Interaktywna wystawa “Zmysły i emocje” w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

niepelnosprawnilublin.pl 1 rok temu
Zdjęcie: Wejście do Centrum Spotkania Kultur od Placu Teatralnego; drzwi rozsuwane z planszą wystawy Zmysły i emocje


W Centrum Spotkania Kultur w Lublinie trwa wystawa "Zmysły i emocje".

W sierpniowe popołudnie odwiedziłam edukacyjną i interaktywną wystawę “Zmysły i emocje”, przygotowaną w ramach Europejskiej Stolicy Młodzieży przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej przy patronacie i wsparciu zewnętrznych firm i instytucji.

Dostępność

Ekspozycja znajduje się na poziomie -1 w budynku Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, które jest instytucją kultury dostępną dla wszystkich, również dla osób z niepełnosprawnościami.

Z deklaracją dostępności instytucji można się zapoznać na stronie: https://csklublin.pl/o-nas/deklaracja-dostepnosci/.

Wymiar społeczny i edukacyjny projektu

Niecodzienny wymiar wystawy odnaleźć można w przedstawieniu świata osób słabowidzących, niewidomych oraz niedosłyszących i g/Głuchych. Wystawa porusza tematykę profilaktyki i zaburzeń poszczególnych zmysłów. A także ma na celu kształtowanie i propagowanie pozytywnych postaw społecznych wobec osób z różnorodnymi ograniczeniami.

Jak możemy przeczytać na stronie internetowej projektu:

Celami ogólnymi projektu są:

  • promocja nauki i popularyzacja wiedzy wśród osób młodych poprzez atrakcyjną, interaktywną i nowatorską formę wystawy;
  • alternatywna forma edukacji, która wyzwala kreatywność oraz innowacyjne myślenie wśród młodych ludzi;
  • kreowanie pozytywnego wizerunku nauki oraz jej praktycznego zastosowania poprzez wykorzystanie najnowszych osiągnięć techniki na wszystkich etapach realizacji wystawy;
  • wyrównanie szans rozwoju młodych ludzi poprzez bezpłatny i szeroki dostęp do wystawy;
  • wykorzystywanie potencjału młodych i kreatywnych osób przy tworzeniu eksponatów oraz kształtowaniu idei wystawy poprzez zaangażowanie studentów oraz młodych pracowników nauki w jej przygotowanie;
  • aktywne zaangażowanie młodzieży w odbiór wystawy, wynikające z konieczności interakcji z eksponatami, podejmowania grupowego i indywidualnego działania młodych osób w eksperymentowaniu;
  • zapobieganie dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami poprzez ukazanie świata osób słabowidzących i niewidomych, kształtowanie empatycznej i tolerancyjnej postawy wobec osób z ograniczeniami, jak również propagowanie postaw istotnych dla budowania społeczeństwa świadomego różnorodności;
  • realizowanie działań z zakresu profilaktyki prozdrowotnej m.in. poprzez uświadomienie młodzieży występowania czynników zwiększających ryzyko utraty wzroku, słuchu i węchu, zaburzeń i profilaktyki ruchu, wskazywanie na znaczenie i bariery dla odczuć sensorycznych, zachęcanie do profilaktycznego badania wzroku i słuchu oraz poprzez przedstawienie szerokiej perspektywy nowoczesnych technik wspomagania widzenia oraz słuchu; wskazywanie znaczenia ruchu i sportu dla zachowania prawidłowej kondycji zdrowotnej;
  • budowanie świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw proekologicznych poprzez zwrócenie uwagi odbiorców na globalne zasoby naturalne naszej planety i stopień ich wykorzystania, w tym narastający problem krótkowzroczności, stopień zanieczyszczenia hałasem, narastający problem zanieczyszczenia powietrza oraz powstawanie barier i tworzenie udogodnień dla aktywności ruchowych; promocję działań sprzyjających ochronie dóbr natury i kulturowo odmiennych środowisk oraz wartościowanie zasobów w różnorodnej kulturze światowej;
  • stworzenie atrakcji turystycznej unikatowej i kształcącej, jak również promowanie Lublina jako „miasta inspiracji” otwartego na innowacje techniczne oraz różnorodność społeczną.

Celem szczegółowym projektu jest zwrócenie uwagi na główne aspekty w obrębie każdej z przestrzeni:

  • wzrok jako dominujący zmysł odbioru i interpretacji świata;
  • przetwarzanie bodźców wzrokowych oraz subiektywność odbioru bodźców wizualnych;
  • profilaktyka schorzeń zmysłu wzroku oraz korekcja wzroku;
  • piękno i różnorodność krajobrazu dźwiękowego oraz wyjątkowość zmysłu słuchu, który daje człowiekowi do niego dostęp;
  • wskazanie czynników ryzyka utraty słuchu (w szczególności zagrożenie hałasem) oraz konsekwencje niedosłuchu (w tym związane z trudnościami z mową);
  • możliwości protezowania słuchu oraz różne sposoby komunikowania się z osobami z niedosłuchem;
  • węch jako zmysł chemicznego odbioru i interpretacji świata;
  • dotyk jako wiodące narzędzie detekcji bodźców fizjologicznych;
  • ekspresja sensoryczna i jej przejawy;
  • feromony – substancje chemiczne wykorzystywane przez organizmy żywe do przekazywania informacji oraz wywierania określonego wpływu na otoczenie.

Ponadto atrakcyjna, interaktywna forma zaproponowanych przestrzeni ma szansę:

  • wyzwolić kreatywność, radość, innowacyjne myślenie;
  • uwrażliwić na bodźce wzrokowe, akustyczne, węchowe i czuciowe;
  • zachęcić do dbania o wzrok i słuch oraz wykonywania profilaktycznych badań wzroku i słuchu;
  • powiązać powonienie i ruch z emocjami i ich ekspresją;
  • pokazać szeroką perspektywę nowoczesnych technik wspomagania widzenia i słyszenia;
  • zainspirować do integracji środowiska osób widzących i osób niewidomych, środowiska osób słyszących i osób z niedosłuchem, osób z ograniczeniami ruchowymi;
  • propagować postawy istotne dla budowania inkluzywnego społeczeństwa (np. szacunek dla innych, gotowość do uczenia się, wspieranie różnorodności);
  • propagować postawy istotne dla budowania społeczeństwa pro-ekologicznego.”

Wystawa

W stworzonej przestrzeni przygotowano około 100 eksponatów, angażujących niemal wszystkie zmysły: wzrok, słuch, dotyk, węch, jak również uczucia i emocje. Wystawa obejmuje 5 ścieżek tematycznych, które można oglądać w dowolnej kolejności:

  • “Szlak złudzeń”,
  • “Krajobraz dźwiękowy”,
  • “Sensomotoryka”,
  • “Poczuj to”,
  • “Czas”.

Ścieżki koncentrują się na poszczególnych zmysłach, umożliwiając zwiedzającym interakcje z poszczególnymi obiektami w przestrzeniach:

  • “Szlak złudzeń” – przestrzeń dedykowana zmysłowi wzroku, w której potencjał i ograniczenia zmysłu wzroku grają z wyobraźnią oraz uzależnione są od interpretacji bodźców przetwarzanych przez mózg. Wiedza o świecie barw, mechanizmie widzenia i profilaktyce wzroku styka się ze złudzeniami i iluzjami optycznymi;
  • “Krajobraz dźwiękowy” – przestrzeń dedykowana zmysłowi słuchu – ukazuje piękno i różnorodność krajobrazu dźwiękowego oraz wyjątkowość zmysłu słuchu. W tej przestrzeni obecne są eksponaty, zapewniające bodźce akustyczne oraz propagujące profilaktykę słuchu i kulturę komunikacji z osobami z niedosłuchem;
  • “Sensomotoryka” – przestrzeń dedykowana zmysłowi dotyku – tu znajdują się eksponaty wykorzystujące bodźce sensomotoryczne, wrażliwość na bodźce, powierzchnie czuciowe, przyzwyczajenie receptorów.
  • “Poczuj to” – przestrzeń dedykowana zmysłowi węchu, w której poznać można fizjologię zmysłu powonienia oraz wrażliwość i selektywność na zapachy;
  • “Czas” – przestrzeń czasu, w której eksponaty nawiązują do współczesnych wyzwań cywilizacyjnych związanych m.in. z gospodarką zasobami naturalnymi i systemem monetarnym, zróżnicowaniem socjo-ekonomicznym i kulturowym społeczeństwa.

Instalacje są opatrzone tabliczkami informacyjnymi, zawierającymi nazwę eksponatu, objaśnienia “jak to działa” oraz “ciekawostkę”. Na tabliczce umieszczone są napisy w języku polskim, angielskim oraz ukraińskim wraz z dedykowanymi kodami QR, które zwiedzający mogą zeskanować posiadanym telefonem.

Na wystawie pełnią dyżur pracownicy Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, którzy w razie potrzeby udzielają informacji na temat elementów ekspozycji.

"Szlak złudzeń" - przestrzeń dedykowana zmysłowi wzroku

Ta część ekspozycji propaguje profilaktykę wzroku i budowanie kultury komunikacji z osobami słabo- i niedowidzącymi.
W ramach wystawy znajdują się eksponaty:

  • Model anatomiczny oka,
  • Plansze: jak widzi człowiek?, jak widzą pszczoły? Jak widzą ptaki?
  • Widzenie barwne: rozszczepienie światła –w pryzmacie,
  • Składanie kolorów – ścianka RGB,
  • Składanie kolorów – filtry na kole,
  • Widzenie przestrzenne: Złudzenie głębi, Rzutowanie cieniowe, Tunel optyczny,
  • Klasyczne złudzenia optyczne: Plansze statyczne czarno-białe, Plansze statyczne kolorowe, Ukryte obrazy Tablice obrotowe, Tarcza Newtona,
  • Artystyczne prace wykorzystujące złudzenia,
  • Przestrzenne figury cieniowe,
  • Polaryzatory,
  • Kalejdoskop mały,
  • Kalejdoskop duży,
  • Lustrzany zaułek: Lustrzane złudzenie lewitacji, 3 x krzywe lustra, Mozaika lustrzana, Zwierciadło paskowe, Odbicie zwierciadlane nieba, Odbicie zwierciadlane na tubie lustrzanej, Labirynt lustrzany,
  • Peryskop,
  • Pikselościanka,
  • Trójkąt niemożliwy,
  • Wstęga Möbiusa,
  • Iluzja kranu,
  • Instalacja światłowodowa,
  • Projekcja odbiciowa fal na wodzie,
  • Wady wzroku,
  • Okulary i soczewki korygujące wzrok,
  • Interaktywna plansza daltonisty,
  • Widzenie obwodowe,
  • Labirynt ciemności.

"Krajobraz dźwiękowy" - przestrzeń dedykowana zmysłowi słuchu

W tej części wystawy nacisk położono na wiedzę o dźwiękach oraz anatomii i profilaktyce słuchu, eksponaty wykorzystują bodźce akustyczne. Poruszają także tematykę komunikacji z osobami z niedosłuchem.

Eksponaty ułożone są na trzech ścieżkach.

  • Ścieżka akustyczna – wystawa zawierająca wybrane instrumenty muzyczne i kształcąca w obszarze odbioru dźwięków generowanych przez nie oraz wskazująca na różnorodność źródeł dźwięku. Ścieżka ta skłania do interakcji z eksponatami:
    • dzwonami rurowymi,
    • bębnem językowym,
    • cymbałami kamiennymi,
    • aerofonem perkusyjnym,
    • gigantyczną pozytywką,
    • tubą głosową,
    • figury Chladniego,
    • armatą powietrzną.
  • Korytarz komunikacji alternatywnej i wspomagającej – wystawa w wyciszonej przestrzeni nawiązująca do środków komunikacji używanych przez osoby z niedosłuchem i g/Głuche. Wystawa pokazuje świat alternatywnej komunikacji, kulturę porozumiewania się osób niesłyszących i uwrażliwia osoby słyszące na inne sposoby komunikacji oraz wspomaganie tego procesu. Istotnym aspektem tej ścieżki jest również oswajanie ludzi słyszących z odmiennym odbiorem otoczenia przez osoby niesłyszące oraz wskazywane barier, na jakie natrafiają osoby niesłyszące. Ścieżka ta zawiera eksponaty do oglądania oraz swobodnego manipulowania/dotykania, np.:
    • alfabet palcowy wydrukowany na drukarce 3D z opisem,
    • trójwymiarowy model dłoni do alfabetu Lorma z opisem,
    • ekran z animacją podstawowych zwrotów w języku migowym,
    • ekran z animacją fonogestów,
    • instalacja naścienna tekstu pisanego 3D,
    • instalacja naścienna/blatowa liter wykonanych z różnych materiałów.
  • Przestrzeń profilaktyki zaburzeń słuchu i mowy – wystawa modeli i plansz edukacyjnych nawiązujących do profilaktyki słuchu oraz mowy. Przestrzeń z kącikiem eksperymentów, umożliwiającym samodzielne badanie progu słyszenia. Wśród eksponatów znajdą się:
    • anatomiczny model ucha z opisem,
    • modele aparatów słuchowych i implantów słuchowych różnego typu wraz z opisem,
    • plansze na temat profilaktyki zaburzeń słuchu i mowy,
    • stanowisko do ćwiczenia płynności wymowy, wyposażone w pluszaki powtarzające wypowiedzi,
    • stanowisko do badania poziomu natężenia dźwięków,
    • plansze na temat hałasu, jego źródeł oraz jego wpływu na słuch.

"Sensomotoryka" - przestrzeń dedykowana zmysłowi dotyku

Na ścieżce „Sensomotoryka” można dotykać eksponatów:

  • Plansze dotyczące zaburzeń i profilaktyki ruchu,
  • Instalacja „sportowcy w ruchu” ilustrująca postawy sportowców,
  • Siła mięśni – układ do podnoszenia ciężarów,
  • Układ do weryfikacji sensomotorycznej kontroli nad dłonią,
  • Niebiesko-żółta strefa relaksu,
  • Instalacja do identyfikacji sensomotorycznej różnych struktur,
  • Ekran ekspresji artystycznej,
  • Gigantyczny odcisk palca,
  • Instalacja z układami – instalacja wystawiennicza umożliwiająca symboliczne wejście w głąb ludzkiego ciała.

"Poczuj to" - przestrzeń dedykowana zmysłowi węchu

W przestrzeni „Poczuj to” można znaleźć:

  • Model anatomiczny nosa,
  • Plansze poświęcone zmysłowi powonienia i odkryciom nagrodzonym Nagrodą Nobla,
  • Plansze poświęcone feromonom,
  • Aleję zapachów – kilkanaście zapachów „zamkniętych” w woskach,
  • Zapach sztuki – czyli pachnące obrazy,
  • Przykładowe aparaty umożliwiające prowadzenie destylacji zapachów,
  • Formikarium – z możliwością obserwacji kolonii mrówek komunikujących się dzięki feromonów,
  • Życie pszczół – obserwacja wnętrza ula.

"Czas" - przestrzeń czasu

Przedstawia wybrane zjawiska związane z historią Ziemi – naturalną oraz kształtowaną przez człowieka na przestrzeni lat.

W ramach wystawy znajdują się takie eksponaty jak:

  • Skalna księga,
  • Skalna ściana,
  • Migawki z historii Lubelszczyzny,
  • Oblicza Lubelszczyzny,
  • Dotknij mapy,
  • Lubelski patchwork,
  • Od Lublina do Cascais,
  • Ewolucja pieniądza,
  • Pieniądze świata,
  • Wynalazki, które zmieniły gospodarkę,
  • Świat w skali MIKRO!: prezentacja minerałów, fragment tkanki zwierzęcej i roślinnej oraz ludzkiej, płytka układu scalonego, banknot z mikrodrukiem i inne różnorodne materiały.

Zachęcam do odwiedzenia wystawy. Ilość prezentowanych eksponatów, stworzonych przy użyciu różnorodnych materiałów i technik – w tym druku 3D, czy klocków Lego – pozwala poszerzyć horyzonty oraz zakres posiadanej wiedzy naukowej. Zwiedzanie prezentowanej wystawy może być doskonałą przygodą zarówno dla młodszych, jak i starszych uczestników, niezależnie od płci czy stopnia sprawności. Umożliwia aktywność sensoryczną i wizualną, pobudza ciekawość i pełni funkcję edukacyjną a przede wszystkim, zgodnie z nadaną jej nazwą, pozwala zaangażować zarówno zmysły, jak i emocje!

Zwiedzanie

Interaktywna wystawa będzie prezentowana w przestrzeniach otwartych poziomu -1 Centrum Spotkania Kultur do 1 października 2023 r.
Można ją zwiedzać od poniedziałku do niedzieli w godzinach otwarcia budynku tj. 8.00-21.00.
Wstęp wolny!

Tekst i foto: Wiktoria Kwiecień

Materiał powstał w ramach projektu “Promowanie aktywności osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia społecznego i zawodowego”
realizowanego w okresie 06.06.2023 – 11.12.2023 r.
przez Lubelskie Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych – Sejmik Wojewódzki.

Zadanie publiczne jest finansowane ze środków PFRON przyznanych przez Samorząd Województwa Lubelskiego

UWAGA: Kopiowanie, skracanie, przerabianie, wykorzystywanie fotografii i tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.niepelnosprawnilublin.pl, w innych mediach lub innych serwisach informacyjnych wymaga zgody redakcji.

Idź do oryginalnego materiału