Fundacja Avalon pragnie świata bez barier, w którym osoby z niepełnosprawnościami są aktywne w każdej sferze życia i mają szansę na realizację swoich planów oraz ambicji. Dlatego, już po raz szósty, w ogólnopolskiej kampanii społecznej głośno mówią osoby z niepełnosprawnościami i pokazują, iż niepełnosprawność to nie wszystko. Bohaterowie reprezentujący ponad 5 milionów OzN żyjących w Polsce, mówią wprost, iż „często czują się po prostu niewidoczni i muszą bardzo mocno, wyraźnie i głośno akcentować swoją osobowość, by zostać zauważonymi.” Nowa kampania Fundacji Avalon przekornie pyta odbiorcę, czy „Teraz mnie widzisz?” i odpowiada na najważniejsze pytania, dotyczące niewidoczności osób z niepełnosprawnościami w Polsce.
Kampania „Teraz mnie widzisz?” oddaje głos osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności i skupia się na ich perspektywie. Daje możliwość mówienia we własnym imieniu w sprawie swoich potrzeb i uczuć. Pokazuje, jak naprawdę widzimy niepełnosprawność i daje proste rozwiązania, czy i jak powinniśmy ją widzieć. Nie mając na co dzień kontaktu z osobami doświadczającymi niepełnosprawności, często nie wiemy jak się zachować, unikamy więc kontaktu Co więcej, w pierwszej kolejności widzimy oznaki niepełnosprawności i kierujemy nasze myśli ku niej.
Bohaterowie – samorzecznicy kampanii
W rzeczywistości, tylko wsłuchując się w głosy osób z niepełnosprawnościami i skupiając na ich perspektywie, możemy zobaczyć prawdziwe potrzeby i odczucia. Tę perspektywę w jasny sposób pokazuje kampania „Teraz mnie widzisz?”, dając odbiorcom mocne podstawy do zmiany sposobu patrzenia na niepełnosprawność. Każda osoba z niepełnosprawnością niesie ze sobą osobną historię, historię zmagania się z barierami otaczającego świata.
Fundacja zaprosiła do projektu 14 osób w różnym wieku, z różnymi rodzajami niepełnosprawności, by ukazać jak najszersze spektrum tematu: pięć do kolorowego i szalonego spotu głównego oraz dziewięć kolejnych, które w prostym przekazie filmowym dzielą się własną refleksją na temat niepełnosprawności i niezauważalności. „Myślę, iż o ile chodzi o osoby z niepełnosprawnością, to największym paradoksem jest to, iż często bywamy niewidzialni, w tym, iż jesteśmy najbardziej widzialni przez tę właśnie naszą niepełnosprawność.” – podkreśla Mariusz Kędzierski, jeden z bohaterów kampanii i dodaje: „Na ulicy na każdego z nas przechodzień zwróci uwagę jako na pierwszego.
Natomiast, nasze potrzeby często są lekceważone i właśnie niezauważalne.” Publikowane w ramach kampanii nagrania uświadamiają̨ skalę problemu konfrontując odbiorcę z nieuświadomionymi barierami, które jako społeczeństwo budujemy. Z kolei, Barbara Frączak zwraca uwagę na obojętność, z którą się spotyka: „Wydaje mi się, iż część społeczeństwa po prostu się nas boi i nie wie, jak się zachować. Przede wszystkim, nie bójcie się nas. Podchodźcie, pytajcie.”.
Bohaterowie kampanii opowiadają o swoim życiu, sytuacjach, czasem zabawnych a czasem smutnych, o postrzeganiu swojej niepełnosprawności i tym jak każdy z nas może pomóc w przełamywaniu społecznych barier.
Kampania Fundacji Avalon ukazuje wiele problemów, ale także pokazuje, co możemy zrobić, by wszystkim nam w tym świecie żyło się lepiej. Zwróćmy uwagę, ale nie oceniajmy po wyglądzie, zapytajmy, czy pomóc, ale nie bądźmy wścibscy i natarczywi. Okażmy serce i naszą uwagę. To właśnie dlatego kampania zachęca do wsłuchania się w historię bohaterów i poznanie powodów, dlaczego równość dostępu, inkluzywność społeczna, edukacja i świadomość, są tak potrzebne. To podstawy, które zwiększają widoczność osób z niepełnosprawnościami i które zwracają im podmiotowość. Bądźmy dla siebie życzliwi, nie oceniajmy, budujmy świat bez barier. Wejdź na stronę Fundacji Avalon i pozwól, by bohaterowie kampanii otworzyli Twoje oczy. Kampania społeczna współfinansowana jest ze środków PFRON.