🌟 Walentynki dla uczniów z autyzmem – kreatywny scenariusz zajęć 💖 Jak obchodzić Walentynki w szkole, rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne?
🎨 Pomysły na zabawy, ćwiczenia i integracyjne aktywności, które uczą empatii i życzliwości.
Tytuł: „Walentynki – święto przyjaźni i dobrych emocji”
🔹 Grupa wiekowa: Uczniowie ze spektrum autyzmu (szkoła podstawowa)
🔹 Czas trwania: 45-60 minut
🔹 Cele zajęć:
✅ Rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych
✅ Budowanie pozytywnych relacji i wzmacnianie poczucia wspólnoty
✅ Ćwiczenie wyrażania emocji i rozpoznawania pozytywnych uczuć
✅ Stymulowanie kreatywności i motoryki małej
1. Wstęp – Czym są Walentynki? (10 min)
📖 Krótka opowieść:
Dziś obchodzimy Walentynki, czyli dzień miłości, przyjaźni i życzliwości. Ale skąd wzięło się to święto?
- Dawno, dawno temu w starożytnym Rzymie żył ksiądz o imieniu Walenty. Pomagał ludziom i dbał o to, aby byli dla siebie dobrzy.
- Legenda mówi, iż Walenty udzielał ślubów zakochanym parom, choć nie wszystkim to się podobało.
- Po śmierci uznano go za patrona miłości i dobrych uczuć, a jego imię zaczęło kojarzyć się z miłym świętem.
- Walentynki to nie tylko święto zakochanych – to także dzień, w którym można okazać przyjaźń i życzliwość!
👂 Pytania do dzieci:
- Czy wiecie, co to znaczy „okazać komuś sympatię”?
- Jakie miłe rzeczy możemy powiedzieć lub zrobić dla innych?
- Jakie kolory kojarzą wam się z Walentynkami? (czerwony, różowy, biały – można pokazać ilustracje)
📝 Ćwiczenie:
Każdy uczeń wybiera emotikon, który najlepiej opisuje, jak się teraz czuje (można użyć kart z emotikonami lub tablicy z piktogramami).
2. „Serce dobrych słów” – zabawa integracyjna (15 min)
🧡 Materiały:
- Wycięte papierowe serca
- Markery, naklejki
👥 Przebieg:
- Każdy uczeń dostaje papierowe serce.
- Na sercu pisze (lub rysuje z pomocą nauczyciela) jedno dobre słowo lub komplement dla kolegi/koleżanki z klasy.
- Nauczyciel czyta na głos wypisane słowa, a następnie serca trafiają do uczniów, których dotyczą.
📌 Wariant: Można też stworzyć „Drzewo Przyjaźni” – serca przyklejamy na dużą kartkę z narysowanym pniem drzewa.
3. „Magiczne Walentynki” – sensoryczna zabawa plastyczna (20 min)
🎨 Materiały:
- Kolorowy papier, brokat, piórka, guziki, tasiemki
- Klej, nożyczki
- Naklejki w kształcie serc
🎭 Zadanie:
Uczniowie tworzą własne „Walentynki” – kartki z miłym przesłaniem, które potem mogą podarować wybranej osobie (np. koledze, nauczycielowi, rodzicowi).
📌 Opcjonalnie: Można dodać elementy sensoryczne – np. użyć filcu, brokatu lub fakturowanego papieru, aby uczniowie mogli doświadczać różnych wrażeń dotykowych.
4. „Serduszko mówi…” – zabawa ruchowa (10 min)
🧩 Materiały: Papierowe serduszka z zadaniami ruchowymi np.:
- „Podskocz trzy razy!”
- „Zrób gest, który oznacza przyjaźń!”
- „Przybij piątkę osobie obok!”
💡 Przebieg: Nauczyciel losuje serce, czyta zadanie, a uczniowie wykonują je wspólnie.
5. Podsumowanie i miłe słowo na koniec (5 min)
🎤 Nauczyciel prosi każdego ucznia o dokończenie zdania:
💬 „Dzisiaj nauczyłem/em się, że… Walentynki to nie tylko… ale też…”
🎁 Każdy uczestnik otrzymuje małe serduszko z napisem „Jesteś wyjątkowy!” jako pamiątkę zajęć.
🌟 Efekt zajęć:
- Uczniowie rozwijają umiejętności społeczne i emocjonalne.
- Ćwiczą wyrażanie pozytywnych uczuć i komunikację.
- Poprzez zabawę uczą się empatii i serdeczności.