Różowy Patrol wciąż zachęca do wykonywania badań profilaktycznych

healthyandbeauty.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: różowy patrol


Tylko 31 proc. Polek zgłasza się na badania przesiewowe w kierunku raka piersi, a powinno je wykonywać co najmniej 70 proc. kobiet — wynika z raportu Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej, zaprezentowanego podczas spotkania ambasadorek Różowego Patrolu.

Różowy Patrol to wspólne przedsięwzięcie Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej i marki Gliss realizowane od 2023 roku. Ma ono na celu dotarcie do jak najszerszego grona kobiet z wiedzą na temat prawidłowej profilaktyki nowotworów piersi. Kluczową rolę w tym projekcie odgrywają ambasadorki, które po specjalnym szkoleniu i uzyskaniu certyfikatu organizują spotkania, edukują i motywują do samobadania kobiety w każdym wieku, w całej Polsce. Zachęcają do korzystania z badań profilaktycznych i w razie wykrycia niepokojących zmian wspierają w dotarciu do odpowiednich placówek medycznych w różnych regionach Polski.

Różowy Patrol skupia się na osobistych spotkaniach, rozmowach, wydarzeniach edukacyjnych, czyli na bezpośrednim dotarciu z niezbędną wiedzą i wsparciem od kobiet dla kobiet. Ambasadorki działają w lokalnych społecznościach, w których ludzie są sobie bliscy, znają się i razem z nimi działają na rzecz wspólnego celu. Ich aktywność sprawia, iż coraz więcej Polek zyskuje szansę na wczesne wykrycie raka piersi i, co za tym idzie, całkowite wyleczenie.

11 października w Warszawie odbyło się spotkanie, w którym wzięło udział 71 ambasadorek Różowy Patrol z całej Polski. Przyjechali na nie również eksperci, którzy rozmawiali o profilaktyce raka piersi – nowotworze najczęściej występującym w naszym kraju u kobiet. Polska jest jedynym europejskim krajem, w którym śmiertelność raka piersi rośnie. Poziom 70 proc. zgłaszalności na badania jest najważniejszy dla osiągnięcia spadku umieralności o ok. 20-30 proc. Tymczasem z „Raportu badawczego – profilaktyka raka piersi w Polsce 2024”, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego przez Fundację OnkoCafe-Razem Lepiej, wynika, iż kobiety badają się niewystarczająco, a głównym powodem jest brak świadomości i strach.

Wśród badanych kobiet w wieku 45-74 lata, aż 44,1 proc. nigdy nie wykonywało mammografii, ponieważ nie czuły takiej potrzeby. Co więcej, ponad 10 proc. badanych przyznało, iż nigdy nie wykonało tego badania z powodu strachu, a prawie 10 proc. uważało, iż jest ono niebezpieczne dla zdrowia. Zaledwie 60 proc. ankietowanych wie, iż może skorzystać z badań refundowanych przez NFZ, a niemal 25 proc. nie wie zupełnie, jak to zrobić.

Podczas konferencji Różowego Patrolu rozmawiano o wnioskach z raportu, o znaczeniu edukacji i bezpośredniego kontaktu z kobietami w działaniach na rzecz profilaktyki raka piersi, jak również o efektach projektu Różowy Patrol powered by Gliss. Spotkanie poprowadziła dziennikarka telewizyjna Joanna Górska.

Wielu ekspertom, którzy zajmują się tematem profilaktyki raka piersi od lat, nie udało się osiągnąć oczekiwanych rezultatów w zwiększaniu świadomości na ten temat. Jednak czuję, iż to, co robimy teraz razem z marką Gliss, w sposób zupełnie inny niż dotychczas, naprawdę zmienia sytuację. Kampanie są ważne, ale to bezpośredni kontakt z kobietami daje największe efekty. Ta potrzeba bezpośrednich działań wyszła też w badaniach. I to też jest innowacja Różowych Patroli. Kluczową cechą naszego podejścia jest bliskość i bezpośredniość. Spotykamy się z kobietami w terenie, dzielimy się wiedzą, szerzymy świadomość onkologiczną. To, iż nasze ambasadorki są wiarygodne i autentyczne, ma ogromne znaczenie – one potrafią przenosić góry i zmieniać świat. Jest wiele strachu, ale nie możemy się poddawać. Budujemy świadomość i dodajemy odwagi, pokazując, iż raka piersi można wyleczyć. Wierzę głęboko, iż już teraz zmieniamy Polskę, a przez kolejne lata zmienimy całkowicie podejście kobiet do profilaktyki

– podsumowała Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej.

Dzięki tej inicjatywie w Polsce powstały już 63 kluby ambasadorek, z czego 28 z nich uruchomiono w ciągu ostatniego roku dzięki wsparciu marki z portfolio Henkla — Gliss. W tym samym czasie przeszkolono ponad 178 ambasadorek (od początku projektu jest to ponad 300 kobiet), docierając bezpośrednio do ponad 15 tys. osób i zwiększając świadomość na temat profilaktyki raka piersi. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaangażowanie partnera, za pomocą którego powstają nowe kluby, zapewnione zostają niezbędne środki na ich funkcjonowanie, a także zwiększa się dostęp do informacji na temat profilaktyki raka piersi — dzięki kampaniom w mediach oraz materiałom informacyjnym, w które Gliss wyposaża kluby. Mimo tych działań w Polsce jest wciąż silna potrzeba edukacji.

Profilaktyka nie jest po to, żeby szukać choroby nowotworowej. Jest po to, by utwierdzać nas w przekonaniu, iż z naszym zdrowiem wszystko jest w porządku. To inwestycja, która daje nam szansę na spełnianie marzeń, rozwijanie skrzydeł i pełne działanie. Uczmy się zdrowego egoizmu, dbania o siebie, bo nikt nie zrobi tego za nas. Ważne jest, aby komunikować, iż mamy dostęp do skutecznych narzędzi leczenia, a nie tylko koncentrować się na dramatycznych sytuacjach. Bardzo gratuluję tego projektu Fundacji oraz marce Gliss, ponieważ on odpowiada właśnie na te wszystkie potrzeby

– podkreśliła Adrianna Sobol, psychoonkolog.

Idź do oryginalnego materiału