Szkoła Podstawowa nr 23 w Gdyni otwiera nowy rozdział w swojej historii. Od września br. ruszy tam klasa pierwsza dla dzieci z zespołem Aspergera i autyzmem wysoko funkcjonującym. To odpowiedź na rosnące potrzeby edukacyjne mieszkanek i mieszkańców oraz zmieniającą się strukturę demograficzną.
Gdynia dostosowuje ofertę edukacyjną do obecnych wyzwań i coraz większej liczby dzieci z orzeczeniami.
– Z roku na rok rośnie liczba uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zwłaszcza tych w spektrum autyzmu. Potrzebujemy rozwiązań systemowych, które zapewnią tym dzieciom równy dostęp do edukacji – klasy specjalne są jednym z najskuteczniejszych narzędzi – mówi Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni.
W Szkole Podstawowej nr 23, która ma wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, powstaje nowa klasa – I B.
– Otwarcie takiej klasy w Szkole Podstawowej nr 23 w Gdyni to odpowiedź na aktualne wyzwania demograficzne i edukacyjne. Łączymy doświadczenie szkoły z realnymi potrzebami dzieci i ich rodzin, tworząc środowisko wspierające rozwój każdego ucznia – niezależnie od indywidualnych trudności – dodaje Gorzeńska.
Tworzona klasa będzie liczyć czworo uczniów, co pozwoli na indywidualne podejście i stworzenie komfortowych warunków do nauki. W ramach zajęć realizowana będzie pełna podstawa programowa kształcenia ogólnego, wzbogacona o działania terapeutyczne i wspierające rozwój społeczny dzieci.
Uczniowie otrzymają również wsparcie logopedyczne, psychologiczne, pedagogiczne oraz będą uczestniczyć w treningach umiejętności społecznych. S
Szkoła zapewnia także salę do gimnastyki korekcyjnej, salę do Integracji Sensorycznej (SI), wsparcie terapeutyczne i bezpieczną przestrzeń.
Zespół nauczycieli odbył wizytę studyjną w Szkole Podstawowej nr 69 w Gdańsku, prowadzonej przez dyrektor Krystynę Baryś dla dzieci z autyzmem, by czerpać z najlepszych praktyk edukacji włączającej.
– Chcemy, aby placówki rozszerzały swoją ofertę, żeby zmieniały też troszeczkę swoją funkcjonalność. To sprawi, iż nie będziemy ich zamykać, a właśnie rozwijać poprzez nową działalność. Uczymy się od najlepszych. Tworząc klasę I B z edukacją włączającą, opieramy się na doświadczeniach placówek, takich jak gdańska Szkoła Podstawowa nr 69, która właśnie wypuściła pierwszy rocznik ósmoklasistek i ósmoklasistów realizujących ten model edukacyjny – podkreśla Oktawia Gorzeńska, wiceprezydenta Gdyni.
Wychowawczynią nowej klasy będzie Hanna Reiter. To nauczycielka z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Ukończyła liczne kursy i szkolenia z zakresu edukacji włączającej oraz terapii dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W swojej pracy łączy podejście empatyczne z wysokim poziomem organizacyjnym. Współpracuje z zespołem specjalistów i potrafi tworzyć bezpieczną, sprzyjającą rozwojowi atmosferę. Drugą nauczycielką w nowo tworzonej klasie będzie Agnieszka Wilk, która ma doświadczenie w pracy z dziećmi z zespołem Aspergera.
Rekrutacja trwa
Rekrutacja do klasy I B potrwa do 20 sierpnia.
Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są online na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 23 w Gdyni,facebookowym profilu szkoły, a także umawiając się bezpośrednio z dyrekcją.
„Mała szkoła – wielkie możliwości”
Od 2005 roku w Szkole Podstawowej nr 23 uczyło się około 120 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. w tej chwili jest ich osiemnaścioro.
Wieloletnie doświadczenie w pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi sprawia, iż Szkoła Podstawowa nr 23, choć nieformalnie, działa jak nowoczesna szkoła integracyjna – świadoma, elastyczna i wspierająca. Nie ma tam tradycyjnych dzwonków. To rozwiązanie sprzyja dzieciom ze spektrum autyzmu, redukując stres związany z nagłym hałasem i zmianą aktywności.
– „Mała szkoła – duże możliwości” to nie tylko hasło, ale nasza codzienność. W mniejszej szkole każdy uczeń jest zauważony, a jego potrzeby – zarówno edukacyjne, jak i emocjonalne – są traktowane indywidualnie – mówi Renata Zamorowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 23 w Gdyni.
Szkoła realizuje projekty Erasmus+, eTwinning. Współpracuje z radą rodziców. Nauczyciele korzystają z nowoczesnych metod dydaktycznych i stale się dokształcają, a uczniowie biorą udział w wycieczkach, zajęciach artystycznych i sportowych.
Inwestycje i rozwój placówki
Aby uczniowie mieli jak najlepsze warunki do edukacji, szkoła przechodzi modernizację. Malowane i doposażane są sale lekcyjne oraz świetlice. W 2026 roku planowana jest także adaptacja przestrzeni po oddziale przedszkolnym. W ten sposób powstaną trzy klasy specjalne, pokój wyciszenia, kącik pracy indywidualnej i węzeł sanitarny.
Dlaczego warto zapisać dziecko do Szkoły Podstawowej nr 23?
Szkoła Podstawowa nr 23 w Gdyni to miejsce, które zapewnia dzieciom nie tylko edukację, ale także zrozumienie, wsparcie i indywidualne podejście.
– Warto zapisać dziecko właśnie do Szkoły Podstawowej nr 23, gdyż mamy doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w naszych klasach uczą się dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – mówi Zamorowska.
Oto, co wyróżnia Szkołę Podstawową nr 23:
- doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z autyzmem i zespołem Aspergera.
- zespół nauczycieli specjalistów – w tym pedagodzy terapeutyczni, logopedzi, psycholodzy i trenerzy umiejętności społecznych.
- otwartość kadry na rozwój i innowacyjne podejście do edukacji.
- uważność na edukację poprzez doświadczanie i naukę w różnych kontekstach, także poza salą lekcyjną.
- bogata oferta zajęć artystycznych i sportowych.
- kameralna atmosfera i mało liczne klasy, co pozwala na indywidualne podejście.
- jednozmianowy system nauczania, który daje stabilny rytm dnia.
- szkolna kuchnia serwująca zdrowe i smaczne obiady.
- zielone otoczenie szkoły – ogród, warzywnik i tereny zielone umożliwiające realizację edukacji pod chmurką.