Wdzięczność w codziennym życiu – scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

autyzmwszkole.com 1 dzień temu
Reklamy

Jak uczyć dzieci wdzięczności i rozwijać ich empatię dzięki prostym ćwiczeniom. Inspirujące pomysły i praktyczne działania zmieniające świat na lepsze!

Wdzięczność to nie tylko sposób okazywania uprzejmości, ale także umiejętność, która buduje empatię, pozytywne relacje i wspiera rozwój emocjonalny. Dla młodszych uczniów, wprowadzenie tej wartości może być świetnym sposobem na rozwijanie ich świadomości społecznej i wrażliwości wobec otaczającego świata. W poniższym artykule przedstawiamy inspirujący scenariusz zajęć dla klas I-III, który pomoże dzieciom zrozumieć, czym jest wdzięczność oraz jak codzienne małe gesty mogą zmieniać świat na lepsze.

Wdzięczność

Wdzięczność to jedna z najpiękniejszych i najbardziej wartościowych cech, które możemy rozwijać zarówno w sobie, jak i w młodszym pokoleniu. To umiejętność dostrzegania dobra w codziennych sytuacjach, doceniania małych gestów, które często mijamy bez większej refleksji, oraz dziękowania za to, co mamy. Choć na pozór wydaje się być czymś prostym, wdzięczność ma głębokie znaczenie – pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne, relacje międzyludzkie, a choćby poczucie szczęścia.

U młodszych dzieci wdzięczność może być kluczem do budowania trwałych fundamentów emocjonalnych i społecznych. Poprzez proste ćwiczenia, rozmowy i zabawy możemy nauczyć je dostrzegać piękno w drobnych gestach, jak uśmiech przyjaciela, ciepły posiłek przygotowany przez rodziców czy kolorowy liść spadający z drzewa jesienią. Uczenie wdzięczności to jednocześnie nauka euforii z chwili obecnej oraz umiejętności dzielenia się tą euforią z innymi.

Warto zastanowić się, dlaczego wdzięczność ma tak wielkie znaczenie i jak możemy zaszczepić ją w sercach dzieci. W ramach tego wprowadzenia zgłębimy, czym jest wdzięczność, dlaczego odgrywa tak istotną rolę w naszym życiu, i jak dzięki prostych działań możemy inspirować uczniów do okazywania wdzięczności na co dzień.


Czym jest wdzięczność?

Wdzięczność to stan umysłu i serca, który pozwala nam docenić rzeczy, sytuacje, a przede wszystkim ludzi wokół nas. Możemy ją rozumieć jako zdolność:

  • dostrzegania dobra w codziennych sytuacjach,
  • doceniania tego, co mamy,
  • wyrażania uznania i podziękowania innym.

Wdzięczność nie ogranicza się jedynie do wypowiadania słowa „dziękuję.” To głębsza postawa życiowa, która uczy nas zatrzymywania się na chwilę, refleksji i świadomego przeżywania pozytywnych emocji. Wdzięczność wiąże się również z empatią i troską o innych – to zdolność dostrzegania wysiłku, jaki ktoś wkłada w nasze dobro, i chęć odwzajemnienia tych gestów.


Dlaczego wdzięczność jest ważna?

Wdzięczność ma najważniejsze znaczenie dla naszego zdrowia emocjonalnego, relacji społecznych i ogólnego dobrostanu. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których warto rozwijać ją zarówno u dorosłych, jak i u dzieci:

  1. Poprawia zdrowie psychiczne:
    • Osoby, które praktykują wdzięczność, są mniej narażone na depresję i stany lękowe. Dzięki skupieniu się na pozytywnych aspektach życia wzmacniają swoje poczucie szczęścia.
  2. Wzmacnia relacje międzyludzkie:
    • Wdzięczność zbliża ludzi. Wyrażając uznanie i dziękując innym, budujemy silniejsze więzi i pokazujemy, iż ich obecność jest dla nas ważna.
  3. Pomaga radzić sobie ze stresem:
    • Skupienie na tym, co dobre w naszym życiu, pozwala łagodzić napięcie i lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach.
  4. Uczy empatii i altruizmu:
    • Dzieci, które uczą się być wdzięczne, częściej okazują życzliwość, współczucie i chęć niesienia pomocy innym.
  5. Zwiększa samoświadomość:
    • Wdzięczność skłania do refleksji nad tym, co jest naprawdę ważne w naszym życiu, co z kolei sprzyja podejmowaniu mądrych decyzji.

Przykłady wdzięczności w codziennym życiu

Wdzięczność możemy rozwijać poprzez proste gesty i praktyki, które są dostępne dla wszystkich, niezależnie od wieku. Oto kilka przykładów:

  • Podziękowanie koleżance lub koledze za wspólną zabawę.
  • Wyrażenie wdzięczności rodzicom za ich codzienne wsparcie.
  • Zauważenie drobnych przyjemności, takich jak piękny dzień, ciepłe kakao czy ulubiona książka.
  • Podarowanie komuś własnoręcznie wykonanej laurki z podziękowaniem.
  • Uśmiech lub miłe słowo skierowane do kogoś, kto miał gorszy dzień.

Jak wdrożyć wdzięczność w życie uczniów?

Dzieci uczą się najskuteczniej poprzez zabawę i naśladowanie. Dlatego warto wdrażać codzienne praktyki wdzięczności w prosty, ale angażujący sposób. Mogą to być:

  • Poranne „koło wdzięczności,” gdzie każdy mówi, za co jest wdzięczny.
  • Tworzenie klasowego „drzewa wdzięczności” – zbiorowego projektu, który wzmacnia więzi.
  • Prowadzenie „dzienników wdzięczności,” gdzie dzieci rysują lub piszą codziennie jedną rzecz, która sprawiła im radość.

Wdzięczność to coś więcej niż uprzejmość – to sposób na życie, który może uczynić świat piękniejszym i bardziej przyjaznym miejscem. Nauczmy dzieci dostrzegać dobro wokół nich i dzielić się nim z innymi.

Reklamy
Pakiet „Uczucia i emocje” dla uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusze zajęć 15 zł

Cele zajęć:

  1. Rozwijanie umiejętności wyrażania wdzięczności – uczniowie nauczą się, jak dziękować i doceniać innych w codziennym życiu.
  2. Kształtowanie postawy wdzięczności – dzieci zrozumieją, jak ważne jest docenianie małych rzeczy.
  3. Budowanie relacji społecznych – poprzez działania praktyczne uczniowie nauczą się, jak wyrażanie wdzięczności wpływa na ich relacje z rówieśnikami, rodziną i nauczycielami.

Plan zajęć: Wdzięczność krok po kroku

1. Wprowadzenie (10 minut)

  • Rozmowa z uczniami: Rozpocznij od pytania: „Co to znaczy być wdzięcznym?”. Zapisz na tablicy odpowiedzi dzieci i wspólnie ustalcie, co oznacza wdzięczność.
  • Inspiracja: Opowiedz krótką historię o dziecku, które dzięki małym gestom wdzięczności poprawiło humor swoim bliskim. Na przykład, jak podziękowanie rodzicom za obiad sprawiło, iż się uśmiechnęli.

2. Zabawa „Drzewo wdzięczności” (20 minut)

  • Materiały potrzebne: Duży arkusz papieru (lub tablica), kolorowe karteczki w kształcie liści, długopisy, kredki.
  • Przebieg:
    1. Narysujcie na arkuszu duże drzewo bez liści.
    2. Każde dziecko otrzymuje karteczkę w kształcie liścia i zapisuje lub rysuje, za co jest wdzięczne (np. rodzinę, przyjaciół, ulubioną zabawkę, ciepłe słońce itp.).
    3. Przyczepcie liście do drzewa, tworząc wspólne „Drzewo wdzięczności”.
  • Podsumowanie: Omówcie razem, jak różnorodne rzeczy mogą nas cieszyć i za co możemy dziękować każdego dnia.

3. Tworzenie „Słoików wdzięczności” (30 minut)

  • Materiały potrzebne: Słoiki (lub papierowe kubeczki), naklejki, kredki, kolorowe karteczki.
  • Przebieg:
    1. Każde dziecko otrzymuje słoik/kubek, który ozdabia według swojego pomysłu.
    2. Dzieci zapisują lub rysują na małych karteczkach rzeczy, za które są wdzięczne, i wrzucają je do swojego słoika.
    3. Zachęć dzieci, aby codziennie w domu wrzucały do słoika nową karteczkę.
  • Wartość dodana: Na koniec tygodnia lub miesiąca dzieci mogą podzielić się swoimi „skarbonkami wdzięczności” z rodziną.

4. Ćwiczenie „Łańcuch wdzięczności” (15 minut)

  • Przebieg:
    1. Usiądźcie w kręgu i zacznijcie od jednego ucznia, który powie, za co jest wdzięczny (np. „Jestem wdzięczny za to, iż mogę bawić się z moim psem”).
    2. Następne dziecko kontynuuje, dodając swój element (np. „Jestem wdzięczna za mamę, która robi mi naleśniki”).
    3. Zakończcie, podkreślając, jak wiele powodów do wdzięczności jest wokół nas.

Podsumowanie zajęć:

Zapytaj uczniów:

  • Czego nauczyliście się dzisiaj o wdzięczności?
  • Jak można okazywać wdzięczność w codziennym życiu?

Podkreśl, iż wdzięczność to nie tylko mówienie „dziękuję,” ale także małe gesty, takie jak pomoc koledze, uśmiech czy powiedzenie miłego słowa.

Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł

Korzyści z wdzięczności dla dzieci:

  • Lepsze samopoczucie – dzieci, które potrafią być wdzięczne, są bardziej zadowolone z życia.
  • Silniejsze relacje społeczne – wyrażanie wdzięczności wzmacnia więzi z innymi.
  • Rozwój umiejętności społecznych – wdzięczność uczy empatii, zrozumienia i doceniania innych.

Najczęściej zadawane pytania:

1. Dlaczego warto uczyć dzieci wdzięczności?
Wdzięczność pomaga dzieciom dostrzegać pozytywne aspekty życia, buduje empatię i wspiera ich rozwój emocjonalny.

2. Jakie materiały są potrzebne do zajęć o wdzięczności?
Do zajęć warto przygotować: kolorowe kartki, kredki, słoiki lub kubeczki, naklejki oraz duży arkusz papieru na „Drzewo wdzięczności.”

3. Czy wdzięczność można rozwijać w domu?
Oczywiście! Rodzice mogą wspierać dzieci, wprowadzając np. „wieczory wdzięczności,” podczas których każdy członek rodziny dzieli się tym, za co jest wdzięczny.


Prowadzenie zajęć o wdzięczności to nie tylko sposób na kształtowanie pozytywnych wartości, ale także na budowanie lepszej atmosfery w klasie. Małe gesty wdzięczności mogą zmieniać świat – zacznijmy od najmłodszych! 🌟

eBook: Trening Teorii Umysłu dla dzieci ze spektrum autyzmu 18 zł
eBook Trening Umiejętności Społecznych dla dziecka ze spektrum autyzmu: Praktyczny przewodnik z ćwiczeniami – 17 zł
Idź do oryginalnego materiału