Samoregulacja branżowa ogranicza udział farmaceutów w reklamach

termedia.pl 3 miesięcy temu
Zdjęcie: 123RF


Wizerunku farmaceuty nie można wykorzystywać nie tylko w reklamach leków i wyrobów medycznych. Nowelizacja Kodeksu etyki farmaceuty precyzuje zasady udziału tej grupy zawodowej w reklamach, zakazując promowania także suplementów diety i żywności specjalnego przeznaczenia medycznego.



Bez aktorów w roli lekarza czy farmaceuty

Nowe przepisy dotyczą również ograniczeń w funkcjonowaniu farmaceutów w mediach społecznościowych.

– Choć kodeks etyki nie jest powszechnie obowiązującym prawem, to o ile farmaceuta dopuści się działań, które będą niezgodne z zakazem reklamowym przewidzianym w kodeksie, może wobec niego zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne – przypomina adwokatka Katarzyna Kęska-Burska.

Raport e-recepta.net „Nawyki zdrowotne Polaków” z 2023 r. wskazuje, iż ponad połowa osób (53 proc.) przy zakupie leków kieruje się rekomendacją lekarza lub innego specjalisty. Dlatego tak dużo dyskutuje się o tym, czy lekarze, farmaceuci i przedstawiciele innych zawodów medycznych powinni występować w reklamach.

– Dopuszczalność udziału farmaceutów w reklamie produktów, które są dostępne w aptece, zależy tak naprawdę od statusu rejestracyjnego tego produktu i od odbiorcy tej reklamy. Jeżeli mówimy o reklamie skierowanej do publicznej wiadomości, zakaz obowiązuje w przypadku leków i wyrobów medycznych – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Kęska-Burska, adwokatka z kancelarii KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński.

Ustawa o wyrobach medycznych zakazuje wykorzystywania w reklamie wizerunku czy postaci lekarza lub farmaceuty. Niezgodna z prawem jest także reklama, w której występuje aktor grający lekarza czy farmaceutę lub ktokolwiek, kogo wygląd czy strój mogą sugerować, że jest to osoba wykonująca zawód medyczny.

Jeszcze w 2023 r. Ministerstwo Zdrowia wskazywało, iż występowanie lekarza lub farmaceuty w reklamie leku może mieć wpływ na decyzje związane z farmakoterapią podejmowane przez samego pacjenta. Sugerując się opiniami osób posiadających autorytet zawodowy, może chętniej kupić reklamowany produkt leczniczy niż np. zalecany przez lekarza podczas wizyty.

Reklama apteczna – co z nią?Karty rabatowe, podarunkowe, programy lojalnościowe i nagrody w aptekach – czy na rynek farmaceutyczny powróci marketyzacja? Rozmowy trwają.
Idź do oryginalnego materiału