Scenariusz zajęć TUS „Zmysły” dla dzieci 6-letnich

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 miesiąc temu

Tematyka zajęć: W jaki sposób zmysły pomagają nam poznawać otaczający świat?

Grupa:

sześciolatki

Rodzaj zajęć:

Trening Umiejętności Społecznych

Czas:

30 minut

Cel główny:

Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej, umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych oraz wzmacnianie jego poczucia wartości, potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.

Cele szczegółowe:

  1. Rozwijanie umiejętności współpracy.
  2. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum małej grupy.
  3. Budzenie ciekawości poznawczej i poszerzanie wiedzy na temat własnego ciała i zmysłów.
  4. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i czekania na swoją kolej.
  5. Budowanie szacunku i akceptacji wobec innych uczestników zajęć.

Metody:

  • słowne
  • oglądowe
  • działań praktycznych

Formy:

  • grupowa
  • indywidualna

Przebieg:

Środki i formy realizacjiKryteria sukcesu
Dziecko:
Pomoce dydaktyczne
1. Powitanka w kole ze śpiewem „Dzień dobry”.– współuczestniczy w budowaniu przyjaznej atmosfery,
– planuje i naśladuje ruch,
– rozwija umiejętności słuchania i naśladowania,
– zapamiętuje krótki tekst na powitanie;
pacynka – żabka Amelka
2. Słuchanie piosenki pt.: „Pięć zmysłów”.– skupia uwagę na piosence,
– odpowiada na pytania nauczyciela,
– czeka na swoją kolej podczas wypowiedzi innych uczestników zajęć;
nagranie – płyta CD
3. Zabawa dydaktyczna: „Poznajemy zmysły”.– dzięki dotyku, bez udziału wzroku rozpoznaje przedmioty, owoce, warzywa,
– dzięki słuchu rozpoznaje usłyszane dźwięki, porusza się w kierunku usłyszanego dźwięku, gra na instrumencie perkusyjnym,
– dzięki węchu rozpoznaje zapach,
– dzięki smaku rozpoznaje próbki jedzenia,
– dzięki wzroku: rozpoznaje kształty, litery, cyfry, kolory, wyszukuje różnice w dwóch obrazkach,
– słucha krótkich informacji na temat danego zmysłu i dzieli się własnymi spostrzeżeniami;

pudełko z przedmiotami o zróżnicowanych fakturach



płyta CD, instrumenty perkusyjne


waciki nasączone olejkami eterycznymi


owoce/soki


obrazki



obrazki i zdjęcia
4. Zabawa z piłką w formie rundki – uzupełnianie zdań:
– Lubię słuchać…
– Lubię wąchać…
– Lubię patrzeć/oglądać…
– Lubię smak…
– Lubię dotykać…
– uważnie słucha polecenia nauczyciela i rówieśników,
– uzupełnia zdania,
– zapamiętuje wypowiedzi innych uczestników i kolejno powtarza, co lubią jego koledzy/koleżanki;
mała piłka
5. Sortowanie obrazków.– wybrane obrazki wkłada do odpowiedniego pudełka z danym zmysłem,
– współpracuje z innymi: podaje kartoniki z obrazkami, dzieli się nimi oraz czeka na swoją kolej;
pudełka z nazwą zmysłu i kolorowe obrazki
6. Praca plastyczno-techniczna: „Sensoryczne rękawice”.– wypełnia silikonową rękawicę materiałami o zróżnicowanej fakturze i strukturze,
– współpracuje w parze.
rękawiczka silikonowa, kolorowe pompony, groch, pianka, małe klocki, wata, wstążki, flamastry

Netografia:

https://www.madrybobas.pl/2019/03/diy-dla-dzieci-sensoryczne-rekawiczki.html?m=1

Scenariusz zajęć „Zmysły” opracowała: Karolina Pawluczyk – Czytelniczka Portalu

Post Scenariusz zajęć TUS „Zmysły” dla dzieci 6-letnich pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału