Temat: Różnimy się, a jesteśmy tacy sami.
Cel główny:
Kształtowanie u uczniów postawy tolerancji i akceptacji różnic u drugiego człowieka.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie empatii
- kształtowanie postawy tolerancji
- rozwijanie kompetencji społecznych
Metody:
- pogadanka
- dyskusja
- burza mózgów
- film edukacyjny
Formy:
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
karton z napisem tolerancja, film na YouTube https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=av22X7t1XOU, karteczki ze zdaniami, karki papieru, farby, kredki, pisaki
Przebieg zajęć:
- Powitanie uczniów.
- Wprowadzenie do zajęć. Dzieci mają za zadanie odnaleźć osobę w klasie, która ma taki sam kolor oczu, która ma taki sam kolor włosów, która jest od nich niższa/wyższa.
- Nauczyciel zadaje pytanie: Czy każdy człowiek jest taki sam? – burza mózgów.
- Nauczyciel pyta, czy dzieci wiedzą, jak nazywa się osoba, która akceptuje inne osoby, jej poglądy itp.
- Wyjaśnienie, co to jest tolerancja – odtworzenie filmiku https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=av22X7t1XOU
- Omówienie filmu – dyskusja.
- Ćwiczenie: nauczyciel dzieli dzieci na grupy, każda grupa otrzymuje na kartkach zdania i jej zadaniem jest ocenić, czy można zaakceptować dane zachowanie, czy też nie.
- Palenie papierosów w szkole.
- Zaakceptowanie kogoś o innym kolorze skóry.
- Bicie innych kolegów.
- Wyśmiewanie się z ubioru innych.
- Akceptowanie wyznawania innej wiary.
- Akceptowanie lęków kogoś innego.
- Podsumowanie zajęć – wykonanie plakatu o tolerancji.
Autor: Natalia Rajda – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz zajęć – Różnimy się, a jesteśmy tacy sami pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.