Skarga na jedno słowo w reklamie suplementu diety

mgr.farm 1 tydzień temu

Jedno słowo wystarczyło, by do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na firmę Aflofarm i jej reklamę suplementu diety Acti Vita-miner Senior D3. Jej autor uznał, iż pojawiło się w niej przekleństwo, co naruszyło dobre obyczaje i poczucie odpowiedzialności społecznej.

– W reklamie występuje góral reklamujący tabletki z witaminami. Używa słowa „sakramencko” jest to przekleństwo i bluźnierstwo w gwarze regionalnej. W reklamie użyto słowa sakramencko. W gwarze góralskiej „sakramencko” jest przekleństwem z kategorii tych najmocniejszych. Wynika to z bluźnierczego charakteru słowa. W dodatku w reklamie wypowiada te słowa góral, uważam, iż charakter tego słowa należy odczytywać właśnie w taki sposób jak na Podhalu: bluźnierstwo i przekleństwo. Gdybym miał to odnieść to innego słowa to pewnie bym to porównał to słowa „kurewsko” itp. – napisał autor skargi.

  • Czytaj również: „Wywołuje” czy „pomaga osiągnąć” erekcję? Skarga na reklamę Inventum…

Komisja Etyki Reklamy musiała więc rozważyć czy użycie słowa „sakramencko” w reklamie naruszyło zasady wskazane w Kodeksie Etyki Reklamy. O ustosunkowanie się do skargi poproszono też firmę Aflofarm.

– Słowo ,,sakramencko” weszło do mowy potocznej i oznacza „niesamowicie” albo „niezwykle”. Tym samym ciężko doszukać się w powyższym zakresie bluźnierstwa czy przekleństwa. Słowo masowo wykorzystywane jest w przekazach marketingowych w pozytywnym znaczeniu. Skarżona powołała się na przykłady reklam z użyciem słowa „sakramencko” – wskazała firma.

Jednocześnie zaprzeczyła też zarzutom dotyczącym innego znaczenia słowa na Podhalu. Zapewniła też, iż dołożyła wszelkich starań do prawidłowej wymowy warstwy lektorskiej i konsultowała treść przekazu z rodowitymi góralami. Sam aktor występujący w reklamie jest góralem z Podhala.

Jak wyglądała reklama?

Reklama będąca przedmiotem skargi emitowana była w największych stacjach telewizyjnych. Na pierwszym planie widoczny jest w niej góral w stroju regionalnym stojący przed drewnianym domem. Góral rozpoczyna wypowiedź z charakterystycznym dla gwary góralskiej akcentem:

My tu na Podhalu bieramy Acti Vita-miner Senior D3 – sakramencko dobry zestaw witamin i minerałów. Acti Vita-miner Senior D3 ma syćko co trza, ale dutków kostuje mało – mówi góral.

W warstwie audio pojawia się głos lektora mówiącego: Acti Vita – miner Senior D3 to bogaty zestaw witamin i minerałów stworzony z myślą o seniorach. Wzbogacony aż o 2000 jednostek witaminy D3.



– Tak dobrego zestawu witamin jak Acti Vita- miner Senior D3 nojstorsi górole nie pamiętają – dodaje góral.

Przekaz kończy się wypowiedzią lektora: Acti Vitaminer Senior D3 – świetne witaminy, na które cię stać.

Skarga na reklamę suplementu diety odrzucona…

Zespół Orzekający Komisji etyki Reklamy ostatecznie odrzucił skargę na tę reklamę. Eksperci uznali, iż słowo „sakramencko” zostało użyte w przekazie wyłącznie w celu podkreślenia siły działania reklamowanego produktu.

– Słowo jest regionalizmem i wywodzi się z gwary góralskiej. Cała konwencja przekazu utrzymana w podhalańskim klimacie – charakterystyczny akcent oraz strój aktora występującego w reklamie wskazują na zastosowanie motywu góralszczyzny. Użycie słowa ,,sakramencko” nie jest zatem w żaden sposób wyrwane z kontekstu – czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Zgodnie ze słownikową definicją w rozumieniu potocznym „sakramencki” oznacza „bardzo intensywny”. Nie ma zatem znamion wulgaryzmu. W taki też sposób przekaz zostanie zrozumiany przez przeciętnego konsumenta.

Źródło: ŁW/Rada Reklamy

Idź do oryginalnego materiału