Tiki, tiki myślowe, manieryzmy i stimy w spektrum autyzmu – objawy, podział, strategie wsparcia

autyzmwszkole.com 1 dzień temu
Reklamy

Jak rozpoznać i wspierać uczniów z ASD w radzeniu sobie z ruchami mimowolnymi i autostymulacją. Wskazówki dla nauczycieli i terapeutów.

Wprowadzenie – Od Obserwacji do Zrozumienia

Zachowania takie jak tiki, tiki myślowe, manieryzmy i stimy od dawna fascynowały badaczy zajmujących się neurologią, psychiatrią i psychologią rozwojową. Już w XIX wieku lekarze dostrzegali, iż niektóre osoby wykazują powtarzalne, mimowolne ruchy, które nie wynikają z chorób neurologicznych w ścisłym tego słowa znaczeniu.

Pierwsze badania nad tikami

🔹 Jean-Martin Charcot (1825–1893) – francuski neurolog, który jako jeden z pierwszych badał przypadki tików i innych zaburzeń ruchowych, klasyfikując je jako objawy zaburzeń neurologicznych i psychiatrycznych.

🔹 Georges Gilles de la Tourette (1857–1904) – francuski psychiatra i neurolog, uczeń Charcota, który w 1885 roku opisał zespół tików nazwany później zespołem Tourette’a. Jego badania stały się kamieniem milowym w zrozumieniu tego, iż tiki mogą mieć zarówno podłoże neurologiczne, jak i psychiczne.

🔹 Sigmund Freud (1856–1939) – choć bardziej znany jako ojciec psychoanalizy, zauważył, iż niektóre mimowolne ruchy mogą być wynikiem tłumionych emocji i konfliktów psychicznych.

🔹 Hans Asperger (1906–1980) – w swoich badaniach nad dziećmi wykazującymi specyficzne trudności społeczne i komunikacyjne opisał również powtarzalne ruchy i wzorce zachowań, które później powiązano ze spektrum autyzmu.

🔹 Leo Kanner (1894–1981) – amerykański psychiatra, który w 1943 roku opisał pierwsze przypadki autyzmu dziecięcego, wskazując na powtarzalne wzorce zachowań jako jeden z kluczowych objawów.

Rozwój badań nad zachowaniami powtarzalnymi

W latach 70. i 80. XX wieku zaczęto szerzej badać, jakie funkcje pełnią powtarzalne ruchy u osób z ASD. Badania wykazały, iż mogą one być formą:

✔️ Autostymulacji sensorycznej
✔️ Redukcji napięcia emocjonalnego
✔️ Mechanizmem adaptacyjnym w sytuacjach stresowych

Współczesne badania nad stimami i manieryzmami prowadzą m.in.:
🔹 Temple Grandin – znana autystyczna badaczka i profesor nauk o zwierzętach, która opisała, jak stimy pomagają jej w regulacji emocjonalnej.
🔹 Tony Attwood – ekspert w zakresie zespołu Aspergera, który badał manieryzmy i stimy jako formę adaptacyjnej samoregulacji.
🔹 Simon Baron-Cohen – jego teoria mózgu systematyzującego i empatyzującego wskazuje, iż stimy mogą wynikać z odmiennego przetwarzania bodźców u osób w spektrum.

Konkretne badania naukowe

  • Gadow i DeVincent (2005) – badania wykazały, iż u 20–60% dzieci z ASD rozwijają się tiki, obejmujące zarówno chwilowe skurcze, jak i złożone ruchy. autyzmwszkole.com
  • Hippler i Klicpera (2004) – ich prace potwierdziły wysoką częstość występowania tików u dzieci z ASD, podkreślając potrzebę dalszych badań w tym zakresie. autyzmwszkole.com
  • Burd i in. (2001) – badania te wskazują, iż pierwsze objawy tików są zauważalne już we wczesnym dzieciństwie, z największym nasileniem między 10. a 12. rokiem życia, a u 40% dzieci tiki zanikają całkowicie około 18. roku życia. autyzmwszkole.com

Obecnie badania koncentrują się na neurologicznych podstawach stimów i tików, a także na tym, jak można wspierać osoby w spektrum, nie eliminując naturalnych dla nich mechanizmów regulacyjnych.

Reklamy
Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR) Przedszkolaka ze Spektrum Autyzmu eBook 19 zł

1. Czym są tiki, manieryzmy i stimy?

Tiki – Definicja i Charakterystyka

Tiki to nagłe, powtarzalne i mimowolne ruchy lub dźwięki, które mogą mieć charakter:

  • Prosty – np. mruganie, szarpanie ramionami, grymasy twarzy.
  • Złożony – np. skakanie, naśladowanie ruchów innych (echopraksja), powtarzanie określonych fraz (echolalia).

Tiki mogą nasilać się w sytuacjach stresu lub zmęczenia i są charakterystyczne dla zaburzeń tikowych, takich jak zespół Tourette’a, ale mogą występować również u osób w spektrum autyzmu.

Tiki Myślowe – Cichy Mechanizm Powtarzalnych Myśli

Tiki myślowe to wewnętrzne, powtarzające się myśli lub przymusowe schematy myślowe, które osoba w spektrum może odtwarzać w swoim umyśle. Różnią się one od natręctw charakterystycznych dla OCD, ponieważ nie muszą być związane z lękiem i nie mają kompulsywnego charakteru.

Przykłady:

  • Powtarzanie w myślach określonych słów lub fraz.
  • Analizowanie tych samych wydarzeń lub schematów.
  • Koncentrowanie się na określonych liczbach lub sekwencjach.

Manieryzmy – Rytualne i Przesadne Ruchy

Manieryzmy to ruchy lub gesty, które są nietypowe dla norm społecznych i często mają rytualny charakter. Osoby w spektrum mogą je wykonywać w sposób przesadny lub niezwykle wyrazisty.

Przykłady:

  • Specyficzne ruchy rąk, np. machanie, splatanie palców.
  • Niezwykłe sposoby chodzenia (np. stąpanie na palcach).
  • Powtarzanie wyuczonych póz ciała.

Stimy – Zachowania Autostymulacyjne

Stimy (stymulacje sensoryczne) to różne rodzaje powtarzalnych ruchów, które pomagają osobom w spektrum regulować bodźce sensoryczne, napięcie emocjonalne lub uwagę. Mogą przybierać różne formy:

  • Ruchowe – machanie rękami, skakanie, kręcenie się w kółko.
  • Dźwiękowe – nucenie, powtarzanie fraz, klikanie językiem.
  • Dotykowe – pocieranie skóry, manipulowanie teksturami.
  • Wizualne – wpatrywanie się w światło, patrzenie kątem oka na obiekty.

Stimy mogą mieć funkcję regulacyjną i nie zawsze wymagają interwencji.


2. Podział i różnice między tikami, manieryzmami i stimami

Rodzaj zachowaniaDefinicjaCharakterystykaPrzykłady
TikiMimowolne, nagłe ruchy lub dźwiękiPojawiają się bez kontroli, mogą być nasilane stresemMruganie, szarpanie ramionami, mlaskanie
Tiki myślowePowtarzające się schematy myśloweNie mają fizycznej manifestacji, często nie są zauważalnePowtarzanie słów w myślach, obsesyjne analizowanie wydarzeń
ManieryzmyPrzesadne gesty, nietypowe ruchyMają rytualny charakter, mogą być powtarzane w specyficznych sytuacjachNietypowe sposoby chodzenia, przesadne ukłony
StimyPowtarzalne ruchy, dźwięki lub zachowania sensoryczneSłużą autoregulacji emocjonalnej i sensorycznejMachanie rękami, wpatrywanie się w światło, nucenie

Pakiet Mindfulness. Zajęcia uważności dla dzieci ze spektrum autyzmu 16 zł

3. Przyczyny i mechanizmy powstawania

  • Neurobiologiczne – różnice w funkcjonowaniu układu nerwowego, szczególnie w zakresie przetwarzania sensorycznego i kontroli motorycznej.
  • Sensoryczne – u osób w spektrum autyzmu stimy często wynikają z potrzeby samoregulacji sensorycznej.
  • Emocjonalne i stresowe – stres, napięcie emocjonalne i lęk mogą prowadzić do nasilenia tików i stimów.
  • Kompensacyjne – niektóre zachowania mogą być próbą poradzenia sobie z nadmiarem bodźców lub sposobem na skupienie uwagi.

4. Co robić? Strategie wsparcia i interwencji

Kiedy interweniować?

Nie wszystkie stimy, manieryzmy czy tiki wymagają eliminacji. Wsparcie należy dostosować indywidualnie, pamiętając, iż wiele z tych zachowań pełni funkcję regulacyjną.

Interwencja jest konieczna, gdy:
✔️ Zachowanie powoduje urazy (np. uderzanie się w głowę).
✔️ Utrudnia codzienne funkcjonowanie i naukę.
✔️ Powoduje dyskomfort i stres u samej osoby.

Jak wspierać ucznia z ASD?

  1. Obserwacja i analiza funkcji zachowania – Czy stimy pomagają się uspokoić? Czy pojawiają się w sytuacjach stresowych?
  2. Zmniejszanie stresu i przeciążenia sensorycznego – dostosowanie warunków nauki, ciche strefy relaksu.
  3. Wprowadzanie alternatyw sensorycznych – np. fidget toys, kuleczki antystresowe.
  4. Techniki samoregulacji – mindfulness, ćwiczenia oddechowe.
  5. Strategie poznawczo-behawioralne – w przypadku tików myślowych skuteczna może być terapia poznawczo-behawioralna (CBT).
  6. Farmakoterapia – w przypadkach nasilonych tików możliwe jest wsparcie farmakologiczne (po konsultacji ze specjalistą).

5. Wsparcie w środowisku szkolnym

👩‍🏫 Dostosowanie zajęć i przerw – Umożliwienie krótkich przerw sensorycznych.
📚 Edukacja rówieśników i nauczycieli – Uświadamianie, iż stimy i tiki nie są „dziwnymi” zachowaniami, a częścią funkcjonowania osoby w spektrum.
🎭 Terapie alternatywne – Zajęcia z arteterapii, muzykoterapii czy integracji sensorycznej mogą być pomocne w regulacji emocji i napięcia.


Podsumowanie

Tiki, tiki myślowe, manieryzmy i stimy są częścią funkcjonowania wielu osób w spektrum autyzmu. Ich rozumienie i akceptacja są najważniejsze dla zapewnienia komfortowego środowiska edukacyjnego. Warto pamiętać, iż w większości przypadków zachowania te pełnią istotną funkcję samoregulacyjną, dlatego ich eliminacja powinna być rozważana jedynie wtedy, gdy stanowią zagrożenie dla zdrowia lub znacznie utrudniają codzienne funkcjonowanie.

Pakiet „Uczucia i emocje” dla uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusze zajęć 15 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Idź do oryginalnego materiału