Walentynki – święto przyjaźni i dobrych emocji: Scenariusz zajęć dla uczniów ze spektrum autyzmu

autyzmwszkole.com 7 godzin temu
Reklamy

🌟 Walentynki dla uczniów z autyzmem – kreatywny scenariusz zajęć 💖 Jak obchodzić Walentynki w szkole, rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne?

🎨 Pomysły na zabawy, ćwiczenia i integracyjne aktywności, które uczą empatii i życzliwości.

Tytuł: „Walentynki – święto przyjaźni i dobrych emocji”
🔹 Grupa wiekowa: Uczniowie ze spektrum autyzmu (szkoła podstawowa)
🔹 Czas trwania: 45-60 minut
🔹 Cele zajęć:
✅ Rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych
✅ Budowanie pozytywnych relacji i wzmacnianie poczucia wspólnoty
✅ Ćwiczenie wyrażania emocji i rozpoznawania pozytywnych uczuć
✅ Stymulowanie kreatywności i motoryki małej


1. Wstęp – Czym są Walentynki? (10 min)

📖 Krótka opowieść:
Dziś obchodzimy Walentynki, czyli dzień miłości, przyjaźni i życzliwości. Ale skąd wzięło się to święto?

  • Dawno, dawno temu w starożytnym Rzymie żył ksiądz o imieniu Walenty. Pomagał ludziom i dbał o to, aby byli dla siebie dobrzy.
  • Legenda mówi, iż Walenty udzielał ślubów zakochanym parom, choć nie wszystkim to się podobało.
  • Po śmierci uznano go za patrona miłości i dobrych uczuć, a jego imię zaczęło kojarzyć się z miłym świętem.
  • Walentynki to nie tylko święto zakochanych – to także dzień, w którym można okazać przyjaźń i życzliwość!

👂 Pytania do dzieci:

  • Czy wiecie, co to znaczy „okazać komuś sympatię”?
  • Jakie miłe rzeczy możemy powiedzieć lub zrobić dla innych?
  • Jakie kolory kojarzą wam się z Walentynkami? (czerwony, różowy, biały – można pokazać ilustracje)

📝 Ćwiczenie:
Każdy uczeń wybiera emotikon, który najlepiej opisuje, jak się teraz czuje (można użyć kart z emotikonami lub tablicy z piktogramami).


2. „Serce dobrych słów” – zabawa integracyjna (15 min)

🧡 Materiały:

  • Wycięte papierowe serca
  • Markery, naklejki

👥 Przebieg:

  1. Każdy uczeń dostaje papierowe serce.
  2. Na sercu pisze (lub rysuje z pomocą nauczyciela) jedno dobre słowo lub komplement dla kolegi/koleżanki z klasy.
  3. Nauczyciel czyta na głos wypisane słowa, a następnie serca trafiają do uczniów, których dotyczą.

📌 Wariant: Można też stworzyć „Drzewo Przyjaźni” – serca przyklejamy na dużą kartkę z narysowanym pniem drzewa.


3. „Magiczne Walentynki” – sensoryczna zabawa plastyczna (20 min)

🎨 Materiały:

  • Kolorowy papier, brokat, piórka, guziki, tasiemki
  • Klej, nożyczki
  • Naklejki w kształcie serc

🎭 Zadanie:
Uczniowie tworzą własne „Walentynki” – kartki z miłym przesłaniem, które potem mogą podarować wybranej osobie (np. koledze, nauczycielowi, rodzicowi).

📌 Opcjonalnie: Można dodać elementy sensoryczne – np. użyć filcu, brokatu lub fakturowanego papieru, aby uczniowie mogli doświadczać różnych wrażeń dotykowych.


4. „Serduszko mówi…” – zabawa ruchowa (10 min)

🧩 Materiały: Papierowe serduszka z zadaniami ruchowymi np.:

  • „Podskocz trzy razy!”
  • „Zrób gest, który oznacza przyjaźń!”
  • „Przybij piątkę osobie obok!”

💡 Przebieg: Nauczyciel losuje serce, czyta zadanie, a uczniowie wykonują je wspólnie.


5. Podsumowanie i miłe słowo na koniec (5 min)

🎤 Nauczyciel prosi każdego ucznia o dokończenie zdania:
💬 „Dzisiaj nauczyłem/em się, że… Walentynki to nie tylko… ale też…”

🎁 Każdy uczestnik otrzymuje małe serduszko z napisem „Jesteś wyjątkowy!” jako pamiątkę zajęć.


🌟 Efekt zajęć:

  • Uczniowie rozwijają umiejętności społeczne i emocjonalne.
  • Ćwiczą wyrażanie pozytywnych uczuć i komunikację.
  • Poprzez zabawę uczą się empatii i serdeczności.
Pakiet „Uczucia i emocje” dla uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusze zajęć 15 zł
Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł
Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Idź do oryginalnego materiału