Konkurujesz, ścigasz się i rywalizujesz w pracy? Naukowcy wiedzą, jak to na ciebie wpływa

dadhero.pl 1 rok temu
Zdjęcie: Konkurencyjne środowisko pracy nie sprawdza się w organizacjach nastawionych wyłącznie na osiągnięcie celu. fot. Campaign Creators/Unsplash


Konkurencja, rywalizacja, wyścig – pojęcia te wielu osobom są doskonale znane. W życiu zawodowym towarzyszy nam nieustanny wyścig i pęd. Jednych to motywuje i dodaje energii do działania, innym podcina skrzydła i obiera "apetyt" na więcej. Zatem jak to jest z tą konkurencją?


Konkurencja między pracownikami często jest czymś naturalnym, czymś, z czym spotykamy się na co dzień. I choć czasami traktujemy ją jak coś normalnego, to warto się zastanowić, jak wpływa na naszą wydajność, nasze podejście i samopoczucie.

Konkurencyjne środowisko pracy


Co dokładnie kryje się pod powyższym pojęciem? To środowisko, które sprawia, iż pracownicy czują się zmotywowani. Stawiają czoła wyzwaniom, by osiągnąć lepsze wyniki i wyróżniać się na tle grupy. Wiele osób rywalizuje o uznanie, awans czy premię. Jak mówi amerykański psycholog, Daniel Goleman, każdy pracownik w pewnym momencie zmuszony jest do rywalizacji.

Czy konkurencyjne środowisko w pracy jest efektywne? Motywuje i zachęca do działania? A może wręcz przeciwnie, wpływa na nas demotywująco?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bowiem wszystko uzależnione jest od okoliczności. Nie każdy pracownik odnosi korzyści z konkurencyjnej polityki organizacyjnej. Jak dowodzą przeprowadzone badania, pod uwagę należy wziąć zarówno osobowość pracowników, jak i atmosferę panującą w zespole.

Pozytywne aspekty konkurencyjności


Opublikowane badania dowodzą, iż wewnętrzna motywacja skorelowana jest z zaangażowaniem i chęcią doskonalenia siebie. Cechy te, choć są bardzo pożądane, nie są zbyt powszechne. Nie każdy pracownik je posiada. Może się również zdarzyć, iż osoba, która lubi konkurencję, w niesprzyjającym środowisku pracy, nie będzie umieć rywalizować. Pojawi się frustracja, niedocenienie i niezadowolenie.

By konkurencyjność była czymś atrakcyjnym, pracownicy powinni być nagradzani za swoje osiągnięcia. Pracodawca powinien promować innowacyjność i kreatywność. Ważne, by zachęcał do zdobywania nowych umiejętności i poszerzania swoich kompetencji. "Pozytywna" konkurencyjność może zwiększać motywację i zachęcać do działania.

Kiedy konkurencja nie jest skuteczna?


Konkurencyjne środowisko pracy nie sprawdza się w organizacjach nastawionych wyłącznie na osiągnięcie celu. Kiedy priorytetem jest produktywność, a dobre warunki pracy i samopoczucie pracownika są pomijane, zaczynają pojawiać się problemy.

Konkurencyjność nie sprawdzi się w stresującej i bardzo wymagającej pracy. W firmie, w której brakuje dobrej organizacji i określonych zasad działania, a także wówczas, gdy pracownik postrzegany jest jedynie jako "wymienny, element organizacji".

Konkurencyjność nie jest skuteczna wówczas, gdy pracownicy postrzegają siebie jako rywali, a także w przypadku, gdy osiągniecie celu, przekłada się na zdrowie psychiczne.

Skutki nadmiernej konkurencji


Narodowy Instytut Higieny Pracy w Oslo opublikował badania, które dowodzą, iż konkurencyjność zwiększa liczbę zwolnień lekarskich, wiąże się ze stresem i niepokojem. Niekiedy obniża produktywność i innowacyjność. Może również doprowadzić do nieuczciwego i nieetycznego postępowania.


Źródło: exploringyourmind


Idź do oryginalnego materiału