Nauczyciel: Milena Cyga
Data:
Czas trwania zajęć: 120 minut
Uczestnik: uczestniczka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Kierunek usprawniania:
- bogacenie doznań zapachowych i smakowych dziecka – cebula.
Cele:
Podczas zajęć uczestniczka:
- obserwuje czynności nauczyciela
- współdziała podczas działań praktycznych, podejmując z pomocą nauczyciela proponowaną przez niego aktywność
- doświadcza stymulacji wielozmysłowej podczas zajęć porannego kręgu
- skupia się na odbiorze bodźców zapachowych
- ogląda, dotyka i wącha cebulę w całości i pokrojoną
- smakuje cebulę surową, duszoną i sok z cebuli
- z pomocą nauczyciela wykona pracę plastyczną przy użyciu łupinek cebuli i kleju
- otrzymuje pozytywne wzmocnienia związane z zabawą oraz poczuciem sprawstwa.
Uczestniczka zajęć wykonuje zadania na miarę własnych możliwości, samodzielnie lub z pomocą.
Forma zajęć:
- zajęcia indywidualne
Metody:
- stymulacja polisensoryczna
- metoda Affolter (kierowanie ruchem – aktywność wspomagana)
- pokaz
- obserwacja
- działanie praktyczne
Pomoce:
żółta świeczka, zapalniczka, odtwarzacz CD, płyta z programami aktywności CH. Knilla, suszarka do włosów, wiatraczek, miska, kolorowe liście, kasztany, żołędzie, szyszki, lampka zapachowa, olejek lawendowy, lawendowa saszetka zapachowa, żółta chusta, dzwonki, miód, cebule różnej wielkości, nóż, deska do krojenia, łupinki cebuli, zmiksowana surowa cebula, cebula duszona, sok z cebuli, koszyk, miseczki, łyżeczki, zielona kartka papieru z narysowanym konturem cebuli, klej, oliwka lawendowa, mokre chusteczki, telefon z dostępem do Internetu (piosenka „Tańcowała jesień https://www.youtube.com/embed/dgLc9XDWDkI, muzyka A. Vivaldi „Cztery pory roku – Jesień” https://www.youtube.com/embed/MR9XZQG7F-4 )
Nagrody – społeczne (uśmiech i pochwała)
Przerwy – organizowane w momencie zauważenia zmęczenia lub znużenia uczestniczki zajęć
Przebieg zajęć:
I. Przywitanie się piosenką pt. „Witaj (imię dziecka)” na melodię „Panie Janie”:
„Witaj … , witaj … !
Jak się masz? Jak się masz?
Chodź się bawić ze mną, chodź się bawić ze mną,
bo już czas, bo już czas …” x 4.
II. Zajęcia wstępne – jesienny krąg poranny:
- Zapalenie żółtej świeczki.
- Zbliżenie świeczki do dziecka – zwrócenie uwagi na światło i ciepło, następnie przesuwanie jej poziomo i pionowo w polu widzenia dziewczynki.
- Spotkanie z przyrodą – krótkie opowiadanie o jesieni połączone z oglądaniem i dotykaniem różnych jesiennych darów (kolorowe liście, kasztany, żołędzie, szyszki).
- Spotkanie z żywiołem – ćwiczenie zmysłu dotyku. Zabawa wiatrem – żywiołem jesieni. Rozwiewanie kolorowych jesiennych liści nad głową dziecka przy wykorzystaniu suszarki do włosów, dmuchanie na twarz dziewczynki małym wiatraczkiem.
- Bodźce zapachowe – zapalenie lampki zapachowej wypełnionej olejkiem lawendowym. Wąchanie przez dziecko lawendowej saszetki zapachowej.
- Zabawa w chowanego żółtą chustą – zakładamy chustę na głowę dziecka, a ono samo lub z pomocą ściąga ją z głowy, chowamy chustę do rękawa dziewczynki – wyciąganie jej z pomocą.
- Gra na dzwonkach – najpierw nauczyciel, a potem dziewczynka z pomocą nauczyciela wygrywa rytmy do piosenki o jesieni pt. „Tańcowała jesień”.
- Bodźce smakowe – smakowanie miodu na łyżeczce.
- Gaszenie lampki zapachowej i świeczki.
III. Samoobsługa – śniadanie i toaleta.
IV. Zajęcia adekwatne:
1. Zabawy cebulami różnej wielkości:
- Oglądanie i dotykanie różnej wielkości cebuli w łupinach.
- Wspólne z nauczycielem próby zdejmowania łusek z cebuli.
- Wąchanie cebuli w całości i świeżo pokrojonej przez nauczyciela.
- Smakowanie zmiksowanej cebuli surowej, duszonej i soku z cebuli.
2. Wspólne wykonanie obrazka przedstawiającego cebulę przy wykorzystaniu łupinek cebuli:
- Oglądanie, dotykanie, chwytanie łupinek cebuli w miseczce przygotowanych przez nauczyciela.
- Wspólne smarowanie klejem konturu cebuli na kartce.
- Wspólne układanie łupinek od cebuli na posmarowanym klejem konturze cebuli, przyciskanie dłonią przez dziewczynkę łupinek do kartki.
- Wykonywanie pracy przy muzyce A. Vivaldiego „Jesień”.
Uwaga: Uczestniczka zajęć wykonuje wszystkie czynności z pomocą nauczyciela, który prowadzi jej rękę.
V. Prace higieniczno-porządkowe – odstawienie pracy do wyschnięcia, umycie rąk dziewczynki mokrymi chusteczkami. Nauczyciel samodzielnie porządkuje rozsypane liście i łupinki cebuli użyte podczas zajęć.
VI. Ćwiczenia programu aktywności Knilla – program specjalny Ch. Knilla.
VII. Zajęcia końcowe:
- Relaks z elementami masażu dłoni lawendową oliwką.
- Nagroda za pracę na zajęciach – pochwała oraz zawieszenie pracy na tablicy i wspólne jej podziwianie.
- Pożegnanie.
Konspekt indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opracowała: Milena Cyga – Czytelniczka Portalu