Kalifornia: studenci na pierwszej linii opieki stomatologicznej

dentonet.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Kalifornia: studenci na pierwszej linii opieki stomatologicznej


Kalifornijskie uczelnie stomatologiczne kształcą przyszłych dentystów nie tylko w murach akademii, ale także w społecznościach, które najbardziej potrzebują opieki. Dzięki funduszom ze specjalnego programu studenci zdobywają doświadczenie zawodowe w prywatnych i publicznych gabinetach stomatologicznych, jednocześnie realnie wpływając na poprawę zdrowia jamy ustnej w niedostatecznie zaopatrzonych rejonach stanu.

1 lipca 2025 r. wszystkie siedem uczelni stomatologicznych w Kalifornii otrzymało granty z Fundacji CDA (California Dental Association) na realizację działań klinicznych w tzw. strefach niedoboru pracowników ochrony zdrowia. Środki pochodzą z podatku tytoniowego, znacznie podwyższonego w Kalifornii w 2016 r. w celu sfinansowania programów zdrowotnych i badań profilaktycznych dla społeczeństwa.

California Dental Association ubiegało się o możliwość partycypowania we wpływach z podatku od 2022 r. W tym roku po raz kolejny się to udało – dzięki dofinansowaniu wszystkie stanowe uczelnie stomatologiczne rozwijają programy Community-Based Clinical Education (CBCE), umożliwiając studentom odbywanie praktyk zarówno w publicznych ośrodkach zdrowia, jak i prywatnych gabinetach dentystycznych. Miejsca te znajdują się głównie na obszarach o ograniczonym dostępie do podstawowej opieki stomatologicznej i zwykle przyjmują pacjentów z niskimi dochodami lub specjalnymi potrzebami zdrowotnymi.

Nauka poprzez służbę społeczną

Pionierami we wdrażaniu programu praktyk społecznych studentów stomatologii były University of the Pacific w San Francisco oraz California Northstate University w Elk Grove. Studenci w trakcie praktyk przeprowadzają badania stomatologiczne, wykonują zabiegi profilaktyczne, leczą próchnicę, a także zapewniają pomoc doraźną – wszystko pod czujnym okiem doświadczonych dentystów.

Nasi studenci rozwijają się zawodowo i osobowościowo dzięki pracy z pacjentami z różnych środowisk społecznych i kulturowych – mówi dr Elisa Chavez, p.o. dziekana University of the Pacific. – Jednocześnie pomagamy lokalnym społecznościom i zwiększamy świadomość w zakresie nierówności zdrowotnych.

W tym roku do programu dołączyły kolejne uczelnie: Herman Ostrow School of Dentistry z Los Angeles, UCLA School of Dentistry oraz Western University College of Dental Medicine. Studenci mogą odbywać praktyki w 13 placówkach, a 12 kolejnych się do tego przygotowuje.

Współpraca z lokalnymi organizacjami zdrowotnymi nie tylko wspiera społeczności, ale także przygotowuje studentów do rzeczywistych warunków pracy. Część z nich, początkowo planująca karierę w sektorze prywatnym, po praktykach zmieniła swoje zamiary, wybierając ścieżkę pracy w ośrodkach zdrowia publicznego.

Fundusz CBCE umożliwia nam realizację naszej misji – mówi dr Marisa Watanabe z Western University. – Nasi studenci budują relacje z klinikami, a także z pacjentami, zyskując głębsze zrozumienie realiów systemu ochrony zdrowia.

Praktyka, która inspiruje

Dla wielu studentów udział w programie CBCE to punkt zwrotny w rozwoju zawodowym i osobistym. – Odbyłem praktyki w WellSpace Community Dental Health. Zrealizowałem tam swoje pierwsze leczenie kanałowe, wykonałem liczne ekstrakcje i wypełnienia. Personel był niezwykle przyjazny. To było bezcenne doświadczenie i z chęcią wróciłbym tam ponownie – podkreśla jeden ze studentów.

Według dr Mirondy Frankenberger, koordynatorki programu na California Northstate University, wielu studentów po udziale w CBCE deklaruje chęć kontynuowania kariery w stomatologii społecznej. – Nasi studenci stają się nie tylko lepszymi specjalistami, ale i bardziej świadomymi, empatycznymi opiekunami zdrowotnymi – podkreśla.

Mentorzy z klinik partnerskich zauważają z kolei nie tylko profesjonalizm studentów, ale też pozytywny wpływ ich obecności na cały zespół i społeczność.Dzięki temu zaangażowaniu pacjenci ufają, iż kształcimy specjalistów z misją i świadomością potrzeb zdrowia publicznego – dodaje dr Frankenberger.

Od ponad 10 lat jestem kierownikiem Katedry Chirurgii Stomatologicznej na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu i już dawno wprowadziliśmy pewnego rodzaju odpowiednik egzaminu OSCE dla studentów między III a IV rokiem studiów – mówi o obowiązkowym od roku akademickiego 2024/2025 egzaminie OSCE prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, prorektor ds. umiędzynarodowienia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. – To niezmiernie ważne, aby przyszły lekarz dentysta potwierdzał swoje umiejętności praktyczne – dodaje.

Źródło: https://www.cda.org/

Idź do oryginalnego materiału