Jesteś osobą z niepełnosprawnością z terenów zagrożonych powodzią lub jej skutkami? Sprawdź, jak wezwać pomóc, gdzie zgłosić swoje potrzeby oraz co przygotować na wypadek konieczności opuszczenia miejsca zamieszkania.
- Ważne telefony
- Zgłaszanie potrzeb
- Ewakuacja
- Plecak ewakuacyjny
Jak wezwać pomoc?
Najważniejsze numery alarmowe:
- 112 - numer alarmowy
- 999 - pogotowie ratunkowe
- 998 – straż pożarna
- 997 – policja
- 994 - pogotowie wodociągowe
- 993 - pogotowie cieplne
- 992 – pogotowie gazowe
- 991 - pogotowie energetyczne
Jak zgłaszać potrzeby?
Jeżeli nie możesz wydostać się z domu albo swobodnie poruszać, poinformuj o swoich potrzebach dzięki wywieszenia flagi czy materiału w oknie lub na balkonie. W zależności od tego, co chcesz zakomunikować użyj materiału w jednym z poniższych kolorów:
- biały: potrzeba ewakuacji,
- niebieski: potrzeba żywności i wody,
- czerwony: potrzeba pomocy medycznej
Jeżeli nad Twoim domem pojawi się śmigłowiec, ułóż odpowiednio ręce:
- obie ręce wzniesione do góry w kształt litery Y – potrzeba pomocy
- ręce ułożone skosem jedna do góry, druga do dołu – brak potrzeby pomocy.
Nie machaj do śmigłowca ani innych służb, o ile nie potrzebujesz pomocy.
Aby zgłosić swoje konkretne potrzeby, skontaktuj się z Centrum Zarządzania Kryzysowego w swoim powiecie. Wejdź na stronę Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, a następnie wybierz województwo, w którym mieszkasz – wtedy rozwinie się pełna lista kontaktowa.
Nie wiesz, co robić? Zadzwoń na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon
Pamiętaj, iż o ile nie masz pewności, do kogo się zwrócić, możesz zadzwonić na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon: 530 001 130
Darmowych porad informacyjnych udzielamy:
- poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8:00-15:00,
- wtorek: 7:00-13:00 (kontakt tylko mailowy) i 13:00-20:00.
- Możesz też do nas napisać: [email protected]
- W dniach 26-27.09 kontakt będzie możliwy tylko mailowo.
Jak przygotować się do ewakuacji?
Istnieje ryzyko, iż będziesz musiał czy musiała opuścić swój dom. Spróbuj nie wpadać w panikę. o ile jesteś osobą z niepełnosprawnością bądź opiekunem takiej osoby, pamiętaj przed ewakuacją, aby spakować:
- Dokumenty tożsamości oraz dokumentację medycznej.
- Leki przyjmowane stale i doraźnie (ewakuacja to duży stres, który może prowadzić do wystąpienia różnych dodatkowych objawów) – jeżeli masz zapas lekarstw – spakuj zapas na kilka dni. jeżeli nie masz- zgłoś zapotrzebowanie do sztabu kryzysowego.
- Artykuły pierwszej potrzeby sanitarnej: podkłady, pieluchy, cewniki, gaziki, basen lub kaczka oraz wymienniki do urządzeń wspierających funkcjonowanie codzienne.
- Sprzęty wspierające funkcjonowanie (wózki, kule, laski, protezy, aparat słuchowy ect.)
- Jeżeli masz sprzęt niezbędny, którego nie możesz przenieść samodzielnie – koncentratory tlenu, butle – zabezpiecz i oznacz (tak aby w przypadku pojawienia się służb w domu wiedzieli jakie urządzenia muszą być ewakuowane wraz z Tobą.) jeżeli to będzie możliwe służby wesprą przenoszenie sprzętu, jeżeli nie będzie musiał pozostać w domu, a w miejscu ewakuacji zorganizowany zostanie sprzęt tym czasowy wg. potrzeb.
- Zabezpiecz – o ile to możliwe – łózka, materace odleżynowe, sprzęty techniczne, które są ważne do funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Pamiętaj, iż jak tylko będziecie mogli wrócić do domu to będzie także potrzebne w pierwszej kolejności tak abyście mogli wrócić wspólnie.
- Ubrania i obuwie dla OzN, bieliznę.
- W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami psychicznymi, pamiętaj zabrać ważne przedmioty, które służą do uspakajania lub komunikacji (tablety z komunikatorami alternatywnymi, książki -przewodniki, które towarzyszą wam w codziennej komunikacji).
Jeśli nie masz możliwość zabrania wszystkich ww. przedmiotów, zgłoś swoje potrzeby do sztabu kryzysowego precyzyjnie wskazując swoje miejsce – gdzie się ewakuujesz. Podaj ADRES, pod którym będziesz przebywał przez czas ewakuacji.
Ważne! Jeśli jakieś przedmioty, które musisz pozostawić w domu są szczególnie ważne dla osoby z niepełnosprawnością (koc, łóżko, zdjęcia, zabawki) – zabezpiecz je możliwie najlepiej.
Co jeszcze może Ci się przydać?
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa informuje, jak przygotować się na sytuacje kryzysowe, np. powódź. RCB radzi, żeby zadbać o wcześniejsze przygotowanie plecaka ewakuacyjnego.
- radio na baterie z bateriami;
- latarka z bateriami;
- najpotrzebniejsze dokumenty;
- zapalniczka lub zapałki;
- maski oddechowe lub ochronne;
- mapa z lokalnymi drogami, kompas, busola, GPS;
- otwieracz do puszek;
- posiłki na 2 dni;
- nóż, ołówek i notes;
- komplet sztućców;
- kurtka przeciwdeszczowa;
- apteczka;
- śpiwór;
- worki na śmieci;
- ubranie na zmianę;
- mydło, żel do dezynfekcji;
- kombinerki, łom, narzędzie wielofunkcyjne;
- gotówkę w niewielkich nominałach;
- butelkę filtrującą z nowym filtrem;
- gumy, sznurki, opaska zaciskowa,
- najważniejsze dokumenty, takie jak: dowód tożsamości, akt własności mieszkania, wypisy księgi wieczystej, podstawowe informacje medyczne, dowód ubezpieczenia, akty urodzenia, ślubu, zgonu, zaświadczenia o rentach, emeryturach i dochodach i pendrive ze skanami dokumentów.
Do plecaka należy też dołączyć kartę z imieniem, nazwiskiem i adresem.
Jeżeli potrzebujesz dowiedzieć się więcej w zakresie przygotowania do ewakuacji, możesz skorzystać z darmowego wsparcia Fundacji Avalon, dzwoniąc na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon: 530 001130. Darmowych porad informacyjnych udzielamy:
- poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8:00-15:00,
- wtorek: 7:00-13:00 (kontakt tylko mailowy) i 13:00-20:00.
- Możesz też do nas napisać: [email protected]
- W dniach 26-27.09 kontakt będzie możliwy tylko mailowo.
Inne przydatne telefony
- Infolinia NFZ dla powodzian 800 190 590
- Państwowa Inspekcja Pracy: (22) 391 83 70
- Całodobowa Infolinia Powodziowa dla mieszkańców Wrocławia: (71) 777 77 77
- Bezpłatny numer wsparcia psychologicznego Medicover, dedykowany powodzianom: 22 566 22 38