Uczniowie polskich podstawówek są mniej sprawni fizycznie niż ich rówieśnicy sprzed 15–20 lat – wynika z badań kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej. – Często zdarza się, iż uczniowie kończą szkołę mniej sprawni, niż gdy do niej trafili – stwierdził minister sportu Sławomir Nitras. – Ruch odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodego organizmu – podkreśliła Bożena Janicka z PPOZ.
Badaniem kompetencji ruchowych objęto ponad 3 miliony uczniów klas 4–8 (1,6 mln chłopców, 1,5 mln dziewcząt). Uczniowie wzięli udział w serii standardowych testów sprawnościowych, takich jak: bieg wahadłowy, beep-test, plank – podpór leżąc przodem na przedramionach, i skok w dal z miejsca. Niestety, wyniki okazały się gorsze niż 15–20 lat temu i potwierdziły raport AWF z 2023 roku, który wskazywał, iż aż 94 proc. dzieci i młodzieży w Polsce ma trudności w podstawowych czynnościach fizycznych.
94 proc. dzieci i młodzieży w Polsce ma trudności w podstawowych czynnościach fizycznych
Barbara Nowacka, szefowa MEN, zapowiedziała powołanie zespołu ekspertów i praktyków, którego celem będzie opracowanie nowych podstaw programowych dla wychowania fizycznego. Mają one lepiej odpowiadać na potrzeby młodych ludzi i ich rozwój fizyczny.
Tymczasem lekarze Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia nieustannie apelują o zmianę podejścia do aktywności fizycznej, a przede wszystkim o regularne uczestnictwo w lekcjach WF.