Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wydało opinię w sprawie znowelizowanego projektu zarządzenia Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w stomatologii – zastrzeżenia były dotyczące rezygnacji ze stosowania współczynnika korygującego w przypadku badania pantomograficznego.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wydało opinię w sprawie projektu zarządzenia prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne.
W stanowisku z 25 kwietnia podano, iż zastrzeżenia budzi projektowany § 12 ust. 2 zarządzenia dotyczący badania pantomograficznego. W rozporządzeniu wycofano się ze stosowania współczynnika korygującego, który wynosi 1,5 dla świadczeń udzielonych dzieciom do ukończenia 18. roku życia w ramach zakresów:
- świadczenia ogólnostomatologiczne,
- świadczenia ogólnostomatologiczne dla dzieci i młodzieży do ukończenia 18. roku życia,
- świadczenia ogólnostomatologiczne dla dzieci i młodzieży do ukończenia 18. roku życia udzielane w dentobusie,
- świadczenia udzielane w dentobusie,
- świadczenia ogólnostomatologiczne udzielane w gabinecie szkolnym.
– Nie przekonują argumenty NFZ zawarte w uzasadnieniu projektu zarządzenia wskazujące, iż rezygnacja ze współczynnika dla tej procedury została uwzględniona w nowej wycenie dokonanej w zmienianym załączniku nr 1b do zarządzenia – podało prezydium NRL.
– W nowym załączniku nr 1b do zarządzenia proponuje się dla świadczenia „Rentgenodiagnostyka –zdjęcie pantomograficzne z opisem” (kod 23.03040) wartość punktową wynoszącą 74 punkty, podczas gdy dotychczas było to 65 punktów. W przypadku świadczenia udzielanego dzieciom do ukończenia 18. roku życia proponowana wartość punktowa jest zatem znacząco niższa niż dotychczasowa wartość liczona ze współczynnikiem korygującym 1,5 – podano w stanowisku, podkreślając, iż zastrzeżenia dotyczą także brak szczegółowego opisu świadczenia dodawanego do załącznika 1b do zarządzenia „proteza o charakterze ovedenture”.
Ponadto – zdaniem prezydium – projektowana wartość punktowa ww. świadczeń, tj. „Proteza całkowita górna o charakterze overdenture oparta na zabezpieczonych korzeniach” oraz „Proteza całkowita dolna o charakterze overdenture oparta na zabezpieczonych korzeniach” wynosi 1036 punktów, co jest wartością prawie dwukrotnie wyższą od świadczenia „Proteza całkowita” – zostały wycenione na 536 punktów.
Zdaniem NRL ze względu na podobieństwo obu procedur (o ile proteza o charakterze ovedenture nie jest wyposażona w dodatkowe umocowania) należy zwiększyć wycenę protezy całkowitej do wartości protezy o charakterze ovedenture i dokładnie opisać świadczenie w postaci protezy o charakterze ovedenture (korzenie których zębów mogą być wykorzystane i w jaki sposób mają być zabezpieczone, w jaki sposób proteza ma być oparta na zabezpieczonych korzeniach).
Wątpliwości dotyczyły także braku szczegółowego opisu świadczenia „Wizyta adaptacyjna – dotyczy pierwszych wizyt małych dzieci”. Prezydium lekarskie wskazało, iż w zarządzeniu nie określono granic wiekowych korzystania z tej procedury, dlatego wymaga ona uściślenia.
– Szacowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia skutek finansowy związany z wejściem w życie zarządzenia oceniono na 60 mln złotych, jednakże musi niepokoić fakt, iż nie zostało to przewidziane w zwiększeniu środków planu finansowego NFZ przeznaczonego na stomatologie – podkreśliło prezydium NRL.
Samorząd lekarski podsumował, iż brak odpowiedniego finansowania wprowadzonych zmian będzie zwiększał kolejki i ograniczał dostępność do świadczeń finansowanych przez NFZ.
Stanowisko w całości poniżej.