Zdrowie kobiet jest dla Gedeon Richter wartością szczególną. Skupiamy się na potrzebach pacjentek związanych z ich zdrowiem, aby być dla nich realnym wsparciem. W naszych badaniach odkrywamy, iż obszarów, w których potrzebna jest pomoc, jest bardzo wiele. Dlatego też każdego roku projekt
„W kobiecym Interesie” poświęcony jest innemu, konkretnemu zagadnieniu i przyjmuje inny motyw przewodni. Poprzednie edycje skupione były wokół takich problemów społecznych jak np. utrudniony dostęp do ginekologa osób z niepełnosprawnościami oraz pacjentek z małych miejscowości, bariery psychologiczne związane z wizytą u specjalisty, unikanie wizyt ze względu na pandemię czy senioralny wiek, a także tabu w rozmowach o zdrowiu intymnym.
Tegoroczna edycja uwzględnia potrzeby kobiet neuroatypowych, oraz wszystkich, które po prostu borykają się w swoim życiu z trudnościami natury sensoryznej czy emocjonalnej, co z kolei pogarsza jakość wizyty i jej przebieg. I to wszystko kryje się pod hasłem: "Bez wyjątku". To, co chcemy dziś uświadomić pacjentkom to fakt, iż nie tylko od lekarza czy położnej zależy to, z jaką wyjdą emocją z gabinetu i czego tam doświadczą. Mogą jasno zakomunikować swoje potrzeby, zarówno w kontakcie z lekarzem jak i preferencji wynikających z ich wrażliwości np. dotykowej.
– W każdej odsłonie naszej kampanii zwracamy uwagę na nieuświadomione społecznie bariery związane z profilaktyką zdrowotną kobiet. Chcemy, aby wszystkie kobiety, bez wyjątku, miały dostęp do badań i nie ograniczały ich żadne przeszkody. Co roku burzymy kolejne mury, łamiemy stereotypy i uświadamiamy, iż zdrowie kobiet naprawdę jest również w ich rękach! Jestem dumna, iż w ten sposób możemy realizować naszą misję – podkreśla Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.
W tym roku, we wszystkich 7. miastach inicjatywę wspiera ALAB laboratoria – ogólnopolska sieć laboratoriów diagnostycznych, która poprzez badania laboratoryjne pomaga dbać o zdrowie Polek
i Polaków. Dzięki współpracy z ALAB laboratoria pacjentki, które odwiedziły mobilny gabinet ginekologiczny, po konsultacji z lekarzem, mogły bezpłatnie wykonać cytologię płynną i test na HPV. Ponadto, lekarze po wywiadach, wykonawali: USG ginekologiczne, oraz palpacyjne badanie piersi. Mobilny gabinet ginekologiczny został dostosowany również do osób z niepełnosprawnościami.
W Gedeon Richter wiemy, iż zdrowie to nie tylko wartościowe terapie, to dużo więcej! Dlatego też wsłuchujemy się w głos i opinie pacjentów, aby być dla nich realnym wsparciem. Impulsem do rozpoczęcia tegorocznej edycji kampanii były wyniki badania, przeprowadzonego
w sierpniu 2025 r., na grupie kobiet w wieku 18-29 lat1. Jego celem było sprawdzenie, jak młode kobiety w Polsce dbają o swoje zdrowie intymne, ale także co czują, jakie emocje towarzyszą im podczas wizyty u ginekologa oraz na jaką skalę mierzymy się z tematem neuroatypowości czy wrażliwości sensorycznej.
Pochodzące z raportu dane nie napawają optymizmem – okazuje się, iż co piąta młoda Polka nigdy nie była u lekarza ginekologa, a 67% młodych kobiet doświadcza negatywnych emocji związanych z tą wizytą. Jedną z przyczyn jest poczucie, iż „moje problemy ginekologiczne zostały zbagatelizowane” a takiego odczucia doświadczyło aż 58% młodych respondentek1. Za ten fakt odpowiada m.in. obowiązujący w Polsce model opieki zdrowotnej, w którym trwająca 15 minut wizyta nie pozwala lekarzowi w pełni poświęcić się pacjentce.
Co mogłoby zmienić tę sytuację? Kobiety, które wizytę u ginekologa mają już za sobą, wymieniają przede wszystkim poczucie komfortu fizycznego i psychicznego (deklaruje to 40% badanych), empatyczne (39%), niewartościujące podejście lekarza oraz jasne, rzetelne informacje o zdrowiu (43%)1. To sprzyjać będzie również rozmowie z lekarzem np. o antykoncepcji, ponieważ jak pokazuje raport, zdecydowana większość kobiet dostrzega rolę antykoncepcji w planowaniu życia rodzinnego (84%) i ma potrzebę poszerzania wiedzy w tym istotnym temacie (68%).
Dlaczego w tym roku uwaga kampanii skierowana jest na osoby neuroróżnorodne? Ponieważ dane wskazują, iż stanowią one coraz większą grupę wśród studentek oraz innych młodych kobiet,
a liczby te będą się z czasem tylko zwiększać.
Osoby te cechuje wyjątkowa wrażliwość, która bywa powodem różnych wyzwań, w tym także
w kwestii profilaktyki ginekologicznej. Raport wskazuje, iż choćby 41% określających siebie lub zdiagnozowanych jako neuroatypowe kobiety, unika lub odkłada wizyty u ginekologa. Problemy, które zgłaszają częściej niż pozostałe to nadmiar bodźców, czy nieprzyjazny personel w rejestracji1.
Jak nietrudno zauważyć, potrzeb kobiet związanych z wizytą u ginekologa jest wiele, dlatego tegoroczna kampania Gedeon Richter została zaprojektowana tak, aby odpowiedzieć na nie w jak największym stopniu. Stąd w mobilnym gabinecie priorytetem było empatyczne i wspierające podejście lekarzy, dbałość o komfort fizyczny i psychiczny pacjentek. Dodatkowo, gabinety wyposażone zostały w elementy, mające na celu m.in. redukcję stresu czy wsparcie układu nerwowego, poprzez zapewnienie jak najmniejszej ilości bodźców.
Należy jednak pamiętać, iż komfort pacjentki w gabinecie zależy nie tylko od tego, jak jest on przygotowany, ale też od tego, jak do wizyty przygotuje się pacjentka, z jakim podejściem przychodzi do lekarza. jeżeli przed badaniem opowie lekarzowi o swoich potrzebach, również tych sensorycznych, związanych np. z przeprowadzeniem badania, pobyt w gabinecie odbędzie się
w przyjaznej atmosferze, a kobieta ma szansę wynieść z takiej wizyty dużo więcej.
– Tak naprawdę tego typu rozwiązania w różnym stopniu może wdrażać każda placówka, w której znajdują się gabinety ginekologiczne. Warto zwrócić uwagę na to, jak personel komunikuje się
z pacjentkami i na żywo i zdalnie, jakie jest oświetlenie, natężenie dźwięków i czy otoczenie sprzyja poczuciu komfortu i intymności. Projektowanie przestrzeni i obsługi z myślą o różnorodnych pacjentkach, przełoży się na przyjemniejsze doświadczenie dla WSZYSTKICH, a przecież w tym właśnie przejawia się inkluzywność – mówi dr Zofia Małkowicz, socjolożka, badaczka patient experience.
Więcej informacji oraz pełen raport z badania dostępne są na: zdrowa-ona.pl
Partnerzy kampanii
Fundacja Kulawa Warszawa, Fundacja Avalon, Polski Związek Niewidomych, Polski Związek Głuchych, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Ogólnopolska Organizacja „Kwiat Kobiecości”, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Kreatywnie dla Zdrowia, Watch Health Care, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Różowa Skrzyneczka, Stowarzyszenie Nasz Bocian. Patronem wspierającym kampanię jest portal „Zdrowa Ona”.
1 Metoda badawcza: CAWI – ankieta internetowa -zrealizowana na panelu badawczym reaktoropinii.pl należącym do Instytutu Badań Pollster. Próba badawcza: reprezentatywna grupa kobiet w wieku 18-29 lat (zgodna ze strukturą populacji dostarczaną przez GUS w ramach spisu powszechnego). Struktura próby: kontrolowana ze względu na wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania i region. W ramach badania przeprowadzono 659 ankiet w sierpniu 2025 roku.
2 E. Pisula, M. Płatos, A. Banasiak i in., Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją, Kraków 2024.







![Zamówienia publiczne dla wyrobów medycznych [szkolenie online]](https://mgr.farm/wp-content/uploads/2025/11/zamowienia-publiczne-dla-wyrobow-medycznych-zaproszenie.png)








