Mówi się, iż rodzic powinien poświęcić dziecku minimum 20 min dziennie na czytanie. Głośne czytanie dziecku rozwija umiejętności językowe i komunikacyjne, rozwija zasób słownictwa, uczy myślenia, pobudza i rozwija wyobraźnie, poszerza wiedzę, pomaga zrozumieć emocje i relacje jakie zachodzą między ludźmi.
Zdarza się, iż Rodzic nie może osobiście poczytać dziecku. Wówczas, zamiast usadzić dziecko przed telewizorem, warto włączyć dziecku tak zwane audiobooki. Czemu z punktu widzenia logopedy taki wybór jest lepszym rozwiązaniem?
Dlaczego warto włączać dziecku audiobooki?
Ponieważ oglądając bajki dziecko pobudza prawą półkulę mózgu, która odpowiada za wyobraźnię dziecka, abstrakcyjne myślenie, zdolności artystyczne czy kreatywność w działaniu.
Z kolei u większości dzieci to lewa półkula mózgowa odpowiedzialna jest za mowę, jej nadawanie i rozumienie. To właśnie tam znajduje się także ośrodek odpowiadający za czytanie i pisanie, logiczne myślenie czy motorykę. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest włączenie audiobooka i zachęcenie dziecka do jednoczesnego układania puzzli bądź klocków.
Audiobooki dla dzieci
Na rynku dostępna jest szeroka gama audiobooków dla dzieci. Wybór jest ogromny, przez co rodzic jest w stanie dostosować treść słuchowiska zarówno pod względem przekazywanych w nim treści, a także zainteresowań i potrzeb dziecka.
Podobnie jak tradycyjna lektura, czytana przez opiekuna na głos, słuchanie audiobooków oddziałuje na zmysł słuchu, pozwala skupić się na brzmieniu słów, melodyjności mowy.
Liczne efekty akustyczne, muzyka, wyciszenia, głos, a co za tym idzie jego barwa, tempo, intonacja są dla dziecka elementem treningu słuchowego. Warto także dodać, iż dialog, który kształtuje się między bohaterami słuchowiska, także sprzyja budowaniu kompetencji komunikacyjnych dziecka.
Kolejną kwestią jest koncentracja. Ogromna ilość bodźców jaka atakuje dziecko podczas oglądania bajek może przyczyniać się do zaburzeń koncentracji. Z kolei słuchowiska kształtują umiejętność koncentrowania się na przekazie.
Warto mieć oczywiście na uwadze, iż samo puszczanie dziecku utworów audialnych nie wystarczy do tego, aby w pełni nabyło one kompetencje językowe. Audiobooki są swego rodzaju bodźcem do podejmowania interakcji, zachętą do komunikowania się z drugim człowiekiem.