Definicyjny galimatias – złość, agresja, przemoc
Złość, agresja, przemoc. Słowa, które często służą opisowi zdarzeń konfliktowych, trudnych. Artykuł zaczniemy od uporządkowania ich rozumienia.
- Złość – emocja, która służy informowaniu o przekraczaniu granic przez kogoś/coś. Emocje nie muszą prowadzić do agresji.
- Agresja jest to zachowanie mające na celu wyrządzenie krzywdy (bólu) lub szkody osobie (która chce tego uniknąć). Dotyczy również niszczenia przedmiotów. W swojej definicji agresja zawiera zamiar sprawienia bólu, przykrości, szkody itp. i nie zawsze musi być to uświadomione przez sprawcę. Niesie destrukcyjne konsekwencje. Wiąże się z łamaniem norm społecznych (naruszeniem zasady niekrzywdzenia innych). Agresję można rozumieć również jako cechę osobowości, czyli “agresywność”.
- Przemoc, czyli specyficzny rodzaj zachowań agresywnych oparty o motyw szkodzenia (chęć skrzywdzenia, zadania cierpienia), z destrukcyjnym skutkiem, z brakiem zachowania równowagi sił (czy to fizycznych, czy psychicznych). Przemoc wynika z przekonania sprawcy, iż ma prawo do przymuszania kogoś, ma charakter cykliczny i powoduje uczucie satysfakcji u agresora.
Przemoc nie stanowi synonimu agresji, różni się rozmiarem i intensywnością doświadczanej przez ofiarę krzywdy.
Agresja niejedno ma imię…
Zachowania agresywne to słowo parasol na różne sposoby i formy agresji. Najbardziej podstawowy podział obejmuje:
- Agresję fizyczną (bicie, kopanie, popychanie, szarpanie, plucie, zabieranie rzeczy, niszczenie przedmiotów).
- Agresję słowną (werbalną) (dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, obrażanie, rozsiewanie plotek, nieprzyzwoite gesty).
- Agresję czynną polegającą na krzywdzeniu innych/niszczeniu przedmiotów.
- Agresję bierną np. namawianie kogoś do wyrządzenia krzywdy innej osobie.
- Agresję behawioralną – jawną.
- Agresję symboliczną, pośrednią.
- Agresję reaktywną związaną z wystąpieniem jakiegoś bodźca, który powoduje wystąpienie zachowań agresywnych.
- Agresję proaktywną pojawiającą się bez bodźca/prowokacji, pełni określoną funkcję taką jak np. uzyskanie przyjemności z rozładowania napięcia/emocji lub osiągnięcie celu.
- Agresja relacyjna polegająca na działaniach prowadzących do obniżenia czyjegoś statusu w grupie, dążenia do wykluczenia kogoś z grupy. Agresor sprawia przykrość, manipuluje oraz kontroluje ofiarę dzięki komunikatów i działań w sferze społecznej.
- Cyberprzemoc związana z wyrażaniem agresji w sieci.
Agresja w przebiegu rozwoju
(podane poniżej okresy są orientacyjne, należy pamiętać o indywidualnym rozwoju każdego dziecka)
Okres życia | Opis aspektu funkcjonowania |
3 m.ż |
|
od 6 m.ż |
|
ok. 12 m.ż |
|
ok. 18 m.ż |
|
2-3 r.ż |
|
wczesne lata szkolne |
|
środkowy okres dzieciństwa |
|
okres późnego dzieciństwa |
|
okres dorastania |
|
Obraz kliniczny – czyli kiedy należy się udać do specjalisty?
Zachowania agresywne martwią nie tylko z uwagi na swój związek z funkcjonowaniem w przestrzeni emocjonalno-społecznej (np. trudności w radzeniu sobie z emocjami, odrzucenie i samotność w relacjach), ale również stanowią czynnik ryzyka zachowań antyspołecznych i przestępczych. Oprócz jednostek klinicznych takich jak zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD), zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia zachowania, czy zaburzenia eksplozywne, wyróżniamy również ekscesywne zachowania (związane z przekraczaniem reguł i zasad postępowania społecznego i prawnego) oraz deficyty behawioralne (które są przejawem trudności i problemów w zakresie monitorowania swojego postępowania). Czyli są to takie zachowania, które opisują trudności dziecka/młodzieży, ale nie stanowią odrębnego zaburzenia ujętego w klasyfikacji ICD-10/11 czy DSM-V.
Ekscesywne zachowania – wiążą się z nasiloną agresją (napadami złości, dokuczaniem, wdawaniem się w bójki, niszczeniem własności, wandalizmem, podpaleniami, agresją słowną, mściwością, okrucieństwem) i byciem w opozycji (łamanie zasad, kłótnie, zachowania ryzykowne, buntownicze, odmawianie wykonania poleceń/zadań).
Z kolei deficyty behawioralne są związane z trudnościami w samoregulacji (nieumiejętnością odraczania gratyfikacji, impulsywnością, niskim poziomem żalu i winy, nieprzestrzeganiem zasad, nieprzewidywaniem konsekwencji), niskim poziomem umiejętności społecznych (trudności z nawiązywaniem relacji i utrzymaniem przyjaźni, apodyktycznością, nieumiejętność docenienia innych, poszukiwanie uwagi, nieefektywne rozwiązanie problemów) oraz niskim poziomem umiejętności szkolnych (słabe umiejętności szkolne, zwłaszcza czytanie; nieodrabianie zadań, niekończenie pracy, wagary/częste spóźnienia, łatwe zapominanie o ważnych szkolnych informacjach).
Zatem rodzi się pytanie, kiedy udać się do specjalisty?
Należy zgłosić się do specjalisty, w momencie gdy:
- Zachowanie trwa już dłuższy czas.
- Zachowanie jest nieadekwatne do sytuacji np. nadmierne, występuje bardzo często, stanowi pewien wzorzec reagowania opisujący funkcjonowanie dziecka.
- Zachowanie się nasila i nabiera intensywności.
- Ma charakter uporczywy, czyli mimo osiągnięcia celu, ponoszenia konsekwencji, prób rozładowania emocji, pomocy środowiska nie ulega zmianie.
- Zachowanie jest uciążliwe dla otoczenia.
- Pojawia się wobec różnych osób i w wielu typowych sytuacjach.
- Utrudnia rozwój dziecka.
Jeżeli rodzic/opiekun/nauczyciel zauważa chociaż kilka z wyżej wymienionych kryteriów system rodzinny powinien udać się na konsultację do specjalisty z zakresu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
“Im wcześniej pojawią się zachowania agresywne oraz im bardziej są stabilne i uporczywe w czasie, tym większe staje się prawdopodobieństwo poważnych problemów behawioralnych”. (s.551)
W wywiadzie rozwojowym zwracamy szczególną uwagę na kwestię: wczesnego dzieciństwa oraz wczesnej adolescencji, bowiem w tym okresie pojawiający się wzorzec agresji może być przesłanką do przejawów eksternalizacyjnych w życiu dorosłym.
Rola informacji ze szkoły w procesie diagnostycznym
Nie ulega wątpliwości, iż dziecko i jego rodzina doświadczają trudności związanych z prezentowaniem zachowań agresywnych, dlatego istotny jest adekwatny proces diagnostyczny. Dużą rolę odgrywa obserwacja zachowań w placówce i przygotowanie informacji, która uzupełni obraz funkcjonowania dziecka diagnostom. W takiej opinii pedagogów, przy udziale szkolnych specjalistów, wskazana jest obserwacja behawioralna oparta na modelu ABC:
- A – czynniki występujące przed zachowaniem np. czas i miejsce, bodziec wyzwalający, osoby uczestniczące, zdarzenia poprzedzające.
- B – zachowanie – opis.
- C – następstwa – co wydarzyło się potem, wzmocnienia pozytywne: uwaga, rzeczy niematerialne, wzmocnienia negatywne: ucieczka/uniknięcie.
Na jej podstawie można wskazać: obszary problemowe, kiedy dane zachowanie się powtarza, co pomaga je wygasić. Wskazane jest również opisanie pozycji w klasie, umiejętności szkolnych, form spędzania czasu w przerwach, nawiązywaniu kontaktu przez dziecko z personelem, dotychczasowe metody w pracy z uczniem, formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W procesie diagnostycznym warto udać się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a także na konsultację do psychoterapeuty dzieci i młodzieży, jak i lekarza psychiatry.
W uzasadnionych przypadkach proces diagnostyczny można poszerzyć o wykonanie badania testem Conners 3, który służy również do badania zaburzeń zachowania i zaburzeń opozycyjno-buntowniczych.
Czynniki ochronne w rozwoju zachowań agresywnych:
- sprawność intelektualna,
- atrakcyjność fizyczna,
- specjalne umiejętności społeczne np. komunikacyjne, osiągnięcia szkolne itd.;
- adekwatne poczucie własnej wartości,
- wystarczający poziom umiejętności społecznych,
- skuteczna interwencja terapeuty w sytuacji doświadczania przemocy lub bycia sprawcą,
- prawidłowe relacje ze środowiskiem rodzinnym i rówieśniczym,
- spokojna, ciepła atmosfera domowa;
- wysoka pozycja w grupie rówieśniczej,
- wysoka jakość umiejętności wychowawczych rodzica/opiekuna,
- dobry klimat w szkole/klasie – nastawienie na prospołeczny charakter,
- kultura przeciwdziałająca przemocy.
Zatem bazując na czynnikach ochronnych można wysnuć następujące hipotezy:
- W ramach profilaktyki duże znaczenie ma skuteczność działań podejmowanych przez wychowawcę, a w skali makro – całą szkołę. Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być nastawiony na: dbanie o integrację klasową i międzyklasową, promowanie zachowań prospołecznych (np. wzajemne pomaganie, umiejętność współpracy, działania wolontaryjne), piętnowanie zachowań przemocowych i agresywnych. W placówce powinny być realizowane programy profilaktyczne jak np. Spójrz Inaczej, Przyjaciele Zippiego czy Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej i inne.
- Duże znaczenie mają umiejętności rodzicielskie, dlatego istotną komponentą w pracy z dziećmi przejawiającymi trudne zachowanie jest praca własna najbliższego otoczenia, różnicowanie zachowań wynikających np. z zaburzenia, a trudności wychowawczych – doskonalenie kompetencji wychowawczych można realizować w ramach programów takich jak Szkoła dla rodziców lub dopasowanego do potrzeb – treningu umiejętności wychowawczych (TUW).
- Należy zwrócić uwagę na adekwatne relacje rodzinne – dlatego często w zaburzeniach zachowania, zachowaniach opozyjno-buntowniczych, czy nadpobudliwości psychoruchowej, której współtowarzyszą trudności wychowawcze jest terapia rodzinna.
- Trzeba zadbać o relacje rówieśnicze i kompetencje społeczne – formą wspierającą dziecko może być trening zastępowania agresji (TZA), trening umiejętności społecznych (TUS) czy socjoterapia.
- Rozwijanie pasji szkolnych i pozaszkolnych dziecka.
W naszym Centrum prowadzimy dla dzieci i młodzieży:
- Trening Umiejętności Społecznych
- Socjoterapię
- Trening Zastępowania Agresji
- konsultacje psychologiczne dla dzieci
- psychoterapię indywidualną młodzieży
autor artykułu: Patrycja Pochopień
bibliografia:
- Farnicka M., Grzegorzewska I. (2020) ”Agresja dzieci i młodzieży” [w:] Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A.R. (red. naukowa) “Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży” ( s. 547-556 ), Warszawa: PWN
- Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., (2020)”Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania” [w:] Liberska H., Trempała J. (red. naukowa) “Psychologia wychowania. Wybrane problemy” ( s.369-390), Warszawa: PWN