To już 14. edycja ogólnopolskiej kampanii DOTYKAM = WYGRYWAM, której celem jest profilaktyka raka piersi. Zainaugurowano ją 1 października w warszawskim hotelu Sheraton podczas spotkania prasowego.
Hasłem przewodnim tegorocznej akcji jest „Przykładem ratujesz, bo troska zaczyna się od dotyku i potrafi uratować życie”. Partnerem strategicznym kampanii jest marka bieliźniana Panache, a patronat objęła nad nią Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, która na co dzień stoi na straży zdrowia kobiet.
Pomysłodawczynią kampanii jest Izabela Sakutova, prezeska Fundacji Wsparcie na Starcie, która podkreśla, iż tegoroczna edycja przypomina nam, iż zdrowie to nie tylko nasza sprawa, ale też naszej córki, mamy, siostry, siostrzenicy, przyjaciółki.
– Aktualnie naszym głównym celem jest zbiórka funduszy na zakup BIUSTObusa, który będzie mobilnym centrum edukacji o zdrowiu piersi. Będzie docierał z BIUSTOpozytywną edukacją wszędzie tam, gdzie tej wiedzy tak przez cały czas brakuje. Chcemy docierać i do małych miejscowości, i brać udział we wszelkiego rodzaju eventach sportowych, koncertach, festiwalach. Chcemy rozmawiać z młodymi kobietami, bo to, czego Ania się nie nauczy, tego Anna nie będzie wiedzieć – mówi Izabela Sakutova.
W tym roku, aby dotrzeć tam, gdzie edukacji o zdrowiu piersi wciąż brakuje – do gminnych szkół, małych miast, festiwali oraz lokalnych wydarzeń, kampania opiera się na kilku filarach:
- promocji regularnego samobadania piersi i noszenia adekwatnie dobranego biustonosza,
- wsparciu kobiet edukacją i narzędziami w postaci bezpłatnej BIUSTOapki,
- sprzedaży cegiełek – biustonoszy Panache, dermokosmetyków Swederm, piżam Hannah Marilyn i maseczek na dekolt Bra Tape,
- zbiórce środków na zakup BIUSTObusa – mobilne centrum edukacji,
- reCYClingu biustonoszy w salonach brafittingowych na terenie całej Polski.
– Bo wiedza powinna docierać wszędzie – tłumaczy ideę kampanii Izabela Sakutova.
Jednak nie każda kobieta ma do niej dostęp. Nie każda dziewczyna wie, jak ważne jest samobadanie. Nie każda mama słyszy, iż troska o siebie to nie egoizm, ale odpowiedzialność.
– Dlatego BIUSTObus, mobilne centrum edukacji, którego zbiórka jest dla nas priorytetem, to nie tylko pojazd, to realna zmiana, która zainicjuje otwarte rozmowy bez wstydu o samobadaniu, noszeniu dobrze dobranego biustonosza i trosce o swoje ciało – podkreśla pomysłodawczyni kampanii.
Co o kampanii DOTYKAM = WYGRYWAM mówią jej ambasadorki
W spotkaniu z dziennikarzami udział wzięły ambasadorki kampanii: Anna Maria Sieklucka, Aneta Zając, Aleksandra Kamińska – fotografka, która stworzyła tegoroczną sesję wizerunkową kampanii, Maja Todd – Miss Polonia 2025, Paulina Czepielewicz, Anna Męczyńska, Iidia Kalita, Anna Wendzikowska, Emilia Dankwa, Monika Mrozowska, Paulina Orłoś, Anna Gzyra-Augustynowicz, Aleksandra Kisio, Ilona Krawczyńska, Milena Krawczyńska, Ada Fijał, Daria Widawska, Monika Kołodyńska-Lewandowska, Anna Iberszer, Joanna Ceplin, Małgorzata Sokołowska, Angelika Miszalska-Kamińska, Ewa Jakubiec – Miss Polonia 2023.

– Dla mnie wyjątkowym narzędziem jest BIUSTOapka, ponieważ zamienia opiekę nad swoim zdrowiem w zabawę. Poza tym motywuje do działania, bo zbiera się w niej punkty za różne aktywności i to jest bardzo wyjątkowe. Jej działanie porównałabym do wirtualnej asystentki, która przypomina o badaniu piersi, mammografii, USG. Jest też bogata w wiedzę i przepiękna wizualnie – mówi Maja Todd, Miss Polonia 2025.

– Działanie to język, który rozumiemy wszyscy. Oddając stary biustonosz do reCYClingu, wspieramy ekologię, zyskujemy dzięki temu zniżkę na zakup nowego stanika Panache, ale też wspieramy działania statutowe Fundacji Wsparcie na Starcie. Iza Sakutova, prezeska fundacji i pomysłodawczyni kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM, 14 lat temu zainicjowała ogólnokrajowe samobadanie piersi. To cała sieć działań, które my, kobiety, możemy podjąć, żeby czuć się lepiej, mieć piękne, dobrze dopasowane biustonosze. A dobrze dopasowany biustonosz to też zdrowie. Każda kobieta małym działaniem przyczynia się do wielu wspaniałych rzeczy. A jak zaczynamy od małych kroczków, to te małe kroczki pomnożone przez tysiące dają milowy krok. Zatem reCYCling to jest początek, który może rozpocząć piękne działanie w przyszłości – przekonuje Daria Widawska.
– Uważam, iż dobrze dobrany biustonosz to nie jest luksus, tylko codzienna potrzeba. Od niego naprawdę zależy nasza postawa, nasze samopoczucie i choćby oddech. Czy nam jest dobrze i swobodnie oddychać, czy nie. A jak dochodzi jeszcze do tego świadomość, iż kupując i inwestując właśnie w dobry brafitting, wspieramy zdrowie innych kobiet, to już nie jest taki zwykły zakup, tylko troska o nas, o nasze ciała i o zdrowie innych kobiet – mówi Aneta Zając.
– Swoją obecnością i działaniem w ramach kampanii chciałabym przekazać kobietom, iż nie warto milczeć. Warto nieść tę wieść dalej i to, żebyśmy jednoczyły się i szły ramię w ramię. Niezależnie, jaką profesję wykonujemy, jakie emocje mamy w sobie, jakie wydarzenia nastąpiły w naszym życiu, jeżeli zwracamy na siebie uwagę, o ile dostrzegamy siebie, odbijamy się w sobie, to tak jest lepiej, pełniej. Jest to niezwykle potrzebne, więc warto wykorzystywać ten głos do tego, by być ze sobą razem – mówi Anna Maria Sieklucka.
– Niezależnie, czy będziemy rozmawiać na temat karmienia piersią w miejscach publicznych, czy o ogólnych standardach kobiecego i męskiego ciała, czy właśnie w kontekście zdrowia, to zawsze stykamy się z tabu i z seksualizacją na skalę niesamowitą, za którą bardzo często idzie wstyd. A jak się wstydzimy, to się nie dotykamy. Dlatego ciałopozytywność jest istotna, żebyśmy były dla siebie czułe, ale też po to, żebyśmy zaczęły dbać o siebie i o własne zdrowie – mówi Aleksandra Kamińska.
Odwiedzając stronę www.dotykamwygrywam.pl, można uzyskać kompendium wiedzy. Dzięki dedykowanej darmowej aplikacji BIUSTOapka dowiemy się m.in. gdzie oddać stary stanik do salonu brafittingowego biorącego udział w kampanii i odebrać 20 zł rabatu na wybrany nowy biustonosz marki Panache, kosmetyki pielęgnacyjne od Swederm, piżamę Marilyn i maseczki do dekoltu Bra Tape. Całkowity dochód ze sprzedaży zostanie przekazany na zakup BIUSTObusa, a dzięki współpracy z firmą Wtórpol oddane biustonosze zyskają drugie życie w duchu zero waste, natomiast środki z recyklingu wesprą działania edukacyjne Fundacji Wsparcie na Starcie i Stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny.