę papieru dzięki słomki.
Układanie mozaiki z liści, tworzenie prac pod dyktando
Zgodnie z instrukcjami nauczyciela lub według własnego pomysłu.
Ćwiczenia motoryczne:
- zamiatanie rozsypanych liści miotełką do obszaru wyznaczonego np. taśmą malarską,
- odszukiwanie dzięki pędzelka liści ukrytych na tacce z piaskiem lub kaszą,
- podawanie liści z rąk do rąk dzięki klamerki, chwytanie liści klamerką i wyszukiwanie ich np. w pudełku wypełnionym ziarnami,
- stemplowanie – pokrywanie liści farbą i odbijanie ich na papierze.
Ćwiczenie kreatywności
Wręczamy uczniowi kartkę z umieszczonym na nim dowolnym liściem, zadaniem ucznia jest dołożenie do niego innych elementów tak, by powstała spójna całość, np. liść to latawiec, balon, piłka, uczeń projektuje kolejne elementy.
Ćwiczenie koncentracji uwagi
Uczeń wyszukuje ze zbioru liść o cechach podanych przez nauczyciela lub wyszukuje go w określonym miejscu w sali, korzystając ze wskazówek nauczyciela.
Ćwiczenia uważności
W leżeniu na plecach układamy liść na brzuchu, obserwujemy, w jaki sposób się porusza podczas spokojnego, pogłębionego oddychania.
Bibliografia:
- A. Franczyk, K. Krajewska, Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019
- B. Dawczuk, I. Spychał, Wielka księga przedszkolaka. Od malucha do starszaka, wyd. Papilon, Poznań 2013
Pomysły na wykorzystanie liści w pracy rewalidacyjnej opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Post Lecą liście kolorowe… czyli pomysły na wykorzystanie liści w pracy rewalidacyjnej pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.