1. Imię i nazwisko nauczyciela:
2. Rodzaj zajęć: lekcja otwarta (45 min)
3. Data: 10.01.2023 r.
4. Klasa/grupa /kolejność zajęć: zespół rewalidacyjno-wychowawczy
Przedmiot/rodzaj zajęć: | zespół rewalidacyjno-wychowawczy |
Temat ośrodka: | „Zima” |
Temat lekcji: | „Usprawnianie rozwoju motoryki małej oraz wrażliwości słuchowej”. |
Wymagania szczegółowe z rozporządzenia MEN: | Wspomaganie rozwoju uczestników, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosowanie ich do możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych. |
Cele ogólne zajęć: | 1. Kształtowanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestników. 2. Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie. 3. Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia. 4. Rozwijanie zainteresowania otoczeniem, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu. 5. Usprawnianie rozwoju motoryki małej z uwzględnieniem koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-ruchowo-słuchowej. 6. Utrwalanie relacji emocjonalnej oraz budowanie wspólnego pola uwagi. 7. Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestników oraz przejawianej przez nich aktywności. |
Cele szczegółowe: | Uczestnik zajęć: – współdziała z nauczycielem i osobą wspomagającą, – reaguje na polecenia i stosuje się do nich, – koncentruje uwagę na prezentowanych aktywnościach/bodźcach, – podejmuje próbę działania zespołowego podczas układania plakatu, – słucha uważnie prezentowanej piosenki, – śpiewa/nuci piosenkę i pokazuje zgodnie z instrukcją nauczyciela (w miarę swoich indywidualnych możliwości), – wybiera instrument, gra i aktywnie uczestniczy w zabawie muzycznej, – układa postać bałwana z gotowych elementów, – przykleja z pomocą elementy na kartkę, – uważnie słucha bajki logopedycznej czytanej przez nauczyciela, – naśladuje odgłosy i ruchy nauczyciela podczas ćwiczeń logopedycznych, – dopasuje takie same elementy – memory, – segreguje korale wg koloru, – nawleka korale na sznurek, – integruje się z kolegami podczas wspólnej, dowolnej zabawy klockami. |
Metody, formy, techniki: | – podające, – oparte na obserwacji, – praktycznego działania. Forma pracy: indywidualna i grupowa. |
Środki i pomoce dydaktyczne do lekcji: | olejek eteryczny świąteczny, kominek zapachowy, wkład świecowy, zapalniczka, plakat zimowy, taśma klejąca, komputer (do odtworzenia piosenki), instrumenty, karta pracy – bałwan, kolorowa kartka a4, klej, klocki memory, korale, sznurki, klocki |
Narzędzia TIK, które zamierzam wykorzystać na lekcji (programy, platforma edukacyjna) | komputer (do zaprezentowania piosenki) W jakim celu: Rozwijanie zainteresowania muzyką oraz zwiększenie możliwości słuchowej uczniów. |
Przebieg lekcji/zajęć | Aktywności uczestników prowadzące do osiągnięcia celów, czas zaplanowany na poszczególne aktywności: 45-60 min Zajęcia wstępne: 1. Otwarcie okien, wpuszczenie zimnego powietrza, użycie słów zima, zimno dla odczucia zimowej pory roku. 2. Zapalenie kominka zapachowego z olejkiem eterycznym o zapachu świątecznym. Część główna: 1. Wspólne układanie plakatu przedstawiającego zimę. Zawieszenie plakatu na drzwiach w klasie. 2. Zimowa piosenka „Zima, zima” – słuchanie i śpiewanie piosenki odtworzonej na komputerze wraz z nauczycielem, improwizacja ruchowa oraz gra na instrumentach. 3. Układanka „Bałwan” – dopasowanie gotowych elementów, przyklejenie na kartkę a4. 4. Zimowa bajka logopedyczna pt.: „Chory Staś” – odsłuchanie bajki oraz naśladowanie nauczyciela w czasie ćwiczeń logopedycznych. 5. Zimowe memory – dopasowanie takich samych elementów. 6. Korale dla pani Zimy – segregowanie korali wg koloru (dwa kolory), nawlekanie korali w wybranym kolorze. 7. Wspólna zabawa – dowolne układanie klocków na dywanie. Zajęcia końcowe: 1. Zawieszenie wykonanych prac na tablicy, podsumowanie pracy uczestników zajęć. 2. Nauczyciel dziękuje uczestnikom zajęć za pracę na zajęciach, chwali ich postępy. W nagrodę nauczyciel pozwala na zabawę instrumentami muzycznymi. |
Sposób ewaluacji końcowej | Obserwacja i monitorowanie zaangażowania uczestników, ich aktywności, koncentrowania uwagi na wykonywanych czynnościach, poziomu wykonania zadania, entuzjazmu w wykonywaniu zadań. |
Praca domowa | Słuchanie i śpiewanie piosenki „Zima, zima” – koncert dla swoich bliskich. |
Wykorzystywane materiały, literatura źródłowa | https://pedagogika-specjalna.edu.pl https://www.youtube.com/embed/Y8K7qVN4E-c https://pedagogika-specjalna.edu.pl/logopedia/chory-stas-bajka-logopedyczna/ |
*Uwagi:
– w razie potrzeby odpoczynku uczestnicy zajęć siadają na pufie,
– na prośbę nauczyciela uczestnik zajęć wraca do przerwanej bądź kolejnej aktywności,
– uczestnicy zajęć mogą w różny sposób reagować na obecność obcych osób w czasie zajęć.
Załączniki:
Autor: Emilia Janke-Sutkowska – Czytelniczka Portalu