Jak na lęk pacjentów przed leczeniem reaguje personel medyczny?

dentonet.pl 4 dni temu
Zdjęcie: Jak na lęk pacjentów przed leczeniem reaguje personel medyczny?


Bupa Dental Care – jedna z największych sieci stomatologicznych na Wyspach Brytyjskich – opublikowała wyniki badania dotyczącego lęku przed wizytą u dentysty oraz sposobów, w jakie zespoły stomatologiczne pomagają pacjentom ten lęk przezwyciężać.

Jak wynika z raportu, jeden na pięciu (19%) pracowników stomatologicznych chciałby, aby pacjenci wiedzieli, iż ich obawy są w pełni zrozumiałe, a personel medyczny naprawdę stara się pomóc im poczuć się spokojniej i bezpieczniej. Dane te nabierają szczególnego znaczenia wobec faktu, iż aż jedna trzecia (33%) pacjentów unika wizyty u dentysty właśnie z powodu strachu lub negatywnych doświadczeń z przeszłości.

Pacjenci chętnie dzielą się z personelem swoimi obawami

Z kolei aż 79% pracowników medycznych gabinetów dentystycznych przyznaje, iż pacjenci regularnie mówią im o swoim lęku. Dentyści podejmują też konkretne działania, by złagodzić stres związany z leczeniem. Najczęściej stosowaną metodą jest poświęcanie dodatkowego czasu w wyjaśnienie przebiegu zabiegu (72%) oraz zachęcanie pacjentów do zadawania pytań i wyrażania swoich obaw (także 72%). Równie popularne jest utrzymywanie spokojnego, uspokajającego tonu podczas rozmowy (71%).

Ponad połowa stomatologów (58%) pozwala pacjentom robić przerwy w trakcie zabiegu, a 51% oferuje możliwość zastosowania sedacji lub innych metod relaksacji. Prawie połowa gabinetów (46%) umożliwia słuchanie ulubionej muzyki, a kilka mniej (45%) zachęca do korzystania ze słuchawek, aby zmniejszyć napięcie podczas zabiegu.

Strach przed wizytą u dentysty może mieć bardzo różne przyczyny

Jak podkreśla Mark Allan, dyrektor generalny Bupa Dental Care, lęk przed dentystą to jedna z najpoważniejszych barier, które powstrzymują pacjentów przed podjęciem leczenia. Może on przybierać różne formy – od strachu przed samym zabiegiem, przez dyskomfort odczuwany jeszcze w poczekalni, aż po obawy związane z kosztami leczenia. Badania pokazują, iż dentyści dobrze rozumieją, jak tego rodzaju lęk może prowadzić do unikania wizyt, a w konsekwencji do pogorszenia zdrowia jamy ustnej oraz ogólnego stanu zdrowia.

Zdaniem Allana, pracownicy branży stomatologicznej są bardzo zaangażowani w pomaganie pacjentom w radzeniu sobie z tym problemem. Robią to, stosując praktyczne, indywidualnie dopasowane metody wsparcia, a także przez budowanie w gabinetach atmosfery bezpieczeństwa, zrozumienia i empatii.

Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowizytowymi. Jako higienistki powinnyśmy próbować nawiązać relację i stałą współpracę polegającą na tym, iż pacjent będzie do nas przychodził regularnie. Pamiętajmy jednak, iż sam zabieg higienizacyjny to nie wszystko – mówi dypl. hig. stom. Joanna Juszczyk, dyplomowana asystentka i higienistka stomatologiczna, dyplomowana pielęgniarka, posiadająca ponad 10-letnie doświadczenie zawodowe, wykładowczyni z zakresu asysty i higieny stomatologicznej.

Źródło: https://dentistry.co.uk/

Idź do oryginalnego materiału