Tematyka zajęć: W jaki sposób zmysły pomagają nam poznawać otaczający świat?
Grupa:
sześciolatki
Rodzaj zajęć:
Trening Umiejętności Społecznych
Czas:
30 minut
Cel główny:
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej, umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych oraz wzmacnianie jego poczucia wartości, potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie umiejętności współpracy.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum małej grupy.
- Budzenie ciekawości poznawczej i poszerzanie wiedzy na temat własnego ciała i zmysłów.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i czekania na swoją kolej.
- Budowanie szacunku i akceptacji wobec innych uczestników zajęć.
Metody:
- słowne
- oglądowe
- działań praktycznych
Formy:
- grupowa
- indywidualna
Przebieg:
Środki i formy realizacji | Kryteria sukcesu
Dziecko: | Pomoce dydaktyczne |
1. Powitanka w kole ze śpiewem „Dzień dobry”. | – współuczestniczy w budowaniu przyjaznej atmosfery, – planuje i naśladuje ruch, – rozwija umiejętności słuchania i naśladowania, – zapamiętuje krótki tekst na powitanie; | pacynka – żabka Amelka |
2. Słuchanie piosenki pt.: „Pięć zmysłów”. | – skupia uwagę na piosence, – odpowiada na pytania nauczyciela, – czeka na swoją kolej podczas wypowiedzi innych uczestników zajęć; | nagranie – płyta CD |
3. Zabawa dydaktyczna: „Poznajemy zmysły”. | – dzięki dotyku, bez udziału wzroku rozpoznaje przedmioty, owoce, warzywa, – dzięki słuchu rozpoznaje usłyszane dźwięki, porusza się w kierunku usłyszanego dźwięku, gra na instrumencie perkusyjnym, – dzięki węchu rozpoznaje zapach, – dzięki smaku rozpoznaje próbki jedzenia, – dzięki wzroku: rozpoznaje kształty, litery, cyfry, kolory, wyszukuje różnice w dwóch obrazkach, – słucha krótkich informacji na temat danego zmysłu i dzieli się własnymi spostrzeżeniami; | pudełko z przedmiotami o zróżnicowanych fakturach płyta CD, instrumenty perkusyjne waciki nasączone olejkami eterycznymi owoce/soki obrazki obrazki i zdjęcia |
4. Zabawa z piłką w formie rundki – uzupełnianie zdań:
– Lubię słuchać… – Lubię wąchać… – Lubię patrzeć/oglądać… – Lubię smak… – Lubię dotykać… | – uważnie słucha polecenia nauczyciela i rówieśników, – uzupełnia zdania, – zapamiętuje wypowiedzi innych uczestników i kolejno powtarza, co lubią jego koledzy/koleżanki; | mała piłka |
5. Sortowanie obrazków. | – wybrane obrazki wkłada do odpowiedniego pudełka z danym zmysłem, – współpracuje z innymi: podaje kartoniki z obrazkami, dzieli się nimi oraz czeka na swoją kolej; | pudełka z nazwą zmysłu i kolorowe obrazki |
6. Praca plastyczno-techniczna: „Sensoryczne rękawice”. | – wypełnia silikonową rękawicę materiałami o zróżnicowanej fakturze i strukturze, – współpracuje w parze. | rękawiczka silikonowa, kolorowe pompony, groch, pianka, małe klocki, wata, wstążki, flamastry |
Netografia:
https://www.madrybobas.pl/2019/03/diy-dla-dzieci-sensoryczne-rekawiczki.html?m=1
Scenariusz zajęć „Zmysły” opracowała: Karolina Pawluczyk – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz zajęć TUS „Zmysły” dla dzieci 6-letnich pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.