Grupa:
wychowankowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnością wzrokową
Czas trwania zajęć:
2 h
Cele:
Cele ogólne:
- bogacenie czynnego słownictwa,
- stymulowanie ekspresji plastycznej,
- rozwijanie wyobraźni,
- integrowanie grupy poprzez wspólne działanie,
- rozwijanie sprawności manualnej.
Cele tyflopedagogiczne:
- stymulacja percepcji dotykowej i słuchowej,
- doskonalenie motoryki małej.
Metody pracy:
- opisowa,
- praktycznego działania,
- prowadzenia rąk.
Formy pracy:
- grupowa,
- indywidualna.
Środki:
gazety lub podkładki, płaskie miseczki, styropianowe jajka, klej, farby, kubeczek z wodą, piasek, ryż, kasza, sól, audiobook „Malowanie jajek” – Marta Skibicka.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie grupy i wspólne wysłuchanie audiobooka „Malowanie jajek”. Rozmowa kierowana na temat wysłuchanej bajki i zapoznanie z częścią praktyczną zajęć.
- Wspólne przygotowanie stołu do zajęć plastycznych. Rozłożenie gazet, miseczek z sypkimi produktami, farb, pędzli, kleju oraz styropianowych jaj.
- Na początku wychowankowie dzięki zmysłów rozpoznają produkty sypkie w miseczkach. Kiedy wszystkie produkty zostają rozpoznane, chłopcy wybierają bądź wychowawca przydziela produkt danemu uczestnikowi zajęć. Kolejnym etapem jest wysmarowanie styropianowego jaja klejem i obtoczenie go w sypkim produkcie. Po tej czynności wychowankowie idą umyć ręce. W tym czasie jajko wysycha i jest gotowe na kolejny etap, którym jest malowanie go dzięki pędzla bądź gąbeczki.
- Po zakończeniu zadania wychowankowie odstawiają jajo do wyschnięcia i idą umyć ręce. Wspólnie sprzątają stanowisko pracy. Wychowawca dziękuje wychowankom za uczestnictwo w zajęciach.
* Wszystkie zadania wykonywane przez wychowanków wspierane są przez wychowawcę grupy.
Scenariusz zajęć rozwijających kreatywność – Pisanki Wielkanocne opracowała: Natalia Ważbińska – Czytelniczka Portalu