Agamben: stan wyjątkowy, biopolityka i wojna domowa

instytutsprawobywatelskich.pl 2 godzin temu

Mikołaj Ratajczak

Dr filozofii, redaktor i tłumacz. Pracownik Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. W latach 2012–2015 wydawca filozofii i nauk społecznych w Wydawnictwie Naukowym PWN. Jest autorem pierwszego w języku polskim i jednego z pierwszych na świecie monograficznych opracowań historii rozwoju współczesnej radykalnej filozofii politycznej we Włoszech („Forma życia i dobro wspólne”). Naukowo interesuje się historią filozofii oraz historią idei politycznych i naukowych, w szczególności XX wieku. Publikował w licznych polskich i zagranicznych czasopismach naukowych. Autor wprowadzenia do polskiego wydania „Stasis. Wojna domowa jako paradygmat polityczny” Giorgio Agambena.

Z Mikołajem Ratajczakiem, autorem wprowadzenia do polskiego wydania „Stasis. Wojna domowa jako paradygmat polityczny” Giorgio Agambena, rozmawia Rafał Górski, redaktor naczelny Tygodnika Spraw Obywatelskich.

Biobezpieczeństwo całkowicie odmieniło ideę obywatela, który stał się pasywnym obiektem medycznego leczenia, kontroli i każdego rodzaju podejrzeń. Obywatel został zredukowany do swojej biologicznej egzystencji. (…) Z kolei podporządkowanie życia statystykom nieuchronnie prowadzi do logicznego wniosku, iż takie życie nie jest warte przeżycia. (…) Zachowanie nagiego życia (abstrakcyjnie oddzielonego od życia społecznego) za wszelką cenę jest najbardziej szokującym elementem nowego kultu medycyny-religii.

Giorgio Agamben, „Where are we now? The epidemic as politics”

W tym sensie nowoczesny totalitaryzm można określić jako wprowadzenie – dzięki stanu wyjątkowego – legalnej wojny domowej, pozwalającej na fizyczną eliminację nie tylko przeciwników politycznych, ale również całych kategorii obywateli, których z jakiś przyczyn nie da się dopasować do określonego systemu politycznego.

Giorgio Agamben, „Stan wyjątkowy”

Wraz z kolejnymi kryzysami, które będą wybuchać na świecie (chociażby ze względu na pogłębiający się kryzys klimatyczny), stan wyjątkowy będzie w coraz większym stopniu stawał się regułą. A każda kolejna epidemia, kryzys uchodźczy czy konflikt zbrojny będą się stawały przyczynkiem do tego, by politykę przekształcać w metodę technokratycznego zarządzania oderwanego od kolektywnych procedur wpływu na instytucje.

Mikołaj Ratajczak, Wprowadzenie do polskiego wydania „Stasis. Wojna domowa jako paradygmat polityczny” Giorgio Agambena

  1. Czy podczas „tak zwanej pandemii koronawirusa” (określenie Agambena) mieliśmy do czynienia w Polsce z wojną domową i stanem wyjątkowym?
  2. Kim jest Giorgio Agamben? Skąd pomysł na wydanie polskich pięciu części projektu „Homo sacer”?
  3. Co Agamben zrobił w 2004 roku, co zadziwiło opinię publiczną? Czy reakcja Agambena na COVID-19 była dla Pana zaskoczeniem?
  1. Czym jest biopolityka?
  2. (…) w tej chwili stan wojny w tradycyjnym znaczeniu tego słowa praktycznie zanikł.
    Proszę o wyjaśnienie.
  3. Jaką lekcję powinni wyciągnąć zwykli obywatele z lektury „Stasis. Wojna domowa jako paradygmat polityczny”?
  4. Jakiego ważnego pytania nikt Panu jeszcze nie zadał w temacie, o którym rozmawiamy? I jaka jest na nie odpowiedź?

Pobierz mp3

Działamy bez cenzury. Nie puszczamy reklam, nie pobieramy opłat za teksty. Potrzebujemy Twojego wsparcia. Dorzuć się do mediów obywatelskich.

Wzmocnij kampanie obywatelskie Instytutu Spraw Obywatelskich

Przekaż swój 1,5% podatku:

Wpisz nr KRS 0000191928

lub skorzystaj z naszego darmowego programu do rozliczeń PIT.

Zapraszamy na staże, praktyki i wolontariat!

Dołącz do nas!

Muzyka „Also Sprach Zarathustra – Einleitung” – Kevin MacLeod, CC BY 3.0

Idź do oryginalnego materiału