Opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET) dla przedszkolaka z autyzmem to kompleksowe zadanie, które wymaga współpracy zespołu specjalistów, w tym nauczycieli, terapeutów i rodziców. Oto ogólny szkic IPET dla takiego dziecka:
Dane Osobowe:
- Imię i nazwisko dziecka: [Imię i nazwisko]
- Data urodzenia: [Data urodzenia]
- Diagnoza: Autyzm
- Data sporządzenia IPET: [Data]
Cele IPET:
- Rozwinięcie komunikacji i umiejętności społecznych.
- Poprawa funkcji poznawczych i umiejętności samodzielności.
- Redukcja problematycznego zachowania i lęków.
- Wsparcie rozwoju języka i komunikacji.
Szkoła, lęki, przemiana zmartwień. Zajęcia terapeutyczne
Co nas martwi po przebudzeniu? – zajęcia terapeutyczne dla uczniów z ASD
Ja wieczorem. Zajęcia terapeutyczne – lęk
Strategie radzenia sobie z zaburzeniami lękowymi dzieci ze spektrum autyzmu
Umiejętności społeczne
Obszary Celów i Strategii:
1. Komunikacja i Umiejętności Społeczne:
- Cel: Rozwijanie umiejętności niewerbalnej i werbalnej komunikacji.
- Strategie: Sesje terapeutyczne z logopedą i terapeutą komunikacji, praca nad gestami, wyrazami twarzy i rozumieniem mowy.
- Cel: Ułatwienie nawiązywania kontaktów z rówieśnikami.
- Strategie: Zorganizowanie zajęć grupowych z udziałem innych dzieci, w których ćwiczone są umiejętności społeczne.
Komunikacja i język – ćwiczenia, scenariusze, zabawy
2. Funkcje Poznawcze i Samodzielność:
- Cel: Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów.
- Strategie: Gry i zabawy wspierające myślenie logiczne, rozwiązywanie zagadek, ćwiczenia kierowane na rozwijanie samodzielności.
- Cel: Doskonalenie umiejętności samodzielnego jedzenia i ubierania się.
- Strategie: Trening samodzielności w codziennych czynnościach, takich jak ubieranie się, mycie rąk, jedzenie.
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Pakiet ciągi logiczne sekwencje rytmy łańcuchy – zajęcia rozwijające dla uczniów ze spektrum autyzmu 10 zł
Zabawy dla dzieci ze spektrum autyzmu
3. Redukcja Zachowań Problemowych:
- Cel: Redukcja agresji i problematycznego zachowania.
- Strategie: Wdrażanie technik redukcji stresu i agresji, nauka alternatywnych sposobów wyrażania frustracji, nagradzanie pożądanych zachowań.
4. Rozwój Języka i Komunikacji:
- Cel: Rozwijanie umiejętności wyrażania myśli i potrzeb.
- Strategie: Terapia mowy, ćwiczenia w rozwijaniu słownictwa, korzystanie z technologii wspomagających komunikację.
Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Sposób Realizacji Celów:
- Sesje terapeutyczne z logopedą, terapeutą mowy i terapeutą behawioralnym.
- Indywidualne zajęcia z nauczycielem wspierającym.
- Integracja z rówieśnikami w odpowiednio dostosowanych grupach.
- Regularna ocena postępów i dostosowywanie strategii.
Zaangażowanie Rodziców:
- Rodzice zostaną regularnie informowani o postępach dziecka i otrzymają wsparcie w stosowaniu strategii w domu.
Monitorowanie Postępów:
- Postępy dziecka będą monitorowane regularnie, co miesiąc, przy użyciu specjalnie dostosowanych narzędzi i kryteriów.
Ocena i Dostosowanie IPT:
- IPT będzie poddawany ocenie co 3 miesiące, a w razie potrzeby zostaną dostosowane cele i strategie.
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny powinien być elastyczny i dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka z autyzmem. Ważne jest, aby cały zespół specjalistów i rodzice działały wspólnie, aby pomóc dziecku w osiągnięciu jego pełnego potencjału.
Pakiet „Uczucia i emocje” dla uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusze zajęć 15 zł
Pakiet Uwaga – Jesienne inspiracje dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Pomysły do IPET WOPFU WWRD