
Rząd federalny zapowiedział znaczące przyspieszenie prac nad Alto — pierwszą w historii Kanady linią kolei dużych prędkości. Zgodnie z budżetem na 2025 rok, przedstawionym przez premiera Marka Carneya, najważniejsze działania inżynieryjne, regulacyjne i związane z uzyskaniem pozwoleń mają wejść na szybszą ścieżkę, co umożliwi rozpoczęcie budowy już w 2029 roku. Wcześniej zakładano, iż prace ruszą dopiero w połowie lat 30.
Alto ma połączyć Toronto z Québec City na trasie liczącej około 1000 km, z przystankami m.in. w Peterborough, Ottawie, Montrealu, Laval i Trois-Rivières. Pociągi, osiągające prędkość co najmniej 300 km/h, mają skrócić czas podróży o połowę i zapewnić częstsze, bardziej niezawodne połączenia niż obecne usługi VIA Rail.
Projekt zyskał wsparcie nowo utworzonego Biura ds. Dużych Projektów (MPO), które ma ograniczać biurokrację i przyspieszać realizację inwestycji uznanych za najważniejsze dla gospodarki i bezpieczeństwa kraju. Alto ma też korzystać z nadchodzących zmian legislacyjnych, które usprawnią procesy zatwierdzania i ograniczą niepewność regulacyjną.
Budżet federalny podkreśla zaangażowanie społeczności rdzennych i grup niedostatecznie reprezentowanych, które biorą udział w projektowaniu linii oraz przygotowywaniu lokalnej siły roboczej do udziału w budowie. Rząd ocenia, iż z Alto najbardziej skorzystają studenci, osoby z wyższym wykształceniem oraz rodziny o średnich dochodach podróżujące w korytarzu Québec–Toronto.
Choć koszt inwestycji nie został jeszcze określony, pewne jest, iż wyniesie dziesiątki miliardów dolarów — znacznie więcej niż wcześniejsze szacunki dla mniej zaawansowanej koncepcji HFR, które opiewały na 6–12 mld dolarów. Już same szerokie prace projektowe i inżynieryjne pochłoną 3,9 mld dolarów. Według rządu budowa Alto może przynieść 51 tys. miejsc pracy i zwiększyć PKB o 35 mld dolarów.
W lutym 2025 roku wybrano konsorcjum Cadence, które ma zaplanować, zaprojektować, zbudować, eksploatować i częściowo finansować projekt. W jego skład wchodzą m.in. francuskie SNCF Voyageurs i SYSTRA, kanadyjski inwestor La Caisse oraz Air Canada, a także AtkinsRealis. Rząd powołał również nową korporację państwową o nazwie Alto, niezależną od VIA Rail, która będzie nadzorować projekt i współpracę z Cadence.
Projektowana linia ma być w pełni zelektryfikowana i posiadać własne, niezależne tory, co wyeliminuje konflikty z ruchem towarowym i opóźnienia, które od lat nękają korytarz Windsor–Québec. VIA Rail, mimo niedawnej modernizacji floty o pociągi Siemens Venture (200 km/h), obsługuje przez cały czas mniej pasażerów niż przed pandemią — 4,2 mln w 2024 roku wobec 4,8 mln w 2019 r.
Zmodernizowane pociągi Venture pojawią się również na trasie Amtrak Cascades w 2026 roku, co dodatkowo podkreśla znaczenie rozwoju zaawansowanej infrastruktury kolejowej w Ameryce Północnej.













