
Klasa: 5E
Nauczyciel prowadzący: Ilona Lasota
Temat: kooperacja i relacje międzyludzkie wczoraj i dziś – jak budowano relacje przed erą telefonów
1. Cele lekcji
Cel główny:
Uświadomienie uczniom wartości bezpośrednich relacji międzyludzkich i współpracy poprzez porównanie sposobów spędzania czasu w latach 90. i obecnie
Cele szczegółowe:
- Poznanie sposobów budowania relacji rówieśniczych w czasach przed erą cyfrową
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- Kształtowanie świadomości na temat wartości bezpośrednich kontaktów międzyludzkich
2. Metody i formy pracy:
- dyskusja kierowana
- metoda dramy
- praca w grupach
3. Przebieg zajęć (45 minut)
1. Wprowadzenie
- Krótka rozmowa o tym, ile czasu uczniowie spędzają dziennie przy ekranach
- Przedstawienie celów lekcji
2. Podział na grupy i pierwsze zadanie (10 min)
- Podział klasy na 4 osobowe zespoły
- Każda grupa losuje jeden scenariusz z życia nastolatka z lat 90.
Przykłady:
- Organizacja spotkania z przyjaciółmi bez telefonu
- Odrabianie lekcji bez internetu
- Spędzanie wolnego czasu w podwórku
- Rozwiązywanie konfliktów bez komunikatorów
3. Praca w grupach
Zadanie: Odegranie scenek pokazujących:
- Jak dana sytuacja wyglądała w latach 90.
- Jak wygląda obecnie
- Jakie są plusy i minusy obu rozwiązań
4. Prezentacja i dyskusja
- Każda grupa przedstawia swoje scenki
- Wspólne omówienie różnic między dawnymi, a obecnymi sposobami budowania relacji
5. Podsumowanie i zadanie końcowe
Stworzenie klasowej „listy wyzwań offline” – konkretnych działań, które uczniowie mogą podjąć, aby wzmocnić bezpośrednie relacje z rówieśnikami
4. Materiały do pracy
- Kartki z opisami scenariuszy, kartki do pracy dla uczniów
- Duży arkusz papieru do zapisania „listy wyzwań offline”
5. Przewidywane efekty
- Zwiększenie świadomości uczniów na temat wartości bezpośrednich relacji
- Rozwój umiejętności współpracy w grupie
- Motywacja do podejmowania aktywności poza światem wirtualnym
Autorka: Ilona Lasota – Czytelniczka Portalu
Post Współpraca i relacje międzyludzkie wczoraj i dziś, jak budowano relacje przed erą telefonów – scenariusz zajęć pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.