“La – córka Słońca” – wystawa w Galerii Art Brut

niepelnosprawnilublin.pl 1 rok temu
Zdjęcie: Wnętrze galerii Art Brut


Do 30 sierpnia 2023 r. trwa wystawa "La - córka słońca", prezentująca prace, pochodzącej z Tajlandii artystki – La Inthonkaew.

Ekspozycję można oglądać w Galerii Art Brut, prowadzonej przez Fundację Teatroterapia Lubelska.

Dostępność

Galeria znajduje się na parterze budynku Centrum Kultury w Lublinie, które jest instytucją dostępną architektonicznie dla osób z niepełnosprawnościami.

Z deklaracją dostępności instytucji można się zapoznać na stronie: https://ck.lublin.pl/dostepnosc/

Wystawa

Wystawa składa się z 11 prac, skupionych na dwóch obszarach: życiu osobistym autorki oraz życiu w czasie pandemii Covid-19. Prace wykonane zostały w technice rysunku, pojawiają się na nich postacie ludzkie, zwierzęta i rośliny, ale także egzotyczne ornamenty i elementy tajskie. W subiektywnym odbiorze, niektóre z rysunków przywodzą mi na myśl dzieła charakterystyczne dla kultury indyjskiej.

Wernisaż wystawy odbył się 11 lipca 2023 r. Kuratorem wystawy w Lublinie jest Sonia Wilk, kierownik Działu Sztuki Nieprofesjonalnej Muzeum Śląskiego.

Notka biograficzna o autorce

Autorka urodziła się w małej wiosce w środkowej Tajlandii około 1980 r. Jej ojciec był cenionym w wiosce szamanem, wuj – buddyjskim mnichem a zgodnie z rodzinną tradycją wszystkie kobiety były akuszerkami.

La Inthonkaew ukończyła zaledwie cztery klasy szkoły powszechnej. W wieku jedenastu lat kiedy zmarł Jej ojciec dziewczynka musiała zapewnić byt sobie oraz młodszemu rodzeństwu, polując i zbierając w dżungli owoce. Nieco później podjęła pracę jako robotnik budowlany, kucharka, sprzątaczka i masażystka. W wieku 15 lat urodziła pierwszą córkę. w tej chwili ma troje dzieci i dwoje wnucząt.

Około 2000 r. przybyła do Europy i osiedliła się w Pradze. Pracowała jako masażystka, wyszła także za mąż. Następnie w Czechach poznała Ondřeja Sekanina – interesującego się sztuką, malarza amatora. Gdy weszła do jego pracowni sięgnęła po pędzel oraz farby i zaczęła malować. Ondřej docenił jej malarstwo, zaczął je zbierać i organizować wystawy. Wydał także tomik prozy poetyckiej “Šamanský růženec” (pol. Szamański różaniec), będący swoistym rodzajem biografii La Inthonkaew.

W 2004 r. podczas odwiedzin u rodziny w Phuket została porwana przez tsunami, które nieomal doprowadziło do jej śmierci. To traumatyczne przeżycie wyzwoliło w niej potrzebę tworzenia. Co prawda malowała już w dzieciństwie, wykorzystując każdy skrawek papieru oraz błoto i barwniki roślinne, jednakże od momentu cudownego ocalenia malowanie stało się magicznym rytuałem, dającym możliwość kontaktu z innym wymiarem egzystencji. Zaczęła intensywnie malować, jednakże jej ówczesny mąż z taką samą intensywnością wyrzucał wykonane przez nią prace.

La Inthonkaew maluje obsesyjnie, siedząc w tradycyjny tajski sposób ze skrzyżowanymi nogami na podłodze, najczęściej w późnych godzinach nocnych.

Obrazy nie mają dla Niej wymiaru artystycznego, ważniejszy jest aspekt metafizyczny. Nigdy nie zdobyła wykształcenia artystycznego i nigdy nie interesowała się sztuką.

Więcej informacji o autorce w języku polskim można przeczytać na portalu Znalezienie oraz w języku angielskim na Jej stronie autorskiej, gdzie znajduje się także bogata galeria prac.

Zwiedzanie

Wystawa będzie prezentowana do 30 sierpnia 2023 r.
Można ją zwiedzać od wtorku do piątku w godzinach otwarcia galerii tj. 12:00 – 17:00.
Wstęp wolny!

Galeria Art Brut: http://www.artbrut.lublin.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/galeriaartbrut
Teatroterapia Lubelska: http://teatroterapia.lublin.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/teatroterapialubelska

Galeria zdjęć

Tekst i foto: Wiktoria Kwiecień

Źródła:

  1. Magdalena Čechlovská: Do szkoły jeździła na bawołach. Książka odkrywa tajlandzkiego malarza z Pragi Aktuálně.cz 31 stycznia 2022.
  2. Blog Znalezienie: La Inthonkaew – córka szamana, 26 października 2021.
  3. https://www.bubinekrevolveru.cz/samansky-ruzenec-ukazka.
  4. Gierowski Piotr. Przestrzeń innego spojrzenia: malarstwo La Inthonkaew. In: Borowik-Pieniek Grażyna and Tokarczyk Dariusz (eds.), Gaja w gaju: malarstwo Katarzyna Mielcarek, La Inthonkaew: wernisaż wystawy 17.03.2023. Kraków: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2023. p. [3–4]. ISBN 978-83-967861-0-4. [dostęp: 11-08-202; online: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/315122/gierowski_przestrzen_innego_spojrzenia_2023.pdf?sequence=1&isAllowed=y].
  5. Materiały Galerii Art Brut, towarzyszące wystawie.

Materiał powstał w ramach projektu “Promowanie aktywności osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia społecznego i zawodowego”
realizowanego w okresie 06.06.2023 – 11.12.2023 r.
przez Lubelskie Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych – Sejmik Wojewódzki.

Zadanie publiczne jest finansowane ze środków PFRON przyznanych przez Samorząd Województwa Lubelskiego

UWAGA: Kopiowanie, skracanie, przerabianie, wykorzystywanie fotografii i tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.niepelnosprawnilublin.pl, w innych mediach lub innych serwisach informacyjnych wymaga zgody redakcji.

Idź do oryginalnego materiału