Zmiany w orzeczeniach i opiniach z poradni – co czeka szkoły i rodziców?

babaodpolskiego.pl 1 tydzień temu
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Ministerstwo Edukacji planuje nowelizację przepisów (ogłoszoną 4 marca) dotyczących orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.



Co to oznacza? Że poradnie mają działać sprawniej, a dzieci i uczniowie – szybciej i skuteczniej otrzymywać potrzebne wsparcie.
Nowe zasady mają wejść w życie w II kwartale 2025 roku.

Co się zmieni?

Większy dostęp do zespołów orzekających
Koniec z przypisywaniem konkretnych poradni przez kuratora. Będzie można skorzystać z pomocy tam, gdzie jest szybciej i bliżej – szczególnie ważne dla dzieci z niektórymi niepełnosprawnościami.

Prościej napisane orzeczenia i opinie
Dokumenty mają być bardziej przejrzyste i konkretne – tak, by rodzice, nauczyciele i szkoły wiedzieli, co robić i jak wspierać dziecko.

Obowiązkowe przekazywanie dokumentów do szkół (sic!)
Nie będzie już można zataić informacji, iż dziecko ma orzeczenie lub opinię (i bardzo dobrze!). Szkoła otrzyma dokumenty bezpośrednio z poradni – bez pośrednictwa rodzica – i szybciej wdroży odpowiednie wsparcie.

Nowy obowiązek informacyjny wobec drugiego rodzica
Trzeba będzie poinformować drugiego rodzica o zamiarze złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii.

– Nowe wymagania dotyczące dokumentacji medycznej
W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami trzeba będzie dołączyć m.in. diagnozę według aktualnej klasyfikacji ICD, informację o leczeniu, a choćby plan zdrowienia z zaleceniami do pracy w szkole (w przypadku leczenia psychiatrycznego)

– Nowy termin na odwołania
Kurator oświaty będzie miał do 30 dni na rozpatrzenie odwołania od orzeczenia (z możliwością przedłużenia w uzasadnionych przypadkach)

Szczegóły tych zmian znajdziecie w„Wykazie prac legislacyjnych Ministra Edukacji” na stronie gov.pl.

Idź do oryginalnego materiału