Wiek dziecka:
6 lat
Czas realizacji:
30-40 minut
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności zapamiętywania liczb i usprawnianie prawidłowego liczenia w zakresie 10.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych tj.: porównywanie, sekwencyjność, szeregowanie, określanie wielkości oraz nazywanie figur geometrycznych.
- Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Rozwijanie umiejętności budowania zdania złożonego.
Cele operacyjne – dziecko:
- podczas zabawy ruchowej uzupełnia rozpoczęte zdanie
- liczy kroki i porusza się po sali zgodnie z zapamiętaną instrukcją słowną
- określa położenie przedmiotów względem siebie (postać chłopca i krzesło)
- układa samochody zgodnie z kolorem i kierunkiem jazdy
- liczy owoce i porównuje liczebność zbiorów
- układa owoce zgodnie ze wskazaną sekwencją
- szereguje kartoniki z jabłkami wg wielkości
- układa kartoniki z jabłkami i zamieszcza je na adekwatnym miejscu w tabeli – łączenie cech
- składa obrazek w całość z pociętych pionowo pasków
- rysuje figury geometryczne: koło wpisane w kwadrat
- buduje zdanie w oparciu o materiał obrazkowy
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
piłka, maskotka lub pacynka i krzesełko, plansza z samochodami, plastikowe owoce (truskawka, jabłka, banany), kartoniki z jabłkami o różnej wielkości, pocięty (pionowo) obrazek na 6 części do złożenia, tabela „Łączenie cech” i kartoniki z jabłkami, karta pracy (koło wpisane w kwadrat), obrazki do budowania dłuższej wypowiedzi (minki, zwierzęta, czynności i miejsca)
Przebieg zajęć:
1. Zabawa z „Piłką”. Nauczyciel rzuca piłkę do dziecka i wypowiada początek zdania, które po złapaniu piłki przez dziecko zostaje uzupełnione:
- Lubię…
- Mój dobry kolega ma na imię…
- Cieszę się…
- Chętnie odwiedzam…
- Wiosną chętniej wychodzę…
- Latem czas wolny spędzam…
- Jesienią zbieram…
- Zimą lepię…
2. Określanie stosunków przestrzennych: zabawa z krzesełkiem i postacią chłopca.
„Gdzie jest Adaś?” (prawa/lewa strona/nad/pod/za/przed/w). Dziecko nazywa położenie postaci chłopca w odniesieniu do krzesełka.
3. Zabawa pokaż i dotknij – wskazywanie części ciała z przekroczeniem linii środkowej ciała.
Instrukcja:
- Podnieś prawą rękę do góry i dotknij: prawe ucho, prawe kolano, prawą stopę itd.
- Podnieś lewą rękę do góry i dotknij…
4. Zabawa ruchowa „Robot”. Dziecko porusza się w określonych kierunkach (do przodu, do tyłu, w prawą i lewą stronę) wg instrukcji słownej nauczyciela, zaczynając od miejsca startowego (np. małego dywanika lub białej kartki A3) umieszczonego na podłodze.
Instrukcja:
- Wykonaj 3 kroki w prawo i 1 do tyłu.
- Wykonaj 2 kroki w lewo i 3 do przodu.
5. Układanka „W którym kierunku?”.
Umieszczanie na planszy przedstawiającej dwa pasy ruchu kolorowych samochodów (wykonanych z kartonu) zgodnie z kartą i zawartym na niej kodzie kolorystycznym oraz strzałki wskazującej kierunek poruszania się pojazdu. Dziecko w odpowiedniej kolejności umieszcza na górnym pasie drogi samochody poruszające się w prawą stronę i na dolnym pojazdy skierowane w lewą stronę.
6. Zabawy matematyczne z owocami:
- określanie liczebności zbiorów
- porównywanie liczebności – gdzie jest więcej, gzie jest mniej, o ile więcej
- układanie sekwencji 2- i 3- elementowych
- szeregowanie jabłek na kartonikach wg wielkości – od największego do najmniejszego
- łączenie cech (kolory i wielkości), układanie kartoników z jabłkami w tabeli
7. Rysowanie po śladzie koła wpisanego w kwadrat, uwzględniając kolejność i kierunek kreślenia figury (karta pracy).
8. Zabawa „Zbuduj zdanie” w oparciu o materiał obrazkowy (minki, zwierzęta, czynności i miejsca).
Wesoły piesek siedzi w budzie.
Zdziwiona żabka skacze do wody.
Smutny żółw idzie po trawie.
Zły pies leży w budzie.
Autor: Karolina Pawluczyk – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z trudnościami: zapamiętywania, budowania dłuższych wypowiedzi, określania relacji przestrzennych i liczenia pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.