6 godzin i 42 minuty – średnio tyle czasu dziennie spędza online przeciętny polski użytkownik internetu. To blisko jedna trzecia dnia! Raport "Digital 2023: Poland" uszczegóławia, iż 2 godziny i 2 minuty z tych prawie 7 godzin w świecie wirtualnym Polacy poświęcają na aktywność w mediach społecznościowych. Dodajmy, iż z tych platform korzysta już 27,5 mln mieszkańców naszego kraju, czyli aż 66,3 proc. polskiej populacji.
Fakt, iż kochamy być w internecie oraz korzystać z cyfrowych technologii i narzędzi, może prowadzić do szeregu negatywnych zjawisk. Wszak niezdrowo pielęgnowana miłość przekształca się w uzależnienie, a te, niezależnie od rodzaju stosowanej "używki", skutkuje najpierw przeciążeniem umysłu, a w dalszej kolejności przyczynia się do zmian molekularnych w mózgu i rozwoju różnych zaburzeń o podłożu psychicznym.
W przypadku "internetowego" nałogu niektóre skutki nadmiernego korzystania z social mediów doczekały się już własnej nomenklatury. Jednym z takich zaburzeń jest FOMO, strach przed tym, co może ominąć człowieka. Ten lęk przed odłączeniem, który przeżywają głównie nastolatki, wymusza u ludzi nawyk ciągłego sprawdzania aktualnych wydarzeń ze świata, a także wieści z życia bliższych lub dalszych znajomych.
Kolejnym przejawem cyfrowego uzależnienia jest doomscrolling, poświęcenie nadmiernej ilości uwagi i czasu w przyswajanie negatywnych, niepokojących informacji ze świata mediów. Prowadzi on do obniżenia nastroju i rozwoju stanów lękowych. Spotkać się też można z pojęciem "nomophobia". Oznacza ono strach przed brakiem dostępu do telefonu komórkowego, skutkujący dyskomfortem psychicznym i napadami paniki.
W obliczu wyzwań związanych z nadużywaniem internetu eksperci proponują różne recepty, które pomagają osobom nieznającym umiaru w świecie online radzić sobie z tym problemem. Jedną z nich (skrajną) jest detoks cyfrowy, czyli postanowienie o niekorzystaniu ze telefona przez określoną ilość czasu. Wpisują się one w nowy nurt myślenia o zdrowiu, który określa się jako "digital wellbeing", czyli "cyfrowa higiena".
W ramach digitalu wellbeingu podejmowane są takie inicjatywy jak "offline challenge" (konkurs z wyzwaniem, kto najdłużej wytrzyma bez internetu), zakaz używania telefonów w miejscach publicznych np. w restauracjach czy aplikacje monitorujące liczbę godzin spędzanych przed ekranem. O cyfrowej higienie opowiada m.in. Joanna Flis, psycholożka i psychoterapeutka, w jednym z odcinków ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej T-Mobile "Pewni w sieci".
Jesteś zainteresowany/a prawidłowymi zachowaniami w sieci? Chcesz dowiedzieć się, jak przeciwdziałać różnym zagrożeniom w internecie? Przygotowany we współpracy z ekspertami cykl edukacyjny T-Mobile "Pewni w sieci" odpowie na nurtujące cię pytania i nauczy odpowiedniego, w tym bezpiecznego postępowania w cyberprzestrzeni.
Kampania "Pewni w sieci" organizowana jest przez T-Mobile Polska, firmę technologiczną, która ma na swoim koncie już wiele działań w zakresie podnoszenia świadomości cyfrowej. W tym roku została ona objęta patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz Państwowego Instytutu Badawczego NASK.
W ramach tegorocznej serii poruszonych zostanie sześć obszarów, tj. e-administracja, sztuczna inteligencja, bezpieczne korzystanie ze telefona, sharenting, niebezpieczne treści dla dzieci i właśnie cyfrowa higiena.
Wszystkie odcinki można obejrzeć na stronie projektu www.pewniwsieci.pl i na YouTube T-Mobile Polska. Są one dostępne również na popularnych platformach podcastowych, w tym Spotify, Google Podcast i Apple Podcast.