Osoby w wieku 50+ stają się aktywnymi użytkownikami internetu i coraz odważniej robią zakupy online. Dlaczego jest ich w sieci coraz więcej? Czemu nie powinno się ich lekceważyć i dlaczego coraz więcej kampanii powinno mieć na uwadze pokolenie 50+? Zapraszam do świata, w którym umowna „jesień” życia zawodowego to dopiero początek życia w sieci!
Minione 3 lata to potężny transfer różnych zasobów naszego życia do online’u:
- społecznych (np. umawianie wizyt do wszelkich specjalistów),
- administracyjnych (np. wydawanie zgód/dokumentów),
- komunikacyjnych (np. wideo porady),
- finansowych (np. zakładanie kont bankowych czy wirtualna weryfikacja tożsamości).
Pandemia Covid-19 i związane z nią obostrzenia sprawiły, iż wszyscy musieli nauczyć się funkcjonowania w nowej rzeczywistości działania online, również osoby ze starszego pokolenia. Dla wielu prawdopodobnie było to szok, ale też oczywista konieczność. Internet stał się codziennością, a nie tylko rozrywką.
Grupa internautów 60+ stale rośnie
Raport strategiczny IAB „Internet 2021-2022” dostarcza ciekawych danych. Okazuje się, iż to nie młodzi, ale osoby powyżej 60. roku życia są najsilniej rosnącą grupą wiekową wśród polskich internautów. Największy wzrost zanotowano wśród użytkowników w wieku 65-75 lat.
Jak wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego, w Polsce do roku 2050 osoby w wieku 55+ mogą stanowić niemal połowę populacji kraju, bo aż 45%. Oznacza to, iż już niedługo ta grupa stanie się największą grupą konsumentów i tej informacji absolutnie nie można lekceważyć.
Do 2050 roku tymi „Silversami” będzie pokolenie dzisiejszych 20-30 latków. Jest to jasny komunikat dla marek, iż komunikacja powinna się zmienić, to znaczy dostosować do pokolenia 50+. A może jednak… nie musi się zmienić, bo pokolenie 50+ dostosuje się do komunikacji w internecie? Czas pokaże. Na chwilę obecną najważniejsza powinna być świadomość i umiejętne odczytywanie potrzeb każdego pokolenia.
Silversi aktywnie korzystają z internetu – nie pomijaj ich!
Jak wskazują dane z raportu GWI „Baby Boomers”, osoby w wieku od 58 do 64 lat, tak zwani digital boomers, spędzają w tej chwili ponad dwukrotnie więcej czasu w urządzeniach mobilnych, niż w czasie przed pandemią. Badanie mówi również o tym, iż boomerzy dogonili młodsze pokolenia w zakupach online (39 vs. 39 proc.), a choćby prześcignęli je w kwestii wyszukiwania produktów w sieci (55 vs. 51 proc.).
Istnieją branże, które dobrze rozumieją tę sytuację i już od wielu lat przykładem tego są np. oferty telefonów u operatorów komórkowych, skierowane do osób starszych. Medycyna, fizjoterapia, masaże – wszystkie marki świadczące usługi zdrowotne zaczynają rozumieć, iż decydentem w sieci już nie jest wnuczek czy zięć, a świadomy i doświadczony 50-latek, który całkiem sprawnie porusza się w sieci.
Kilka przykładów oferty i komunikacji dostosowanej do tej grupy docelowej:
Trend bycia w sieci seniorów poszedł o krok dalej – mamy bardzo dużo influencerów 60+,
a choćby 75+! Oto kilka przykładów z Instagrama:
- Bea W Romanov: 60+, kategoria – styl życia/podróże/fotografia/taniec
- Jan Adamski: 60+, kategoria – moda i styl
- Krystyna Bałakier: 50+, kategoria – styl i lifestyle
Jak widać, można być influencerem w każdym wieku i to z bardzo dobrymi zasięgami – pan Jan pod każdym postem ma po 1500-2000 interakcji użytkowników, a jego rolki mają po 400 000 wyświetleń. Z takim kontem można z powodzeniem prowadzić dobrze prosperującą działalność.
Kilka ważnych liczb na koniec
Na koniec krótkie podsumowanie badania ze strony cbos.pl „Korzystanie z Internetu w 2022 roku”. Widzimy tutaj podział, jaki procent osób w każdej kategorii wiekowej korzysta z Internetu w Polsce. W grupie wiekowej 55-64 lat to aż 65%! Przedział 65-74 lat również prezentuje bardzo dobry wynik, bo 41%.
Czy Internet to przestrzeń dla wszystkich młodych i dynamicznych ludzi? Jakże błędne jest to pytanie. Powinno ono brzmieć raczej: czy internet to miejsce dla wszystkich ludzi? Odpowiedź brzmi – oczywiście, iż tak! I nigdy wcześniej znaczenie słowa „wszyscy” nie było tak pełne, jak dziś.
Z analizy portalu Ceneo.pl wynika, iż najbardziej aktywnymi użytkownikami w grupie 65+ są kobiety. Panie najchętniej kupują on-line torebki, telefony, telewizory, sukienki i lodówki.
34% seniorów płaci w Internecie za pośrednictwem operatorów typu Przelewy24 oraz PayU, natomiast 17% poprzez BLIK, a 16% przez cały czas wybiera płatność za pobraniem. 82% seniorów deklaruje, iż zakupy robi w sposób samodzielny. 58% badanych osób powyżej 60. roku życia wykorzystuje internet do obsługi bankowości elektronicznej.
Po zapoznaniu się z tymi informacjami można odnieść wrażenie, iż te dane pasują raczej do grupy 30+, a nie do seniorów, ale jak widać – fala silver tsunami rośnie w siłę i nic nie zapowiada tego, aby miała zwolnić.
Key takeaways
- W Polsce aż 65% osób w wieku 55-64 lat korzysta z internetu, natomiast w przedziale wiekowym 65-74 lat, jest to 41%.
- Silversi są coraz bardziej aktywni w sieci – przede wszystkim kobiety. Kupują one najczęściej telefony, telewizory, torebki, odzież.
- Do 2050 roku silversami będzie pokolenie dzisiejszych 20-30 latków. Świadomość tego faktu oraz umiejętne odczytywanie potrzeb każdego pokolenia to już konieczność! Komunikacja Twojej marki w internecie powinna zawierać value proposition dostosowane do grupy 50+.