Jak skutecznie rekrutować personel do gabinetu?

dentonet.pl 9 godzin temu
Zdjęcie: Jak skutecznie rekrutować personel do gabinetu?


W ostatnich latach rekrutacja nowych członków zespołu w gabinecie stomatologicznym zmieniła się diametralnie. Minęły czasy pisania ogłoszeń o pracę, w których opisywano wymagane kwalifikacje oraz podawano wynagrodzenie i dodatkowe świadczenia. w tej chwili potencjalni pracownicy nierzadko postrzegają takie informacje jako nudne i drugorzędne.

Zamiast tego, osoby poszukujące pracy w gabinecie zadają inne pytania: Jak będzie wyglądać moje życie, jeżeli podejmę pracę w tym gabinecie? Ile godzin będę pracować tygodniowo? Czy będę mieć elastyczny grafik? Jaka kultura pracy panuje w tym miejscu? Z kim, z jakimi osobami będę współpracować? Jakie możliwości rozwoju i nauki zapewnia pracodawca? Jaką zmiany będziemy wprowadzać w życiu pacjentów?

Jeśli dziś „praca” wygląda inaczej niż pięć lat temu, to coś, co było normą jeszcze dekadę temu, dla wielu dzisiejszych kandydatów jest już przeszłością. jeżeli twoje podejście do rekrutacji i zatrudniania nie uległo zmianie, to czeka cię niemałe zaskoczenie. Rozpocznijmy tę analizę od wskazania kilku potencjalnych przeszkód w skutecznej rekrutacji w dzisiejszym świecie pracy.

Jako pracodawca możesz dowolnie określić zakres obowiązków i styl pracy kandydata. Ale takie podejście często prowadzi do frustracji – może się okazać, iż albo nie znajdziesz nikogo chętnego do pracy na twoich warunkach, albo zawiedziesz się – choćby kilka razy, gdy nowi pracownicy będą rezygnowali po krótkim czasie. (Dotyczy to także koncepcji: „Przecież zawsze tak to robiliśmy!”).

Pracownicy i ich (zmieniające się) oczekiwania

Bez względu na to, czy należysz do Pokolenia X, Millenialsów czy Baby boomersów, musisz wiedzieć, iż oczekiwania kandydatów wobec pracy uległy znacznej zmianie. Najważniejsze czynniki to rozwój pracy zdalnej i hybrydowej, zmieniające się oczekiwania pracowników wobec pracy oraz rosnąca rola technologii. Potencjalni pracownicy chcą zarabiać tyle, by utrzymać obecny lub planowany styl życia. Oczekują również elastyczności w zakresie godzin pracy (i urlopów), miejsca wykonywania pracy oraz zmieniających się obowiązków. Chcą się rozwijać, a nie wykonywać te same zadania przez kolejne lata.

Pracownicy chcą też czuć sens swojej pracy – to, jak ich działania wpływają na innych i na świat. Chcą być znani jako osoby, a nie tylko pracownicy, i doceniani nie tylko za efekty, ale też za to, kim są. Potrzebują również poczucia przynależności i więzi z innymi.

Zmienia się także charakter pracy

Osoba chcąca pracować na pełen etat niekoniecznie ma na myśli to, co kiedyś uważano za pełny etat. Może chcieć pracować 4 dni w tygodniu lub po 6 godzin dziennie przez 5 dni (30 godzin tygodniowo). A osoby, które nie pracują bezpośrednio z pacjentami (np. księgowość), mogą być zainteresowane pracą zdalną lub w systemie hybrydowym. Po pandemii COVID-19 nikogo już nie dziwi, iż w wielu zawodach praca może być wykonywana zdalnie – choćby z innego miasta czy kraju.

Pamiętaj, twoja konkurencja na rynku pracy to nie tylko inne gabinety stomatologiczne. Kandydaci mogą rozważać pracę w dużych firmach lub inne stanowiska, także mniej prestiżowe, gdzie zarobią tyle samo lub więcej i gdzie czas pracy może być bardziej elastyczny, a styl życia bardziej dopasowany do ich osobowości.

Nierealistyczne oczekiwania

Dentyści, którzy ciężko pracowali na swoje wykształcenie i sukces zawodowy, zwykle mają wysokie wymagania – nie tylko wobec siebie, ale również wobec pracowników i działania swojego gabinetu. Oczekują „idealnego kandydata” w oparciu o dawne doświadczenia. Z czasem te oczekiwania mogą ulegać korekcie – od „tak byśmy chcieli” do „tak musimy”, a w końcu „byle przetrwać najbliższy okres”. jeżeli jeszcze nie doświadczyłeś takiej ewolucji oczekiwań, nie popadaj w przesadną pewność siebie.

Rozwiązaniem jest kreatywne i elastyczne podejście do określania stanowisk, obowiązków i oferowanych benefitów (nie tylko tych finansowych!). Elastyczny grafik to dziś często najważniejszy czynnik dla wielu kandydatów. Równie istotne jest stworzenie miejsca pracy, do którego ludzie po prostu chętnie przychodzą.

Utrzymanie pracowników to najlepsza forma rekrutacji

Zatrzymanie obecnych członków zespołu jest prawie zawsze łatwiejsze i przynosi lepsze efekty niż pozyskiwanie nowych. Choćby dlatego, iż zwykle mija wiele czasu od momentu złożenia wypowiedzenia do faktycznego odejścia pracownika, do tego okres, w którym stanowisko pozostaje nieobsadzone, spadek produktywności w czasie szkolenia nowej osoby oraz zakłócenia w pracy zespołu. Może to też wpływać na relacje z pacjentami i innymi pracownikami.

Dostępne badania wskazują, iż większość pracowników nie odchodzi z powodu pieniędzy. Podczas fali rezygnacji na amerykańskim rynku pracy w latach 2021–2023 głównym powodem odejścia był… brak docenienia – wskazywany trzy razy częściej niż kwestie finansowe! Już wcześniejsze badania wykazały, iż aż 79% pracowników podawało brak uznania jako główny powód rezygnacji z dotychczasowej pracy.

Dlatego pamiętaj o tym, by twoi pracownicy czuli się docenieni. W ten sposób możesz uniknąć problemów związanych z rekrutacją. Musisz też wiedzieć, iż nie każdy oczekuje docenienia w ten sam sposób – ponad 50% pracowników woli inne formy uznania niż słowne pochwały, a młodsi wiekiem pracownicy chcieliby znaleźć uznanie nie tylko w oczach przełożonych, ale także współpracowników.

I jeszcze jednak rzecz: nie bierz całej odpowiedzialności na siebie – naucz swój zespół, jak okazywać sobie nawzajem szczere uznanie. Połącz to z elastycznym podejściem do tworzenia stanowiska pracy, a twoja rekrutacja stanie się skuteczna i przyniesie długoterminowe rezultaty.

Pacjent, z którym udało się dentyście zbudować trwałą relację, częściej wróci do takiego lekarza, będzie go polecał i będzie otwarty na przedstawiane mu propozycje leczenia. – To, czy pacjent ufa lekarzowi, bezpośrednio przekłada się na to, czy zaakceptuje plan leczenia i ile czasu zajmie przejście z nim przez ten proces – mówi Sergiusz Szajek, trener biznesu i coach, współpracujący m.in. z siecią Medicover Stomatologia.

Źródła: https://www.dentistryiq.com/

Idź do oryginalnego materiału