Badanie asocjacji całego genomu pozwala zidentyfikować genetyczne czynniki ryzyka demencji

biegowelove.pl 1 dzień temu

W ramach przełomowych badań naukowcy z Centrum Nauki o Zdrowiu Uniwersytetu Teksasu w San Antonio ogłaszają największe w historii badanie związku całego genomu z demencją dowolnej przyczyny, ujawniając nakładające się ryzyko genetyczne, w tym neurodegenerację, czynniki naczyniowe i chorobę małych naczyń mózgu .

Badania asocjacyjne obejmujące cały genom pomagają naukowcom zidentyfikować geny powiązane z konkretną chorobą lub cechą poprzez badanie pełnego zestawu DNA, czyli genomu, dużej grupy ludzi – w tym przypadku zbioru danych obejmującego 800 597 osób, z 46 902 i 8702 przypadkami Odpowiednio otępienie o dowolnej przyczynie i otępienie naczyniowe.

„Demencja jest chorobą wieloczynnikową, a do jej patogenezy w największym stopniu przyczynia się choroba Alzheimera i otępienie naczyniowe, a mimo to większość badań oceniających powiązania obejmujące cały genom skupia się wyłącznie na chorobie Alzheimera. Przeprowadziliśmy takie badanie dotyczące demencji wieloczynnikowej i odkryliśmy, iż ma ona na siebie znaczenie genetyczne otępienie naczyniowe”.

Bernard Fungang, doktor, adiunkt, bioinformatyka, Instytut Glenna Biggsa ds. Chorób Alzheimera i Chorób Neurodegeneracyjnych, Centrum Nauki o Zdrowiu Uniwersytetu Teksasu w San Antonio

Fungang, który pracuje również na wydziałach biochemii, biologii strukturalnej i nauk o zdrowiu populacji w Joe R. i Teresie Lozano Long School of Medicine na UT Health w San Antonio, jest osobą kontaktową w sprawie badania zatytułowanego „Genome-Wide Association Analysis of Otępienie ogólne i naczyniowe”, opublikowane 24 lipca przez Choroba Alzheimera i demencja: Journal of the Alzheimer’s Association.

Autorem badania jest zasługa konsorcjum makronaczyniowego zaburzeń funkcji poznawczych i demencji (MEGAVCID), międzynarodowego konsorcjum grup fokusowych zajmujących się genetyką naczyniowych zaburzeń poznawczych i demencji.

Dwa typy demencji różnią się klinicznie

Według badania choroba Alzheimera jest tradycyjnie uważana za najczęstszy podtyp demencji, zaraz po otępieniu naczyniowym. Jednak te dwa schorzenia różnią się klinicznie.

Otępienie naczyniowe rozpoznaje się na podstawie obecności udaru mózgu lub rozległej choroby naczyń mózgowych, której podstawową chorobą jest miażdżyca i miażdżyca. Jednakże duża ilość dowodów z ostatnich lat podkreśla powszechną rolę uszkodzeń naczyń mózgowych jako głównego mechanizmu upośledzenia funkcji poznawczych.

Badanie sugeruje, iż w tej chwili coraz bardziej wiadomo, iż składnik chorób naczyniowych jest dominujący we wszystkich głównych typach demencji i działa synergistycznie z beta-amyloidem, tau i innymi chorobami neurodegeneracyjnymi, wpływając na ryzyko demencji.

Ponieważ większość badań asocjacyjnych obejmujących cały genom skupiała się na chorobie Alzheimera, podkreślając wiele wariantów ryzyka genetycznego, zespół Funganga przeprowadził takie badanie na temat demencji wieloczynnikowej i zbadał nakładanie się genów na demencję naczyniową.

Duży zbiór danych pochodzi od osób z grup Heart and Aging Research in Genomic Epidemiology (CHARGE), Konsorcjum Genetyki Chorób Alzheimera (ADGC), Europejskiego Biobanku Chorób Alzheimera (EADB) i brytyjskiego Biobanku (UKBB, który obejmuje cztery). różne zgłoszone pochodzenie: europejskie (98,5%), afrykańskie (1,0%), azjatyckie (0,4%) i hiszpańskie/latynoskie (0,1%).

Znane warianty genetyczne powiązane z chorobą Alzheimera zostały odtworzone w przypadkach otępienia wieloczynnikowego i otępienia naczyniowego. Analiza funkcjonalna wykazała, iż ​​ryzyko genetyczne otępienia wieloprzyczynowego nakłada się na czynniki ryzyka neurodegeneracyjnego i naczyniowego, takie jak nadciśnienie, cukrzyca i choroba małych naczyń mózgu.

Zasadniczo zidentyfikowano znane warianty genetyczne choroby Alzheimera jako czynniki ryzyka otępienia wieloczynnikowego i otępienia naczyniowego.

„Nasze odkrycia poszerzają obecną bazę wiedzy w dziedzinie genetyki demencji, koncentrując się zarówno na demencji o dowolnej przyczynie, jak i otępieniu naczyniowym” – powiedział Fungang. „Zidentyfikowaliśmy kilka wariantów genetycznych i potencjalnych szlaków biologicznych powiązanych z demencją dowolnej przyczyny i otępieniem naczyniowym i dodał: „dalsze wsparcie udziału mechanizmów naczyniowych w patogenezie demencji”.

W badaniu stwierdzono, iż ustalenia należy zweryfikować w dodatkowych zbiorach danych, obejmujących osoby spoza Europy. University of Texas Health w San Antonio to największa akademicka instytucja badawcza w południowym Teksasie, której roczny portfel badawczy wynosi 413 milionów dolarów.

źródło:

Centrum Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Teksasu w San Antonio

Okresowe referencje:

Konsorcjum dotyczące megawaskularnych zaburzeń poznawczych i demencji (MEGAVCID) (2024) Metaanaliza obejmująca cały genom wszystkich przyczyn otępienia naczyniowego. Alzheimer i demencja. doi.org/10.1002/alz.14115