Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży szerzej dostępny

mzdrowie.pl 10 miesięcy temu

Ministerstwo Zdrowia rozpoczęło działania na rzecz zwiększenia dostępności telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. We współpracy z Rzecznikiem Praw Dziecka zdecydowało się na rozwinięcie działań prowadzonych w ramach Dziecięcego Telefonu Zaufania – infolinii 800 12 12 12 oferującej wsparcie dzieciom i młodzieży. Numer działa przez całą dobę, a połączenie z nim jest bezpłatne – informuje wiceminister zdrowia Marek Kos w odpowiedzi na interpelację posłanki Moniki Rosy.

Posłanka Monika Rosa w swojej interpelacji z 19 grudnia 2023 r. przypomniała, iż dzieci i młodzież potrzebują wsparcia psychicznego. Stan psychiczny dzieci i młodzieży stale pogarsza się, co jest również efektem pandemii COVID-19 oraz wprowadzanych restrykcji. Izolacja i zamknięcie ograniczyły dostęp do podstawowej opieki psychologicznej zapewnianej przez placówki edukacyjne, pogarszając tym samym sytuację w systemie ochrony zdrowia.

Parlamentarzystka zwróciła uwagę, iż jedną z podstawowych form wsparcia dla dzieci i młodzieży od wielu lat stanowi telefon zaufania 116 111 prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS). Telefon wraz z systemem wsparcia funkcjonuje na podstawie regulacji Unii Europejskiej. FDDS obsługuje telefon zaufania 116 111 poprzez zatrudnianie psychologów dyżurujących przez całą dobę. Pełny roczny koszt utrzymania linii po polsku w obecnym kształcie – to ok. 5,16 mln zł, a linii w języku ukraińskim – dodatkowe 1,32 mln zł. Kwota ta zakłada utrzymanie bieżącej działalności, bez możliwości zwiększenia odbieralności telefonów czy rozwoju innych kanałów komunikacji. Obecnie, przy maksymalnej mocy działania linii 116 111, odbierane jest około 40 proc. połączeń telefonicznych.

Posłanka chciała się dowiedzieć, kiedy finansowanie działalności telefonu zaufania 116 111 z budżetu państwa zostanie przywrócone, a także kiedy przedstawione zostanie rozwiązanie zabezpieczające stabilność funkcjonowania tego niezbędnego systemu pomocy dziecku w potrzebie.

Wiceminister Marek Kos odpowiedział, iż oprócz wspomnianej już infolinii młodzi ludzie, którzy od zwykłej rozmowy telefonicznej wolą komunikator, mogą skorzystać z czatu dostępnego na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka https://czat.brpd.gov.pl/. Wiceminister przypomniał także, iż utworzono Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym gdzie świadczona jest całodobowa, bezpłatna, specjalistyczna pomoc i wsparcie telefonicznie pod nr 800 70 2222, e-mailowo poprzez czat, videorozmowę oraz stronę internetową dedykowaną centrum: https://centrumwsparcia.pl/centrum-wsparcia/ wraz z dostępem do informacji, gdzie szukać pomocy w pobliżu miejsca zamieszkania.

Idź do oryginalnego materiału