Jak wynika z ogólnoświatowego badania, zależność od pracy jest powszechnym problemem na całym świecie

humanmag.pl 3 miesięcy temu

Uzależnienie od pracy jest problemem globalnym, a jego objawy są bardzo podobne niezależnie od kraju, kontynentu czy kultury – wynika ze wstępnych wyników międzynarodowego badania przeprowadzonego z udziałem ponad 30 000 osób z 88 krajów.

Badania przeprowadził zespół kierowany przez polskich badaczy: dr Edytę Charzyńską, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i dr Pawła Atroszko z Uniwersytetu Gdańskiego (relacjonowaliśmy o tym tutaj).

Naukowcy zakończyli fazę zbierania danych (w badaniach wzięło udział ponad 30 tys. osób z 88 państw na sześciu kontynentach) i mają wstępne wyniki.

„Uzależnienie od pracy jest jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed psychologią organizacji i zdrowiem publicznym w XXI wieku. Nasze wstępne wyniki wskazują, iż jest to problem uniwersalny, który objawia się w bardzo podobny sposób we wszystkich krajach – od Stanów Zjednoczonych po republiki karaibskie, kraje Ameryki Południowej, Afrykę, Europę, Bliski i Daleki Wschód, do Nowej Zelandii na antypody” – powiedziała PAP – Nauka w Polsce – dr Edyta Charzyńska

Dodaje, iż choć inne zachowania kompulsywne, takie jak problematyczne korzystanie z serwisów społecznościowych, są zwykle bardziej zróżnicowane kulturowo, obecne wyniki sugerują, iż „objawy uzależnienia od pracy są bardzo podobne niezależnie od kraju, kontynentu czy kultury”.

Atroszko dodaje, iż kluczem do badań obejmujących tak wiele państw i kultur jest opracowanie zestawu pytań diagnostycznych (w tym przypadku dotyczących głównych objawów uzależnienia), które będą podobnie interpretowane przez respondentów, niezależnie od miejsca zamieszkania .

„Ma to ogromne znaczenie dla przyszłych analiz, ponieważ jednym z celów projektu jest zrozumienie, jakie czynniki na poziomie makro (np. sytuacja społeczno-gospodarcza kraju, polityka rynku pracy) wpływają na tę zależność i w jakim stopniu. Interesują nas także interakcje czynników makro z czynnikami poziomu mezo (np. kultura organizacyjna w danej firmie) i czynnikami poziomu mikro (np. osobowość)” – mówi.

Według autorów badanie „jest nie tylko największym w historii badaniem dotyczącym uzależnień od pracy, ale także jednym z największych badań dotyczących uzależnień behawioralnych porównującym tak wiele krajów”. „Jego wyniki można wykorzystać do opracowania zaleceń dla rządów dotyczących warunków pracy w celu zminimalizowania kosztów opieki zdrowotnej, kosztów społecznych i ekonomicznych związanych z uzależnieniem od pracy oraz jego wpływem na zdrowie i produktywność”, mówią liderzy projektu.

Naukowcy rozpoczęli w tej chwili w Polsce szczegółowe badania, które ich zdaniem mogą pomóc w oficjalnym uznaniu uzależnienia od pracy za problem zdrowotny. Polega na badaniu tych samych osób cztery razy w odstępie trzech miesięcy. Celem badaczy jest poznanie dynamiki rozwoju uzależnienia od pracy, a w szczególności poszerzenie wiedzy na temat potencjalnego negatywnego wpływu tego uzależnienia na zdrowie, funkcjonowanie i produktywność.

W badaniach mogą brać udział osoby dorosłe, pracujące. Respondenci, którzy wypełnią ankietę we wszystkich czterech pomiarach, wezmą udział w losowaniu kart podarunkowych o wartości 200 zł każda i otrzymają przydatne informacje zwrotne. O ankieta jest dostępny do końca grudnia.

Badanie Global Work Addiction Survey jest realizowane w ramach projektu „Rola czynników makro-, mezo- i mikropoziomowych w uzależnieniu od pracy i związanych z nim problemach zdrowotnych”, finansowanego ze środków Fundacji Polskie Narodowe Centrum Nauki.

PAP – Nauka w Polsce, Agnieszka Kliks-Pudlik

akp/ agt/ kap/

tr. RL

Fundacja PAP umożliwia nieodpłatne przedrukowanie artykułów z portalu Nauka w Polsce pod warunkiem otrzymania raz w miesiącu wiadomości e-mail o korzystaniu z portalu i wskazaniu pochodzenia artykułu. Na stronach internetowych i portalach internetowych należy podawać adres: Źródło: www.scienceinpoland.pl, natomiast w czasopismach – adnotację: Źródło: Nauka w Polsce – www.scienceinpoland.pl. W przypadku serwisów społecznościowych należy podać jedynie tytuł i lead przesyłki naszej agencji wraz z linkiem prowadzącym do tekstu artykułu na naszej stronie, tak jak widnieje on na naszym profilu na Facebooku.

Idź do oryginalnego materiału