2000 zł kary dla każdej apteki za niedopełnienie tego obowiązku

mgr.farm 1 tydzień temu

Od 1 stycznia obowiązują nowe zasady pełnienia dyżurów aptek. Wprowadziła je nowelizacja art. 94 ustawy Prawo farmaceutyczne. W związku z tym na podmiotach prowadzących apteki spoczywają nowe obowiązki. Jeden z nich dotyczy przekazania najpóźniej do dnia 30 września 2024 r. rozkładu godzin pracy danej apteki na rok 2025. Należy go przekazać zarządowi powiatu (prezydentowi miasta na prawach powiatu), w którym znajduje się apteka. Co istotne, za niedopełnienie tego obowiązku przewidziana jest kara finansowa w wysokości 2000 zł.

  • Czytaj również: Apteki muszą o tym pamiętać by nie dostać kary!

Informacja o rozkładzie pracy apteki powinna być przekazana dzięki środków komunikacji elektronicznej. Wynika to z art. 94 ust. 6 ustawy Prawo Farmaceutyczne. Mówi on, iż komunikacja między zarządem powiatu a podmiotami prowadzącymi apteki ogólnodostępne w sprawie rozkładu godzin pracy apteki oraz ewentualnych dyżurów prowadzi się za pośrednictwem komunikacji elektronicznej. Informacje o adresie do wysyłki korespondencji elektronicznej można uzyskać we adekwatnym miejscowo starostwie powiatowym.

Jednocześnie należy pamiętać, iż podmiot prowadzący aptekę ma obowiązek powiadomienia zarządu powiatu (prezydenta miasta na prawach powiatu) z 30-dniowym wyprzedzeniem zmianie rozkładu pracy apteki.

Po co ten informacje?

Na podstawie przekazanych rozkładów godzin pracy aptek na terenie danego powiatu (miasta na prawach powiatu) zarząd powiatu (prezydent miasta na prawach powiatu) dokonuje analizy, czy taka praca aptek gwarantuje zaspokojenie potrzeb ludności tego powiatu w porze nocnej oraz w dni wolne od pracy w zakresie zadań określonych w art. 87 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne.

Jeżeli wynik analizy będzie negatywny, zarząd powiatu (prezydent miasta na prawach powiatu) wyznacza, w drodze uchwały, aptekę do dyżurów. Uchwała wydawana jest na okres jednego roku kalendarzowego. Określa ona dni oraz godziny pełnienia dyżurów przez aptekę ogólnodostępną prowadzoną przez określonego przedsiębiorcę.

  • Czytaj również: Dyżury aptek po nowemu: organizacja, finansowanie i wymogi

Dotyczy to także uchwał, o których mowa w art. 94 ust. 9 pkt 3 lit. a ustawy Prawo farmaceutyczne, podejmowanych w przypadku, gdy po przeprowadzonej przez zarząd powiatu analizie poziomu zaspokajania potrzeb ludności, zarząd powiatu uzna, iż uzasadnione jest wyznaczenie apteki ogólnodostępnej do pełnienia dyżurów w mieście będącym siedzibą powiatu, liczącym więcej niż 40 tys. mieszkańców.

©MGR.FARM

Idź do oryginalnego materiału