Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z trudnościami: zapamiętywania, budowania dłuższych wypowiedzi, określania relacji przestrzennych i liczenia

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 tydzień temu

Wiek dziecka:

6 lat

Czas realizacji:

30-40 minut

Cele ogólne:

  1. Rozwijanie umiejętności zapamiętywania liczb i usprawnianie prawidłowego liczenia w zakresie 10.
  2. Rozwijanie umiejętności matematycznych tj.: porównywanie, sekwencyjność, szeregowanie, określanie wielkości oraz nazywanie figur geometrycznych.
  3. Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
  4. Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  5. Rozwijanie umiejętności budowania zdania złożonego.

Cele operacyjne – dziecko:

  • podczas zabawy ruchowej uzupełnia rozpoczęte zdanie
  • liczy kroki i porusza się po sali zgodnie z zapamiętaną instrukcją słowną
  • określa położenie przedmiotów względem siebie (postać chłopca i krzesło)
  • układa samochody zgodnie z kolorem i kierunkiem jazdy
  • liczy owoce i porównuje liczebność zbiorów
  • układa owoce zgodnie ze wskazaną sekwencją
  • szereguje kartoniki z jabłkami wg wielkości
  • układa kartoniki z jabłkami i zamieszcza je na adekwatnym miejscu w tabeli – łączenie cech
  • składa obrazek w całość z pociętych pionowo pasków
  • rysuje figury geometryczne: koło wpisane w kwadrat
  • buduje zdanie w oparciu o materiał obrazkowy

Formy pracy:

indywidualna

Środki dydaktyczne:

piłka, maskotka lub pacynka i krzesełko, plansza z samochodami, plastikowe owoce (truskawka, jabłka, banany), kartoniki z jabłkami o różnej wielkości, pocięty (pionowo) obrazek na 6 części do złożenia, tabela „Łączenie cech” i kartoniki z jabłkami, karta pracy (koło wpisane w kwadrat), obrazki do budowania dłuższej wypowiedzi (minki, zwierzęta, czynności i miejsca)

Przebieg zajęć:

1. Zabawa z „Piłką”. Nauczyciel rzuca piłkę do dziecka i wypowiada początek zdania, które po złapaniu piłki przez dziecko zostaje uzupełnione:

  • Lubię…
  • Mój dobry kolega ma na imię…
  • Cieszę się…
  • Chętnie odwiedzam…
  • Wiosną chętniej wychodzę…
  • Latem czas wolny spędzam…
  • Jesienią zbieram…
  • Zimą lepię…

2. Określanie stosunków przestrzennych: zabawa z krzesełkiem i postacią chłopca.

„Gdzie jest Adaś?” (prawa/lewa strona/nad/pod/za/przed/w). Dziecko nazywa położenie postaci chłopca w odniesieniu do krzesełka.

3. Zabawa pokaż i dotknij – wskazywanie części ciała z przekroczeniem linii środkowej ciała.

Instrukcja:

  • Podnieś prawą rękę do góry i dotknij: prawe ucho, prawe kolano, prawą stopę itd.
  • Podnieś lewą rękę do góry i dotknij…

4. Zabawa ruchowa „Robot”. Dziecko porusza się w określonych kierunkach (do przodu, do tyłu, w prawą i lewą stronę) wg instrukcji słownej nauczyciela, zaczynając od miejsca startowego (np. małego dywanika lub białej kartki A3) umieszczonego na podłodze.

Instrukcja:

  • Wykonaj 3 kroki w prawo i 1 do tyłu.
  • Wykonaj 2 kroki w lewo i 3 do przodu.

5. Układanka „W którym kierunku?”.

Umieszczanie na planszy przedstawiającej dwa pasy ruchu kolorowych samochodów (wykonanych z kartonu) zgodnie z kartą i zawartym na niej kodzie kolorystycznym oraz strzałki wskazującej kierunek poruszania się pojazdu. Dziecko w odpowiedniej kolejności umieszcza na górnym pasie drogi samochody poruszające się w prawą stronę i na dolnym pojazdy skierowane w lewą stronę.

6. Zabawy matematyczne z owocami:

  • określanie liczebności zbiorów
  • porównywanie liczebności – gdzie jest więcej, gzie jest mniej, o ile więcej
  • układanie sekwencji 2- i 3- elementowych
  • szeregowanie jabłek na kartonikach wg wielkości – od największego do najmniejszego
  • łączenie cech (kolory i wielkości), układanie kartoników z jabłkami w tabeli

7. Rysowanie po śladzie koła wpisanego w kwadrat, uwzględniając kolejność i kierunek kreślenia figury (karta pracy).

8. Zabawa „Zbuduj zdanie” w oparciu o materiał obrazkowy (minki, zwierzęta, czynności i miejsca).

Wesoły piesek siedzi w budzie.

Zdziwiona żabka skacze do wody.

Smutny żółw idzie po trawie.

Zły pies leży w budzie.

Autor: Karolina Pawluczyk – Czytelniczka Portalu

Post Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z trudnościami: zapamiętywania, budowania dłuższych wypowiedzi, określania relacji przestrzennych i liczenia pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału