Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu – zajęcia w ogrodzie.
Cele:
- rozwijanie sprawności ruchowej, zwinności i koordynacji ruchów
- doskonalenie umiejętności obserwacji, zdobywania i wykorzystywania informacji w działaniu
Metody:
- czynnościowe – aktywnego działania, zadań stawianych do wykonania
- oglądowe – obserwacja
- słowne – rozmowa, instrukcja
Formy pracy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- zdjęcia przedstawiające fragmenty ogrodu
- sznurek, klamerki
- kreda
- płyn do mycia naczyń, gliceryna, woda
- przyrządy do wydmuchiwania baniek mydlanych
Proponowany przebieg zajęć:
1. Zabawa na powitanie: 3, 2, 1
Zadaniem ucznia jest próba znalezienia w otoczeniu:
- trzech obiektów, które można dotknąć,
- dwóch, które można usłyszeć,
- jednego, który można powąchać.
2. Plątanina
Uczeń pokonuje tor przeszkód stworzony ze sznurków rozpiętych pomiędzy drzewami. Przechodząc pod i pomiędzy sznurkami, gromadzi rozmieszczone wśród nich fotografie przedstawiające fragmenty ogrodu.
3. Detektyw
Zadaniem ucznia jest odszukanie w ogrodzie elementów przedstawionych na fotografiach, np. drzew, innych roślin, przyrządów do ćwiczeń.
4. Zabawa w klasy inaczej
Uczeń pokonuje planszę do ćwiczeń narysowaną kredą na chodniku/boisku zgodnie z instrukcją:
- jedno małe koło oznacza, iż należy do niego wskoczyć na jednej nodze,
- dwa koła – wskakujemy dwiema nogami,
- duże koło – wskakujemy i robimy przysiad.
5. Zabawa na zakończenie – bańki własnej roboty
Uczeń wraz z prowadzącym sporządza płyn do puszczania baniek z płynu do naczyń, wody i gliceryny, wspólnie wydmuchują bańki.
Bibliografia:
własne pomysły i doświadczenia
Autorka: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Post Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie. pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.