Co sprawia, iż pacjenci nie zgłaszają się do dentysty?

dentonet.pl 9 godzin temu
Zdjęcie: Co sprawia, że pacjenci nie zgłaszają się do dentysty?


Kilka czynników, takich jak np. ograniczenia finansowe, niedostępność leczenia czy strach przed dentystą, może sprawić, iż pacjenci będą unikali wizyt w gabinecie, co sugeruje potrzebę zarządzania psychologicznego i lepszej komunikacji. Wyniki badania prowadzonego przez węgierskich naukowców zostały opublikowane w czasopiśmie „Oral Diseases”.

Ponadto, przegląd przystępności cenowej opieki stomatologicznej i zapewnienie lepszego szkolenia dla dentystów w zakresie zmniejszania lęku i budowania zaufania może pomóc w poprawie postaw pacjentów – napisali autorzy.

– Nasze ustalenia wnoszą potencjalnie fundamentalny wkład w poprawę opieki stomatologicznej i wspierają lekarzy w poszerzaniu ich wiedzy na temat zachowań związanych z unikaniem wizyt u dentysty – napisali autorzy z zespołu dr. Mártona Lukácsa z Uniwersytetu w Debreczynie.

W badaniu wzięło udział 16 pacjentów (średnia wieku: 46 lat). Odpowiadając na 21 pytań, uczestnicy mogli przedstawić swoje doświadczenia i indywidualne postrzeganie leczenia stomatologicznego. Pytania w wywiadzie dotyczyły takich tematów, jak powody korzystania z (lub unikania) wizyt u stomatologa, odkładanie wizyt w czasie, problemy stomatologiczne, preferencje, motywacja, leczenie bólu, doświadczenia związane z leczeniem, środki znieczulające, oczekiwania i lęk przed dentystą.

Wyłoniło się kilka wiodących tematów dotyczących postaw pacjentów wobec korzystania z usług stomatologicznych Tematy te to:

– miejsce i sprzęt,

– strach i znieczulenie,

– odwlekanie wizyt,

– niezadowolenie z systemu opieki stomatologicznej,

– oczekiwania wobec dentystów,

– zaufanie,

– bezzębie,

– status społeczny,

– ograniczenia finansowe,

– estetyka,

– zachowania dentysty.

Zróżnicowany obraz ograniczeń i obaw pacjentów przed leczeniem

Wielu pacjentów stwierdziło, iż już samo miejsce – gabinet stomatologiczny i instrumentarium medyczne – często wywołują u nich niepokój, szczególnie gdy doda się do nich dźwięki, zapachy, obrazy oraz kontakt fizyczny podczas leczenia. W przypadku tych pacjentów odwlekanie wizyt było powszechne, a niektórzy decydowali się na wizytę w gabinecie dopiero wtedy, gdy ból był już nie do zniesienia. Jednocześnie pacjenci wyrażali niezadowolenie w związku z brakiem niedrogich specjalistycznych zabiegów, w tym uzupełniania braków zębowych czy zabiegów estetycznych.

Na poziomie relacyjnym pacjenci wskazywali na oczekiwania, jakie mają wobec lekarzy dentystów, podkreślając znaczenie zaufania, przejrzystej komunikacji oraz zrozumienia zachowań, które mogą poprawić postrzeganie przez nich wizyt u dentysty.

Również czynniki finansowe wpływały na gotowość pacjentów, by szukać opieki stomatologicznej, przy czym niektóre osoby priorytetowo traktowały leczenie wyższej jakości, pomimo odpowiednio wyższych kosztów. Ponadto pacjenci cenili zarówno umiejętności techniczne zespołu medycznego, jak i kompetencje miękkie – delikatność i dobrą komunikację lekarzy dentystów – szczególnie w tych przypadkach, gdy istotny był estetyczny aspekt prowadzonego leczenia.

Słabością badanie była ograniczona liczba uczestników i niewielkie zróżnicowanie próby społeczno-demograficznej, dlatego wyniki uzyskane przez węgierskich naukowców należy interpretować z pewną ostrożnością.

Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę bardziej kompleksowego podejścia do zarządzania negatywnymi emocjami pacjentów w kontekście leczenia stomatologicznego – podsumowali autorzy pracy pt. „The psychosocial background of dental care avoidance: A qualitative study”.

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub choćby zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, iż nie są od tego, żeby budować relację z pacjentem, a od tego, żeby go leczyć. Uważam, iż takie założenie to największy błąd, jaki można popełnić w zakresie pozamedycznym – mówi Sergiusz Szajek, trener biznesu i coach, współpracujący m.in. z siecią Medicover Stomatologia.

Źródła: https://www.drbicuspid.com/

https://onlinelibrary.wiley.com/

Idź do oryginalnego materiału