Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Ślimakowe Rytmy” odbył się w Światowym Centrum Słuchu w Kajetanach 25 i 26 sierpnia. Bogaty program imprezy miał na celu promowanie muzyki jako formy terapii dla osób z zaburzeniami słuchu.
Pomysłodawcą i organizatorem festiwalu jest prof. Henryk Skarżyński, który od ponad 30 lat przywraca ludzi ze świata ciszy do świata dźwięków.
Festiwal zwieńczył koncert galowy „Tam, gdzie gra muzyka”, będący hołdem nie tylko dla talentu niedosłyszących artystów, ale także dla specjalistów oraz rodziców i opiekunów dzieci, w związku z 30. rocznicą powstania instytutu – od Ośrodka Cochlear Center (1993 ) do Światowego Centrum Słuchu (2023).
Gwiazdą koncertu galowego „Ślimakowe rytmy” był natomiast Bruce Liu, zwycięzca XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Artysta zaprezentował recital z utworami Fryderyka Chopina, wystąpił również w duecie z artystami-pacjentami Światowego Centrum Słuchu, grając koncert na cztery ręce.
Na scenie pojawili się także laureaci tegorocznej i poprzednich edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Ślimakowe Rytmy”.
Światowe Centrum Słuchu liderem w swojej dziedzinie
Istotnym wydarzeniem festiwalu była IX Konferencja Naukowa z cyklu „Muzyka w rozwoju słuchowym człowieka”, odbywająca się w tym roku pod hasłem „Muzyka i sztuka w terapii”.
Prof. Henryk Skarżyński, dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach, otwierając konferencję, przypomniał, iż kongres ten by się nie odbył, gdyby nie pewne wydarzenia, rocznice, osoby, których aktywność i zaangażowanie okazały się krokami milowymi w rozwoju instytutu.
– Bez nich nie byłoby tego miejsca i tych możliwości, jakie oferuje największy we współczesnym świecie ośrodek chirurgii ucha. Jest nim Światowe Centrum Słuchu. Przemawiają za tym liczby z tych 30 lat naszej tożsamości i wyniki prezentowane na tym festiwalu – zaznaczył.
– Pomimo odbywającego się kongresu dla części zespołu jest to normalny dzień pracy. Jak codziennie, tak i w trakcie festiwalu od godziny 7 rano klinicyści przebywają na bloku operacyjnym, stając przed dylematami, co wszczepić pacjentowi, w jaki sposób, czy na pewno, jak dane urządzenie będzie działało. Te dylematy nie opuszczają nas żadnego dnia – zauważył.
– Cieszę się jednak, iż suma tych wydarzeń i doświadczeń, jest tak niezwykle pozytywna. Polega to na tym, iż możemy pokazać światu naukowemu, klinicznemu i pacjentom oraz użytkownikom to, co dzisiaj jest możliwe, co jest realne i co okazało się krokami milowymi w rozwoju tej dziedziny – wskazał.
O muzyce i sztuce w terapii osób po implantacji słuchu
Uczestnicy w trakcie kongresu mogli wysłuchać wykładów dotyczących muzykoterapii u dzieci z różnymi zaburzeniami słuchu, a także muzykoterapii dla wszystkich, terapii opartej na rytmice i tańcu, arteterapii, metodach diagnostycznych i rehabilitacji przy niedosłuchu oraz po wszczepieniu implantów słuchowych.
Wybitni eksperci odnieśli się również do zagadnień dotyczących centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego, percepcji dźwięków, a także postępów w dziedzinie implantów słuchowych.
Na festiwalu zaprezentowano również Mobilne Laboratoria Przyszłości, w których 16 zespołów edukatorów poprowadziło warsztaty, wykorzystując najnowocześniejszy sprzęt dostępny w szkołach dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości”.
Celem projektu jest stworzenie najmłodszym przestrzeni do zabawy, eksperymentów oraz rozwijania kreatywnego myślenia i konstruktywnych działań. Uczestnicy odkrywali swoje naturalne predyspozycje i talenty oraz uczyli się pracy w zespole. Edukatorzy z kolei pomagali im rozwijać zainteresowania i zdobywać umiejętności, zgodne z ich indywidualnymi predyspozycjami.
Forum szkoleniowe
Istotną częścią festiwalu okazało się I Forum Edukacyjno-Szkoleniowe poświęcone roli nauczycieli, opiekunów i edukatorów w kształceniu dzieci z niedosłuchem, użytkowników implantów słuchowych oraz korzystających z aparatów słuchowych w przedszkolach i szkołach.
W ich trakcie poruszono tematy związane m.in. z codziennym funkcjonowaniem dzieci z niedosłuchem w placówkach oświatowych, problemami dotyczącymi integracji i nauczania najmłodszych.
Dyskutowano też o potrzebach dzieci z niedosłuchem oraz ich opiekunów, a także o udogodnieniach, które mogą ułatwić pracę zarówno uczniom, jak i rodzicom, nauczycielom i pracownikom oświaty. Rozmowa służyła m.in. wypracowaniu dobrych praktyk dla pedagogów i nauczycieli oraz zidentyfikowaniu możliwości zastosowania wybranych udogodnień w szkołach i przedszkolach.