BMW Berlin Marathon ogłosił, iż generuje 469 milionów euro przychodu. Badanie pokazje też, jak duży wpływ, impreza wywiera na wizerunku miasta. Podano, iż lotnisko Berlin Brandenburg odnotowuje największy ruch właśnie w okolicach berlińskiego maratonu. To już kolejny organizator, który wskazuje, jak wiele impreza robi dla całej, miejskiej i krajowej gospodarki.
Na kwotę podaną przez organizatorów składa się z 142,7 mln euro bezpośredniego dochodu ekonomicznego i 326,7 mln euro pośredniego dochodu ekonomicznego, generowanego głównie przez uczestników, osoby im towarzyszące oraz samą imprezę SCC EVENTS. Obliczenia były celowo ostrożne, oparte na liczbie osób towarzyszących, a nie na ogólnej – trudniejszej do oszacowania – liczbie widzów na trasie.
Dla porównania: około 74 000 widzów finału Pucharu Niemiec generuje bezpośrednią wartość ekonomiczną w wysokości 16,2 mln euro dla Berlina. Uwzględniając pośrednie efekty w wysokości 34,4 mln euro, daje to całkowity dochód ekonomiczny w wysokości 50,6 mln euro.
Silny wizerunek marki i wysoka frekwencja w Berlinie
Oprócz korzyści ekonomicznych, przeanalizowano również wpływ wydarzenia na wizerunek. Wyniki: 89 procent berlińczyków w wieku od 16 do 69 lat zna BMW BERLIN MARATHON i kojarzy go z wartościami takimi jak „kosmopolityczny”, „pełen pasji” i „sympatyczny”. Co więcej, 95 procent uczestników zewnętrznych i ich towarzyszy wyraziło chęć ponownego odwiedzenia Berlina i aktywnego polecania miasta – co stanowi mocny wskaźnik niesłabnącej atrakcyjności turystycznej maratonu jako największej imprezy biegowej w Niemczech.
Zrównoważony rozwój
Maraton jest zasilany niemal w całości energią odnawialną. Ponadto, każdego roku około 6000 wolontariuszy wspiera wydarzenie, a ponad 6 milionów euro darowizn jest zbierane na projekty charytatywne i proekologiczne.
Maraton jako ambasador miasta
„BMW BERLIN-MARATHON jest globalnym ambasadorem Berlina – reprezentuje zarówno sport elitarny, jak i masowy, zrównoważony rozwój i zaangażowanie obywatelskie” – powiedział Jürgen Lock, dyrektor zarządzający SCC EVENTS. „Z przyjemnością po raz kolejny przedstawiamy solidne dowody na wartość dodaną tego wydarzenia dla miasta i całego społeczeństwa. Niniejsze badanie pokazuje, iż BMW BERLIN-MARATHON to o wiele więcej niż cel sam w sobie – to siła napędowa Berlina i nie tylko”.
To już kolejna impreza, która pokazuje jak wielki wpływ na ekonomię i wizerunek miasta może mieć maraton. Podobne raporty publikowały maratony w Nowym Jorku, Chicago czy Walencji. Niedługo takie wyliczenia ma podać Fundacja Maraton Warszawski.