Zapomnij o pędzeniu na pocztę z awizo. Od 1 stycznia wchodzą w życie istotne zmiany

kobieta.gazeta.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: Co to jest e-Doręczenie? Nowy system rusza już w przyszłym miesiącu. Fot. Robert Robaszewski / Agencja Wyborcza.pl


Od stycznia 2025 roku nie uświadczysz w skrzynce pocztowej awiza dotyczącego pisma urzędowego. Wszystko z powodu zmian, które mają wejść w życie już niebawem. Mowa o systemie elektronicznym e-Doręczenia. Na czym będzie polegał?
Dotychczas często zdarzało się, iż znalezienie w skrzynce awiza było nierozerwalnie związane z czekaniem w długiej kolejce na poczcie. Tym bardziej, kiedy robiłaś to zaraz po pracy, czyli w godzinach dużego ruchu. Wszystko wskazuje na to, iż już od początku przyszłego roku konieczność odwiedzania placówek zostanie znacznie ograniczona. Wejdzie w życie nowy sposób doręczania pism urzędowych.


REKLAMA


Zobacz wideo Luna zdradza, czy chodzi do wróżek. "Łatwiej jest posłuchać innej osoby"[materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]


Co to jest e-Doręczenie? Nowy system rusza już w przyszłym miesiącu
1 stycznia rusza elektroniczny odpowiednik listów poleconych, czyli za poleceniem odbioru. E-Doręczenia, bo tak będzie nazywał się nowy system, ma być znacznym ułatwieniem zarówno dla nadawców, jak i odbiorców przesyłek, a przy tym ograniczyć koszta związane z wysyłaniem listów drogą tradycyjną. Co istotne, od początku zobowiązane do korzystania z niego będą instytucje publiczne. W skrócie: od nowego roku pojawi się możliwość, by wszystkie urzędowe pisma oraz decyzje urzędowe można było nadawać jedynie w formie online. Obejdzie się więc konieczności odwiedzania poczty oraz stania w kolejkach.


Co to jest e-Doręczenie? Co to jest e-Doręczenie? Fot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl


Z nowego systemu korzystać będą wszystkie urzędy miast i gmin, urzędy skarbowe, placówki oświatowe, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz publiczne ośrodki zdrowia. Dodatkowo cyfrowe listy polecone mają być bezpłatne dla "zwykłych" mieszkańców, tak więc nie zapłacisz ani za ich odbiór, ani nadanie. Gdy któraś z placówek wyśle do ciebie list, w cyfrowej skrzynce otrzymasz powiadomienie. Nie zabraknie tam również ważnej informacji, której brakuje w tradycyjnych awizach, czyli tego, kto jest nadawcą.


Jak działają e-Doręczenia? "Szybsza, sprawniejsza" korespondencja
jeżeli sama nadasz przesyłkę, będziesz mogła ją na bieżąco śledzić, dzięki czemu przepływ informacji oraz kontakt z urzędami będzie znacznie ułatwiony. - Od początku przyszłego roku oficjalna korespondencja obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną będzie szybsza, sprawniejsza i dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze - wyjaśniło Ministerstwo Cyfryzacji cytowane przez next.gazeta.pl.


Zobacz też: Chciał kupić węgiel, stracił 1266 złotych i został z niczym. Policja apeluje. "Oszuści tylko czekają"
Jak uruchomić e-Doręczenia? Zrobisz to w łatwy sposób
Choć system rusza w przyszłym miesiącu, już teraz możesz założyć własny adres do e-Doręczeń. Zrobisz to poprzez wysłanie wniosku w aplikacji mObywatel lub za pośrednictwem strony www.gov.pl, gdzie musisz wejść w e-Doręczenia. Jednorazowo skrzynka ma być ważna przez trzy lata, jednak przed upływem tego okresu możesz ją przedłużyć. jeżeli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu. Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału