Polacy to coraz bardziej uważni i wymagający konsumenci. Zwracają uwagę na to skąd pochodzą produkty, które kupują i w jaki sposób są one wytwarzane.
Obserwując rynek, można pokusić się o stwierdzenie, iż trend ten nie jest chwilową modą, a odzwierciedleniem głębszej zmiany w postawach społecznych. Jednym z czynników decydujących o wyborach konsumenckich, są etyczne praktyki w biznesie i zrównoważony rozwój. To konsumenci są dziś motorem zmian. Firmy, które ignorują ten trend, mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji, transportowe również.
Rosnące oczekiwania konsumentów, także na etapie produkcji i dostaw
Ostatnio mieliśmy do czynienia z bardzo intensywnymi przykładami siły konsumentów jeżeli chodzi o dany produkt lub markę. Zarówno jeżeli chodzi o „cancelowanie” (kulturę unieważniania) jak i wsparcie.
– Wszyscy już słyszeli o przykładzie alko-tubek. Niesamowite jest jak gwałtownie można zainterweniować w jakiejś konkretnej sprawie i tak naprawdę, zdjąć produkt z półek w dobę, gdy uzna się go za szkodliwy społecznie. Abstrahując od samego produktu, siła społeczeństwa i sprzeciw były tutaj rewelacyjnym przykładem na to, iż klient ostateczny ma ogromną siłę, a jego głos jest słyszalny. To co warto też zaznaczyć, to inny przykład, kiedy spłonęła fabryka paluszków Beskidzkie, a pracownicy nie zostali pozbawieni pensji, więc konsumenci rozpoczęli akcję w internecie, aby wesprzeć firmę i kupować ich produkty. Jest to bardzo pozytywny przykład oddolnej inicjatywy klientów, którym spodobała się polityka firmy. Pokazuje nam to wyraźnie, ze Polaków interesuje to, co dzieje się zarówno w firmach jak i to co dzieje się z produktami, które do nich trafiają, a to istotny sygnał dla całego biznesu – tłumaczy Mariusz Frąc, ekspert rynku transportowego, prezes MaWo Group.
Na każdym etapie łańcucha dostaw, godziwe wynagrodzenie to fundament poszanowania praw człowieka w miejscu pracy
Przyglądając się całemu procesowi zanim produkt trafi na półkę, konsumenci coraz częściej oczekują, iż firmy będą monitorować swój cały łańcuch dostaw pod kątem przestrzegania praw pracowników oraz etycznych standardów pracy. Badania Cone Communications z 2017 r. wykazały, iż 87% konsumentów chce, aby firmy działały transparentnie w kwestiach dotyczących warunków pracy swoich dostawców. Etyczne praktyki w łańcuchu dostaw obejmują także jedne z najważniejszych aspektów: poszanowanie praw człowieka, zrównoważony rozwój oraz odpowiedzialność społeczną i przejrzystość biznesu. Na każdym etapie łańcucha dostaw, godziwe wynagrodzenie to fundament poszanowania praw człowieka w miejscu pracy. Firmy, które zapewniają uczciwe, przejrzyste i równe płace, nie tylko działają zgodnie z przepisami, ale także przyczyniają się do poprawy jakości życia swoich pracowników i wzmacniają swój wizerunek odpowiedzialnego pracodawcy.
Etyczne rozwiązania w transporcie
Zrównoważony rozwój w łańcuchu dostaw ma coraz większy wpływ na sposób zarządzania i organizację procesów logistycznych oraz produkcyjnych. Odnosi się to do inwestowania w nowe technologie, które mają na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę przy jednoczesnym zachowaniu efektywności operacyjnej. Przykładem takich działań jest korzystanie z Systemu Zarządzania Transportem (TMS) i GPS , które są narzędziami do optymalizacji tras transportowych w celu zmniejszenia zużycia paliwa i monitorują w czasie rzeczywistym emisje i zużycie energii.
Z badań wynika, iż coraz więcej konsumentów oczekuje, iż firmy będą prowadzić działalność w sposób etyczny. Według raportu Nielsen Global Corporate Sustainability Report, aż 73% respondentów na całym świecie jest gotowych zapłacić więcej za produkty pochodzące od firm prowadzących zrównoważoną działalność. Badania pokazują również, iż coraz więcej klientów gotowych jest zapłacić więcej za produkty ekologiczne. W raporcie IBM i National Retail Federation (NRF) z 2020 r. aż 57% badanych stwierdziło, iż zmiana klimatyczna wpłynęła na ich decyzje zakupowe, a 70% respondentów deklarowało gotowość do zapłacenia wyższej ceny za marki, które wykazują odpowiedzialność ekologiczną.
Zauważone znaczenie branży transportowej
Transport zyskał wizerunkowo i społecznie w trakcie pandemii covidowej. To z jednej strony paradoks, ale w tej trudnej sytuacji okazało się, iż transport jest ważny, a w niektórych sytuacjach ratujących życie, najważniejszy.
– Transport jest przykładem sektora, który nie stracił, a wręcz zyskał w dobie pandemii. Zwiększyło się zapotrzebowanie na e-commerce, nastąpił nagły wzrost zakupów w sieci, co siłą rzeczy przełożyło się na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe. A dostawy leków, artykułów pierwszej potrzeby i żywności stały się kluczowe. Poza tym, transport i logistyka odegrały kluczową role w dostarczaniu materiałów medycznych, szczepionek i sprzętu ochronnego. Tak, transport po pandemii otrzymał nową, niezauważaną wcześniej twarz.