Informacja dla osób z niepełnosprawnościami z terenów zagrożonych powodzią

fundacjaavalon.pl 1 dzień temu

Jesteś osobą z niepełnosprawnością z terenów zagrożonych powodzią lub jej skutkami? Sprawdź, jak wezwać pomóc, gdzie zgłosić swoje potrzeby oraz co przygotować na wypadek konieczności opuszczenia miejsca zamieszkania.

  • Ważne telefony
  • Zgłaszanie potrzeb
  • Ewakuacja
  • Plecak ewakuacyjny

Jak wezwać pomoc?

Najważniejsze numery alarmowe:

  • 112 - numer alarmowy
  • 999 - pogotowie ratunkowe
  • 998 – straż pożarna
  • 997 – policja
  • 994 - pogotowie wodociągowe
  • 993 - pogotowie cieplne
  • 992 – pogotowie gazowe
  • 991 - pogotowie energetyczne

Jak zgłaszać potrzeby?

Jeżeli nie możesz wydostać się z domu albo swobodnie poruszać, poinformuj o swoich potrzebach dzięki wywieszenia flagi czy materiału w oknie lub na balkonie. W zależności od tego, co chcesz zakomunikować użyj materiału w jednym z poniższych kolorów:

  • biały: potrzeba ewakuacji,
  • niebieski: potrzeba żywności i wody,
  • czerwony: potrzeba pomocy medycznej

Jeżeli nad Twoim domem pojawi się śmigłowiec, ułóż odpowiednio ręce:

  • obie ręce wzniesione do góry w kształt litery Y – potrzeba pomocy
  • ręce ułożone skosem jedna do góry, druga do dołu – brak potrzeby pomocy.

Nie machaj do śmigłowca ani innych służb, o ile nie potrzebujesz pomocy.  

Aby zgłosić swoje konkretne potrzeby, skontaktuj się z Centrum Zarządzania Kryzysowego w swoim powiecie. Wejdź na stronę Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, a następnie wybierz województwo, w którym mieszkasz – wtedy rozwinie się pełna lista kontaktowa.

Nie wiesz, co robić? Zadzwoń na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon

Pamiętaj, iż o ile nie masz pewności, do kogo się zwrócić, możesz zadzwonić na  Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon: 530 001 130
Darmowych porad informacyjnych udzielamy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8:00-15:00,
  • wtorek: 7:00-13:00 (kontakt tylko mailowy) i 13:00-20:00.
  • Możesz też do nas napisać: [email protected]
  • W dniach 26-27.09 kontakt będzie możliwy tylko mailowo.

Jak przygotować się do ewakuacji?

Istnieje ryzyko, iż będziesz musiał czy musiała opuścić swój dom. Spróbuj nie wpadać w panikę. o ile jesteś osobą z niepełnosprawnością bądź opiekunem takiej osoby, pamiętaj przed ewakuacją, aby spakować: 

  1. Dokumenty tożsamości oraz dokumentację medycznej.
  2. Leki przyjmowane stale i doraźnie (ewakuacja to duży stres, który może prowadzić do wystąpienia różnych dodatkowych objawów) – jeżeli masz zapas lekarstw – spakuj zapas na kilka dni. jeżeli nie masz- zgłoś zapotrzebowanie do sztabu kryzysowego. 
  3. Artykuły pierwszej potrzeby sanitarnej: podkłady, pieluchy, cewniki, gaziki, basen lub kaczka oraz wymienniki do urządzeń wspierających funkcjonowanie codzienne. 
  4. Sprzęty wspierające funkcjonowanie (wózki, kule, laski, protezy, aparat słuchowy ect.) 
  5. Jeżeli masz sprzęt niezbędny, którego nie możesz przenieść samodzielnie – koncentratory tlenu, butle – zabezpiecz i oznacz (tak aby w przypadku pojawienia się służb w domu wiedzieli jakie urządzenia muszą być ewakuowane wraz z Tobą.) jeżeli to będzie możliwe służby wesprą przenoszenie sprzętu, jeżeli nie będzie musiał pozostać w domu, a w miejscu ewakuacji zorganizowany zostanie sprzęt tym czasowy wg. potrzeb. 
  6. Zabezpiecz – o ile to możliwe – łózka, materace odleżynowe, sprzęty techniczne, które są ważne do funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Pamiętaj, iż jak tylko będziecie mogli wrócić do domu to będzie także potrzebne w pierwszej kolejności tak abyście mogli wrócić wspólnie. 
  7. Ubrania i obuwie dla OzN, bieliznę. 
  8. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami psychicznymi, pamiętaj zabrać ważne przedmioty, które służą do uspakajania lub komunikacji (tablety z komunikatorami alternatywnymi, książki -przewodniki, które towarzyszą wam w codziennej komunikacji). 

Jeśli nie masz możliwość zabrania wszystkich ww. przedmiotów, zgłoś swoje potrzeby do sztabu kryzysowego precyzyjnie wskazując swoje miejsce – gdzie się ewakuujesz. Podaj ADRES, pod którym będziesz przebywał przez czas ewakuacji. 

Ważne! Jeśli jakieś przedmioty, które musisz pozostawić w domu są szczególnie ważne dla osoby z niepełnosprawnością (koc, łóżko, zdjęcia, zabawki) – zabezpiecz je możliwie najlepiej. 

Co jeszcze może Ci się przydać?

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa informuje, jak przygotować się na sytuacje kryzysowe, np. powódź. RCB radzi, żeby zadbać o wcześniejsze przygotowanie plecaka ewakuacyjnego. 

  • radio na baterie z bateriami; 
  • latarka z bateriami; 
  • najpotrzebniejsze dokumenty; 
  • zapalniczka lub zapałki; 
  • maski oddechowe lub ochronne; 
  • mapa z lokalnymi drogami, kompas, busola, GPS; 
  • otwieracz do puszek; 
  • posiłki na 2 dni; 
  • nóż, ołówek i notes; 
  • komplet sztućców; 
  • kurtka przeciwdeszczowa; 
  • apteczka; 
  • śpiwór; 
  • worki na śmieci; 
  • ubranie na zmianę; 
  • mydło, żel do dezynfekcji; 
  • kombinerki, łom, narzędzie wielofunkcyjne; 
  • gotówkę w niewielkich nominałach; 
  • butelkę filtrującą z nowym filtrem; 
  • gumy, sznurki, opaska zaciskowa,
  • najważniejsze dokumenty, takie jak: dowód tożsamości, akt własności mieszkania, wypisy księgi wieczystej, podstawowe informacje medyczne, dowód ubezpieczenia, akty urodzenia, ślubu, zgonu, zaświadczenia o rentach, emeryturach i dochodach i pendrive ze skanami dokumentów. 

Do plecaka należy też dołączyć kartę z imieniem, nazwiskiem i adresem. 

Jeżeli potrzebujesz dowiedzieć się więcej w zakresie przygotowania do ewakuacji, możesz skorzystać z darmowego wsparcia Fundacji Avalon, dzwoniąc na Pomarańczowy Telefon Wsparcia Fundacji Avalon: 530 001130. Darmowych porad informacyjnych udzielamy:

  • poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8:00-15:00,
  • wtorek: 7:00-13:00 (kontakt tylko mailowy) i 13:00-20:00.
  • Możesz też do nas napisać: [email protected]
  • W dniach 26-27.09 kontakt będzie możliwy tylko mailowo.

Inne przydatne telefony

  • Infolinia NFZ dla powodzian 800 190 590 
  • Państwowa Inspekcja Pracy: (22) 391 83 70
  • Całodobowa Infolinia Powodziowa dla mieszkańców Wrocławia: (71) 777 77 77
  • Bezpłatny numer wsparcia psychologicznego Medicover, dedykowany powodzianom: 22 566 22 38
Idź do oryginalnego materiału