10 najważniejszych cech opiekunki do osoby starszej

veritas-care.pl 5 miesięcy temu

Praca jako opiekunka do osoby starszej to nie tylko zawód, ale także powołanie wymagające specyficznych cech charakteru oraz umiejętności. Opiekunka do osoby starszej pełni niezwykle istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, komfortu i godnego życia seniorom, dlatego warto przyjrzeć się, jakie cechy powinny wyróżniać dobrą opiekunkę.

Empatia

Empatia to zdolność do wczuwania się w emocje i potrzeby drugiej osoby. Empatia pozwala na lepsze zrozumienie codziennych trudności seniorów i nawiązywanie z nimi bliskich relacji w pracy w opiece nad osobami starszymi. Pani Maria, opiekunka z wieloletnim doświadczeniem, wie, iż jej podopieczna bywa smutna w czerwcu, z uwagi na przypadającą wtedy rocznicę śmierci swojego męża, dlatego zawsze stara się planować na ten czas więcej aktywności.

Ponadto empatia to również umiejętność dostrzegania niewerbalnych sygnałów, które mogą wskazywać na dyskomfort lub ból seniora – kiedy pan Thomas staje się bardziej milczący i unika kontaktu wzrokowego, pani Maria od razu podejmuje działanie, by dowiedzieć się, co jest przyczyną zmiany jego zachowania.

Cierpliwość

Praca jako opiekunka wymaga ogromnej cierpliwości, zwłaszcza gdy opiekujemy się osobami z demencją lub innymi zaburzeniami poznawczymi. Cierpliwość pomaga w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami bez stresu i frustracji. Chodzi także umiejętność radzenia sobie z powtarzającymi się pytaniami i potrzebą wielokrotnego tłumaczenia tych samych rzeczy. Pani Maria nie irytuje się, gdy cierpiący na demencję Thomas po raz dziesiąty pyta o to samo, ale z uśmiechem udziela mu odpowiedzi.

Odpowiedzialność

Opiekunka do osoby starszej musi być odpowiedzialna i godna zaufania. To na jej barkach spoczywa zdrowie i życie podopiecznego, dlatego ważne jest, aby sumiennie wypełniała swoje obowiązki. Odpowiedzialność oznacza również dbałość o terminowe wykonywanie zadań, takich jak umawianie wizyt lekarskich czy monitorowanie stanu zdrowia podopiecznego, dlatego profesjonale opiekunki, takie jak Pani Maria zawsze prowadzą szczegółową dokumentację, aby mieć pewność, iż nic nie zostanie przeoczone.

Komunikatywność

Dobra komunikacja to podstawa w relacji opiekunka-podopieczny. Umiejętność jasnego przekazywania informacji i słuchania przesądza o efektywności opieki. Pani Maria zawsze dba o to, aby jej podopieczna wiedziała, jakie są plany na dany dzień i jakie czynności będą wykonywane, a podczas rozmowy wykorzystuje prosty język, aby mieć pewność, iż rozumie, co się dzieje.

Umiejętność pracy w zespole

Opiekunka często współpracuje z rodziną podopiecznego, lekarzami i innymi specjalistami. Umiejętność pracy w zespole jest niezbędna do zapewnienia kompleksowej opieki. Pani Maria regularnie kontaktuje się z lekarzem swojego podopiecznego, aby informować o jego stanie zdrowia i postępach w leczeniu.

Elastyczność

Zakres obowiązków opiekunki osoby starszej może się zmieniać w zależności od potrzeb podopiecznego. Elastyczność pozwala na szybkie dostosowanie się do nowych sytuacji i zmieniających się potrzeb seniora. Kiedy stan zdrowia pana Thomasa pogorszył się, pani Maria dostosowała harmonogram zajęć, aby uwzględnić nowe potrzeby związane z opieką medyczną.

Siła fizyczna i wytrzymałość

Opieka nad osobami starszymi wymaga krzepy fizycznej, zwłaszcza przy przemieszczaniu podopiecznego lub pomaganiu mu w codziennych czynnościach. Pani Maria regularnie pomaga swojemu podopiecznemu we wstawaniu z łóżka i w kąpieli, dbając przy tym o własne bezpieczeństwo i nigdy nie zapomina o ćwiczeniach rozciągających kręgosłup.

Kreatywność

Kreatywność jest przydatna w rozwiązywaniu problemów i organizowaniu czasu wolnego seniorów. Dzięki niej opiekunka może zaproponować interesujące i angażujące zajęcia. Pani Maria organizuje dla swojego podopiecznego regularne sesje artystyczne, które pomagają mu w rozwijaniu zdolności manualnych i spędzaniu czasu w sposób wartościowy, a także wprowadza różnorodne gry i ćwiczenia umysłowe, aby podtrzymać aktywność umysłową swojego podopiecznego.

Zdolności organizacyjne

Dobra organizacja pracy jest kluczowa, aby skutecznie zarządzać czasem i obowiązkami. Pani Maria prowadzi szczegółowy kalendarz wizyt lekarskich, godzin podawania leków i codziennych czynności swojego podopiecznego.

Pozytywne nastawienie

Pozytywne podejście pomaga w budowaniu dobrej atmosfery i motywuje seniorów do aktywnego uczestnictwa w życiu codziennym. Pani Maria zawsze zaczyna dzień od uśmiechu i miłego słowa, co wpływa pozytywnie na nastrój jej podopiecznego i zachowuje optymizm, co dodaje energii jej podopiecznemu i całej rodzinie.

Podsumowanie

Zanim podejmiesz pracę w opiece nad starszymi osobami, zastanów się, które z tych cech posiadasz i jak możesz je rozwijać, aby stać się lepszą opiekunką. Praca w opiece nad osobami starszymi to wyzwanie, ale i satysfakcja z niesienia pomocy innym. jeżeli posiadasz te cechy lub chcesz je rozwijać, być może praca jako opiekunka jest właśnie dla Ciebie. Dbałość o rozwój swoich umiejętności i cech charakteru nie tylko poprawi jakość opieki, ale także przyniesie wiele osobistej satysfakcji z wykonywanej pracy.

Idź do oryginalnego materiału