Rozwój dziecka w wieku 6 lat – Co powinniśmy wiedzieć?

pegaz.la 1 rok temu
Zdjęcie: Designed by nensuria / Freepik


Dziecko rozwija się niezwykle szybko. Każdego dnia uczy się czegoś nowego, poznaje otaczający go świat i doskonali swoje umiejętności. Zanim się obejrzysz noworodek zmieni się w niemowlę, a niemowlę w przedszkolaka… Szósty rok życia kończy wiek przedszkolny a rozpoczyna młodszy wiek szkolny. Sześciolatek przekształca spontaniczną aktywność, głównie zdominowaną przez zabawę, w system działań stałych, zaczyna stosować się do obowiązków i norm społecznych.

Rozwój mowy
Dziecko w wieku 6 lat zna już 4 tys. słów, co pozwala mu prowadzić swobodną rozmowę. Sześciolatek powinien mieć w pełni ukształtowany system językowy fonetyczno -fonologiczny i wymawiać wszystkie głoski
Rozwój mowy uzależniony jest między innymi od:

  • prawidłowej budowy i funkcji aparatu artykulacyjnego i słuchowego oraz odpowiadających im struktur w korze mózgowej;
  • warunków środowiskowo – wychowawczych;
  • towarzyszących w rozwoju dziecka prawidłowych wzorców lub ich brak;
  • wytwarzanie u dzieci potrzeby mówienia – atmosfera emocjonalna w środowisku rozwoju, prawidłowe związki uczuciowe z najbliższym otoczeniem dziecka.

U dzieci sześcioletnich w przypadku zaburzeń wymowy (błędnego wymawiania określonych głosek sz, ż, cz, dż, r,) konieczna jest porada specjalistyczna i ćwiczenia logopedyczne.
Dziecko sześcioletnie powinno wyliczać dni tygodnia, miesiące oraz pory roku. Powinno także uczyć się na pamięć wierszyków i je recytować. Skupienie dziecka w tym wieku to maksymalnie 15 minut.

Rozwój emocjonalny
Sześciolatek doskonale rozumie emocje własne i innych osób. Reguluje ekspresje własnych emocji. Umie mówić o przeżyciach. Potrafi ocenić przyczyny reakcji emocjonalnych oraz przewidzieć zachowania związane z wyrażanymi przez inne osoby emocjami. Nabywa procedur zaradczych, które pozwalają mu manipulować przeżyciami innych osób. Rozwijają się uczucia związane z samoocena (np. duma).

Rozwój społeczny
W zabawie dziecko poznaje role społeczne, nawiązuje interakcje z rówieśnikami, uczy się reguł zachowania i jak ich przestrzegać. Tworzą się pierwsze dziecięce przyjaźnie. Rozwijają się prospołeczne zachowania (np. empatia). Jednocześnie występują zachowania negatywne (np. agresja); z wiekiem agresja fizyczna ustępuje miejsca agresji werbalnej.

Rozwój osobowości dziecka
Rozwija się osobowość dziecka. Ustala się tożsamość płciowa. Dziecko staje się zdolne do samokontroli, co przejawia się w powstrzymywaniu od natychmiastowego działania i ujawniania emocji, planowania, dostosowywania do poleceń, próśb i norm kulturowych. Rozwija się obraz własnej osoby, w którym obok konkretnych sądów opisowych pojawia się samoocena.

Podsumowanie
Szósty rok życia rozpoczyna okres pracowitości, to czas dość trudny w życiu dziecka. Jest to etap kiedy dziecko zaczyna odczuwać satysfakcje z tego iż staje się uczniem, odkrywa przed sobą nowy świat. Ale jednocześnie zauważa, iż chwile beztroskiego dzieciństwa nieuchronnie uciekają, rodzi się przed nim nowa rzeczywistość, w której będzie musiał nauczyć się funkcjonować. W okresie późnego dzieciństwa szkoła staje się dla dziecka środowiskiem, w którym nabywa ono wiele nowych umiejętności. Aby sprostać oczekiwaniom szkolnym, dziecko musi osiągnąć odpowiedni poziom dojrzałości szkolnej.

Idź do oryginalnego materiału