Wprowadzenie
W kontekście edukacji dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – w tym uczniów ze spektrum autyzmu – najważniejsze dla szkoły i placówki są dwa dokumenty: Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET). Choć bywają używane równolegle i często w jednym procesie, pełnią różne funkcje, a prawidłowe rozumienie ich zakresu i różnic jest najważniejsze dla skutecznej pracy z uczniem i przestrzegania obowiązujących przepisów.
Celem tego artykułu jest:
- omówienie definicji, podstaw prawnych i funkcji WOPFU i IPET,
- wskazanie, kiedy i w jaki sposób należy je opracowywać,
- zestawienie ich zakresu i różnic,
- przedstawienie praktycznych wskazówek dla szkoleń, zespołów nauczycieli i specjalistów.
Podstawa prawna
Oba dokumenty – WOPFU oraz IPET – są regulowane w polskim systemie prawnym w obszarze edukacji i kształcenia specjalnego.
- Podstawowym aktem jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Edumaster+3Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+3Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+3
- W 2020 r. zostało opublikowane obwieszczenie Ministerstwa Edukacji Narodowej — Obwieszczenie MEN z 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia — które ujednoliciło tekst rozporządzenia i określiło aktualne brzmienie terminologii. Edumaster+2Kancelaria Beaty Patoleta+2
- W literaturze wskazuje się również, iż dokumentacja WOPFU i IPET musi być zgodna ze zmianami prawnymi i dobrą praktyką szkolną. Specjalni+1
Ważne jest, iż choć prawo wskazuje zakres minimalny i obowiązki, to nie narzuca jednolitego, obowiązkowego formularza — każda placówka może dostosować formę dokumentu-szablonu do własnych potrzeb, pod warunkiem, iż uwzględnia wszystkie wymagane elementy. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1
Definicje i podstawowe funkcje
WOPFU – wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
- Skrót WOPFU oznacza „Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia”. WSB-NLU+2Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+2
- Dokument ten stanowi szczegółowe rozpoznanie funkcjonowania ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego — analizuje zarówno jego mocne strony, jak i obszary trudności, w różnych sferach: edukacyjnej, społecznej, emocjonalnej, fizycznej. Pedagog Online+1
- W praktyce WOPFU jest fundamentem dla dalszych działań — bez tej oceny nie można sensownie opracować IPET. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
- Wskazuje na to, iż „Najpierw sporządza się WOPFU, a dopiero na podstawie opisanego funkcjonowania dziecka opracowuje się IPET.” Instytut Rozwoju Edukacji+1
IPET – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
- Skrót IPET oznacza „Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny”. Collegium Balticum+1
- To dokument planistyczny – wynikający z analizy (WOPFU) — określa konkretne cele edukacyjne i terapeutyczne dla ucznia, formy wsparcia, metody pracy, dostosowania, współpracę nauczycieli + specjalistów + rodziców. zss4.edu.pl+1
- Program ten jest przewodnikiem dla nauczycieli i specjalistów w codziennej pracy oraz wskazówką, jak wspierać ucznia w środowisku szkolnym/przedszkolnym.
👇 Przeczytaj:
IPET dla ucznia z Zespołem Aspergera – Praktyczny Przewodnik eBook 17 zł
Zakres i zawartość: co zawierają dokumenty?
Zakres WOPFU
W praktyce, WOPFU powinien zawierać m.in.:
- indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia, jego mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1
- zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystenta lub pomocy nauczyciela. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
- przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia – bariery, ograniczenia utrudniające uczestnictwo w zajęciach wspólnych, a także efekty dotychczasowych działań. Centrum Nauczania Domowego+1
- informacje o tym, w jakim stopniu uczeń może realizować zajęcia wspólne z rówieśnikami, lub w mniejszych grupach, lub indywidualnie (jeśli takie formy są przewidziane). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
- Dokument nie narzuca jednolitego formularza – forma może się różnić w placówkach. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Zakres IPET
Dokument IPET powinien zawierać m.in.:
- zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego lub wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1
- zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
- formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w jakich poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
- działania wspierające rodziców ucznia oraz – w zależności od potrzeb – zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, innymi instytucjami. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
- zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne lub inne odpowiednie formy wsparcia w zależności od potrzeb i możliwości ucznia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
- w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami – rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności (np. technologia wspomagająca). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
- IPET obowiązuje przez czas trwania etapu edukacyjnego lub okres wskazany w orzeczeniu (z możliwością aktualizacji). Instytut Rozwoju Edukacji
Terminy i procedury tworzenia
- WOPFU powinno być opracowane przed IPET. Kancelaria Beaty Patoleta+1
- Terminy: jeżeli dziecko z orzeczeniem rozpoczyna naukę w danej placówce na nowym etapie edukacyjnym, dokumenty powinny być przygotowane do 30 września danego roku szkolnego. jeżeli orzeczenie zostało dostarczone w trakcie roku – WOPFU (a następnie IPET) należy sporządzić w ciągu 30 dni od dostarczenia orzeczenia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1
- Zespół opracowujący dokumenty spotyka się co najmniej dwa razy w roku szkolnym, aby dokonać oceny funkcjonowania ucznia oraz – w razie potrzeby – modyfikacji dokumentu. Pedagog Online+1
- Zespół tworzą nauczyciele i specjaliści zaangażowani w pracę z uczniem; rodzice/opiekunowie oraz sam uczeń (jeśli pełnoletni) mają prawo uczestniczyć w tych spotkaniach. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1
Różnice WOPFU vs IPET – tabela porównawcza
| Kryterium | WOPFU | IPET |
|---|---|---|
| Funkcja główna | Diagnoza wieloaspektowa ucznia: poziom funkcjonowania, trudności, mocne strony, potrzeby. | Plan działania: cele edukacyjno-terapeutyczne, formy wsparcia, metody, dostosowania. |
| Kiedy powstaje? | Bezpośrednio po otrzymaniu orzeczenia (przed IPET). | Po opracowaniu WOPFU – jako jego „następstwo” w procesie wsparcia ucznia. |
| Zakres dokumentu | Zawiera dane o funkcjonowaniu ucznia w różnych sferach, bariery, ograniczenia, wsparcie potrzebne. | Zawiera konkretne działania: jakie metody, formy zajęć, liczba godzin, kto współpracuje, rodzice, specjaliści. |
| Forma dokumentu | Ocena – może mieć formę opisową, tabel, wykresów; placówka może ustalić własny szablon. | Program – plan-strategia, z jasno określonymi celami, formami wsparcia, uwzględnieniem dostosowań i monitorowania. |
| Aktualizacja / modyfikacja | Przynajmniej 2 raz w roku zespół dokonuje oceny funkcjonowania ucznia; WOPFU może być częścią ewaluacji IPET. | Program musi być elastyczny, możliwa modyfikacja w trakcie trwania etapu edukacyjnego; powinna być ocena efektywności. |
| Podstawa dla | Podstawą do opracowania IPET. | W oparciu o WOPFU, ale stanowi narzędzie pracy wszystkich zaangażowanych: nauczycieli, specjalistów, rodziców. |
Praktyczne uwagi dla nauczycieli, specjalistów, rodziców
- Zrozumienie kolejności: Należy pamiętać, iż WOPFU musi być opracowany przed IPET – nie należy zacząć od IPET bez solidnej oceny.
- Zaangażowanie zespołu: W procesie opracowania obu dokumentów kluczowa jest współpraca: nauczyciele, specjaliści (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta), rodzice i – jeżeli to możliwe – sam uczeń. Ich wiedza i obserwacje są niezbędne.
- Realizm i konkretność w IPET: jeżeli program jest zbyt ogólnikowy (np. „poprawa komunikacji”), trudniej będzie monitorować postępy. Lepsze są konkretne cele: „uczeń szkolny użyje zdania składającego się z min. 5 wyrazów w zadaniach komunikacyjnych w 4-osobowej grupie” – i określone formy wsparcia.
- Regularna ewaluacja i modyfikacja: Zarówno WOPFU, jak i IPET nie mogą być dokumentami „na papierze”, które raz się sporządzi i zapomina. Wskazane jest monitorowanie, analiza postępów i w razie potrzeby modyfikacja zapisów.
- Dokumentacja i transparentność dla rodziców: Rodzice/opiekunowie ucznia (i jeżeli uczeń jest pełnoletni – on sam) mają prawo być informowani o terminach spotkań zespołu, otrzymać kopię dokumentu. Zespół ma obowiązek poinformować rodziców o terminie. Pedagog Online+1
- Dostosowanie do specyfiki ucznia ze spektrum autyzmu: W przypadku dzieci i młodzieży z autyzmem szczególnie ważne są: jasne instrukcje, struktura dnia, wsparcie społeczne i komunikacyjne, przewidywalność działań – zarówno w WOPFU (opis) jak i w IPET (konkretne strategie).
- Znajomość lokalnych procedur i formularzy: Placówki mogą mieć własne wzory dokumentów – warto zapoznać się z nimi, by wypełnić je poprawnie, ale zawsze w oparciu o wymagania prawne.
👇 Przeczytaj:
📘 Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu – Scenariusze i ćwiczenia terapeutyczno-dydaktyczne eBook 20 zł
Wnioski
- WOPFU i IPET to dokumenty komplementarne, ale nie zamienne — pełnią różne role w procesie edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami.
- Ich prawidłowe przygotowanie i realizacja to nie tylko kwestia formalna, ale warunek realnego wspierania rozwoju oraz uczestnictwa ucznia w życiu szkolnym/przedszkolnym.
- Szczególnie w kontekście uczniów ze spektrum autyzmu – dobrze przygotowany WOPFU i IPET to podstawy do skutecznych działań edukacyjno-terapeutycznych, które odpowiadają ich indywidualnym potrzebom.
- Placówki edukacyjne, zespoły nauczycieli i specjaliści muszą działać świadomie, z uwzględnieniem terminów, procedur, współpracy i ewaluacji. Dla rodziców i opiekunów – znajomość tych dokumentów pozwala lepiej uczestniczyć w procesie wsparcia ucznia i być partnerem w edukacji.
📌Powiązane
- Co to jest IPET i WOPFU? Kompletny przewodnik dla nauczycieli i terapeutów
- Kognitywistyka w IPET: jak opisać funkcje wykonawcze i dobrać cele?
- Podstawy prawne IPET i WOPFU
- IPET z WOPFU dla uczennicy z zespołem Aspergera – przykład dla cichej, wycofanej dziewczynki
- Różnica między IPET a Planem Działań Wspierających (PDW) – co warto wiedzieć?
- IPET + WOPFU dla ucznia ze spektrum autyzmu – kompletny przewodnik
- IPET dla ucznia z autyzmem – jak stworzyć skuteczny plan wspierający edukację?
- Jak prawidłowo rozpocząć tworzenie IPET? Etap diagnozy i analiza potrzeb ucznia. (Zespół Aspergera)
- Tworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) w praktyce pedagoga specjalnego (uczeń ASD)
Poniżej znajdują się przykładowe szablony:
1️⃣ WOPFU – Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (uczeń ze spektrum autyzmu)
2️⃣ IPET – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (ASD) z przykładowymi celami i działaniami
✅ 1. SZABLON WOPFU (ASD)
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia
Imię i nazwisko ucznia:
Klasa / oddział:
Data opracowania WOPFU:
Data dostarczenia orzeczenia:
Członkowie zespołu opracowującego:
(imię, nazwisko, funkcja – nauczyciele, specjaliści, wychowawca, inni)
A. Dane z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- Rodzaj niepełnosprawności: spektrum autyzmu (ASD)
- Zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej:
(pełne wklejenie lub skrócony wypis zaleceń)
B. Mocne strony i zasoby ucznia
(wnioski z obserwacji + różne perspektywy: nauczyciele, specjaliści)
Przykłady:
- dobra pamięć mechaniczna
- zainteresowania specjalne (np. liczby, grafika, transport)
- wysoka motywacja w sytuacjach strukturalnych
- umiejętność pracy samodzielnej przy jasnych instrukcjach
- łatwość uczenia się wzrokowo
- pozytywna reakcja na systemy wizualne (piktogramy, plany)
C. Trudności ucznia wynikające z ASD
(analiza funkcjonowania z podziałem na sfery)
1. Sfera poznawcza i uczenie się
- trudności w generalizacji wiedzy
- problemy z koncentracją uwagi podzielnej
- trudności w uczeniu się z tekstu pisanego
- potrzeba instrukcji krok po kroku
2. Komunikacja
- trudności w rozumieniu wieloznaczności
- możliwe echolalie lub dosłowne rozumienie komunikatów
- problemy w inicjowaniu rozmowy
3. Sfera społeczna
- trudności w czytaniu intencji innych
- inicjacja kontaktu głównie w tematach zainteresowań
- trudności w zabawie równoległej / wspólnej
4. Emocje i zachowania
- wysoka reaktywność sensoryczna
- trudność w przewidywaniu skutków działań
- wycofanie lub przeciwnie – impulsywność
5. Motoryka / percepcja sensoryczna
- możliwa nadwrażliwość słuchowa / dotykowa
- potrzeba przerw sensorycznych
- trudności w precyzji motoryki małej
6. Funkcjonowanie w sytuacji szkolnej
- stres w nowych sytuacjach
- lęk przed zmianą planu
- potrzeba przewidywalności i prostych komunikatów
D. Bariery i ograniczenia
(wnioski do dalszej pracy)
- przeciążenie sensoryczne w hałaśliwych przestrzeniach
- trudności w adaptacji do zmian
- problemy w rozumieniu zadań tekstowych
- niski poziom kompetencji społecznych
E. Efekty dotychczasowego wsparcia
- poprawa w zakresie rozumienia instrukcji
- wzrost tolerancji na zmiany przy użyciu sygnałów wizualnych
- lepsza kooperacja w małej grupie
- większa samodzielność w zadaniach manualnych
F. Zakres wsparcia niezbędny uczniowi
- dostosowanie środowiska (uczenie w strukturze, piktogramy)
- system motywacyjny oparty na wzmocnieniach pozytywnych
- zajęcia rewalidacyjne: 2 godziny tygodniowo
- logopedia / TUS / SI – zgodnie z zaleceniami
- przerwy sensoryczne
- wsparcie nauczyciela wspomagającego / asystenta
G. Wnioski do IPET
(najważniejsze: to jest łącze między dokumentami)
- konieczność bazowania na instrukcjach krok po kroku
- cele edukacyjne muszą być mierzalne, konkretne
- stała praca nad komunikacją funkcjonalną
- wsparcie emocjonalno-społeczne (np. TUS)
- codzienna struktura i wizualizacja zadań
👇 Przeczytaj:
📘 Oceny opisowe ucznia z autyzmem i Zespołem Aspergera – gotowe przykłady do wykorzystania (klasy 1–8) eBook 19 zł
✅ 2. SZABLON IPET (ASD)
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny
Imię i nazwisko ucznia:
Klasa / oddział:
Rozpoczęcie obowiązywania IPET:
Okres obowiązywania: do końca etapu edukacyjnego / do modyfikacji
Członkowie zespołu: (imiona, funkcje)
A. Podstawy opracowania IPET
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z dnia …
- Wnioski z WOPFU z dnia …
- Konsultacje z rodzicami / specjalistami
B. Charakterystyka ucznia (skrót WOPFU)
(2–4 zdania podsumowujące najważniejsze informacje)
C. Cele ogólne IPET (ASD)
- rozwój komunikacji funkcjonalnej
- poprawa samodzielności
- rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych
- opanowanie podstawowych umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie)
- regulacja sensoryczna i emocjonalna
D. Cele szczegółowe (SMART) + sposoby realizacji
1. Komunikacja (logopedia / AAC / mowa funkcjonalna)
Cel SMART:
Uczeń w ciągu 6 miesięcy będzie stosował minimum 10 funkcjonalnych komunikatów w codziennych sytuacjach szkolnych (np. proszę, jeszcze, nie chcę, przerwa).
Działania:
- piktogramy / PCS / MÓWIK
- modelowanie języka
- skrypty językowe
- scenki sytuacyjne
2. Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne (TUS)
Cel SMART:
Uczeń w sytuacjach konfliktowych zastosuje 1 wyuczoną strategię regulacji (oddech, przerwa, sygnał STOP) w 4/5 prób.
Działania:
- trening rozpoznawania emocji (karty emocji)
- trening reakcji na zmianę
- odgrywanie ról
- wzmacnianie pozytywnych zachowań
3. Edukacja (czytanie, pisanie, matematyka)
Cel SMART:
Uczeń przeczyta 10 krótkich zdań na poziomie klasy i udzieli minimum 5 poprawnych odpowiedzi na proste pytania faktograficzne.
Działania:
- metoda symultaniczno-sekwencyjna
- pisanie po śladzie
- zadania matematyczne w strukturze kroków
- wzmocnienia i przerwy sensoryczne
4. Samodzielność i organizacja pracy
Cel SMART:
Uczeń zorganizuje swoje stanowisko pracy zgodnie z planem obrazkowym w 4 z 5 dni.
Działania:
- checklista obrazkowa
- rutyny poranne
- timer wizualny
- system motywacyjny
5. Regulacja sensoryczna (SI)
Cel SMART:
Uczeń samodzielnie poprosi o przerwę sensoryczną w co najmniej 3 sytuacjach tygodniowo.
Działania:
- kącik wyciszenia
- masa sensoryczna, obciążniki
- ćwiczenia propriocepcji
- plan aktywności sensorycznej
E. Dostosowania warunków edukacyjnych
- wydłużony czas pracy
- zadania w formie wizualnej
- ograniczenie bodźców
- miejsce pracy blisko nauczyciela
- wprowadzanie zmian z wyprzedzeniem
- możliwość przerw sensorycznych
F. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- rewalidacja: 2 godz./tydz.
- logopedia
- terapia SI
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
- konsultacje z rodzicami
G. kooperacja z rodzicami
- cotygodniowe krótkie informacje
- konsultacje 1×/miesiąc
- wspólne strategie komunikacyjne i sensoryczne
H. Monitorowanie IPET
- wpisy specjalistów co miesiąc
- ewaluacja co 5 miesięcy
- modyfikacja w razie potrzeb (zmiana zachowań, postępów, trudności)
👇 Przeczytaj:
Ebook: Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z podwójną diagnozą: autyzm i niepełnosprawność intelektualna 17 zł
Poniżej przygotowałam gotowy zestaw profesjonalnych celów SMART do IPET dla ucznia:
🔹 ze spektrum autyzmu (ASD)
🔹 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / umiarkowanym
Cele są napisane zgodnie z obowiązującymi standardami dokumentacji, praktyką szkół oraz zasadami SMART (konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne, określone w czasie).
Możesz je skopiować bezpośrednio do IPET.
🧩 I. GOTOWE CELE SMART – ASD (spektrum autyzmu)
Cele podzielone na najważniejsze obszary: komunikacja, emocje, społeczne, edukacja, samodzielność, sensoryka, organizacja.
1. Komunikacja (mowa funkcjonalna / AAC)
Cel SMART 1
Uczeń w ciągu 6 miesięcy zastosuje minimum 10 funkcjonalnych komunikatów (np. proszę, jeszcze, przerwa, nie chcę) w sytuacjach codziennych w 4/5 obserwacji tygodniowo.
Cel SMART 2
Uczeń będzie stosował plan obrazkowy (3–5 piktogramów) do organizowania czynności przez 4 dni w tygodniu w ciągu najbliższych 5 miesięcy.
Cel SMART 3
Uczeń samodzielnie zainicjuje kontakt słowny lub dzięki AAC 2 razy dziennie przez okres 3 miesięcy.
2. Funkcjonowanie emocjonalne i regulacja
Cel SMART 1
Uczeń w sytuacji trudnej zastosuje jedną wyuczoną strategię regulacji (np. oddech, przerwa sensoryczna, sygnał STOP) w 3/4 sytuacjach przez 6 miesięcy.
Cel SMART 2
Uczeń poprawnie nazwie 5 podstawowych emocji na podstawie kart lub sytuacji modelowej w 80% prób przez 4 miesiące.
3. Umiejętności społeczne (TUS)
Cel SMART 1
Uczeń wejdzie w krótką (1–2 zdania) wymianę społeczną z rówieśnikiem co najmniej 1 raz dziennie przez 5 miesięcy.
Cel SMART 2
Uczeń będzie przestrzegał dwóch zasad grupowych (np. czekam na swoją kolej, słucham) podczas zajęć w małej grupie w 4/5 obserwacji przez 6 miesięcy.
4. Edukacja szkolna (czytanie, pisanie, matematyka)
Cel SMART 1 – Czytanie
Uczeń przeczyta 10 prostych zdań i udzieli minimum 5 poprawnych odpowiedzi na pytania faktograficzne w ciągu 6 miesięcy.
Cel SMART 2 – Matematyka
Uczeń rozwiąże proste działania dodawania/odejmowania do 20 korzystając z modelu obrazkowego w 4/5 prób w okresie 5 miesięcy.
5. Samodzielność i organizacja pracy
Cel SMART 1
Uczeń przygotuje swoje stanowisko pracy zgodnie z checklistą (4–6 kroków) w 4/5 dni tygodnia przez 3 miesiące.
Cel SMART 2
Uczeń ukończy zadanie szkolne w przewidzianym czasie z użyciem timera wizualnego w 80% prób przez 4 miesiące.
6. Integracja sensoryczna
Cel SMART 1
Uczeń samodzielnie poprosi o przerwę sensoryczną w min. 3 sytuacjach tygodniowo przez 6 miesięcy.
Cel SMART 2
Uczeń wykona 3 ćwiczenia propriocepcyjne (nacisk, dociski, ciężarki) podczas każdej przerwy sensorycznej przez 8 tygodni.
👇 Przeczytaj:
📘 Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z Zespołem Aspergera eBook 18 zł
🧩 II. GOTOWE CELE SMART – Niepełnosprawność intelektualna (NI, lekkie/umiarkowane)
Obszary: edukacja, komunikacja, percepcja, motoryka, samodzielność, społeczność.
1. Komunikacja i rozumienie poleceń
Cel SMART 1
Uczeń wykona proste 2-krokowe polecenie (np. „weź zeszyt i usiądź”) w 4/5 prób przez okres 3 miesięcy.
Cel SMART 2
Uczeń nazwie 10 znanych przedmiotów / obrazków w 80% prób przez 4 miesiące.
2. Edukacja – czytanie, pisanie, liczenie
Cel SMART 1 – Czytanie
Uczeń rozpozna i nazwie wszystkie samogłoski i 10 spółgłosek w ciągu 6 miesięcy (80% prób).
Cel SMART 2 – Matematyka
Uczeń policzy przedmioty w zakresie 10 w 4/5 prób przez 5 miesięcy.
Cel SMART 3 – Pisanie
Uczeń odwzoruje 10 liter po śladzie w 80% prób przez 4 miesiące.
3. Percepcja wzrokowa / słuchowa
Cel SMART 1
Uczeń poprawnie dopasuje 10 par obrazków (taki sam – taki sam) w 5 miesięcy.
Cel SMART 2
Uczeń rozróżni 4 podstawowe dźwięki otoczenia (telefon, klaskanie, dzwonek, szum) w 80% prób przez 3 miesiące.
4. Motoryka mała i duża
Cel SMART 1
Uczeń nawlecze 10 koralików na sznurek w ciągu 4 miesięcy.
Cel SMART 2
Uczeń pokona tor ruchowy (chodzenie, przysiady, skoki) w 3/4 prób przez 3 miesiące.
5. Samodzielność
Cel SMART 1
Uczeń samodzielnie spakuje 3–5 potrzebnych przedmiotów do plecaka w 4/5 prób przez 5 miesięcy.
Cel SMART 2
Uczeń samodzielnie wykona toaletę poranną (mycie rąk, twarzy, czesanie) z minimalną podpowiedzią w 80% dni przez 6 miesięcy.
6. Umiejętności społeczne
Cel SMART 1
Uczeń będzie reagował na imię (kontakt wzrokowy lub zwrócenie się w stronę nauczyciela) w 4/5 prób przez 3 miesiące.
Cel SMART 2
Uczeń będzie uczestniczył w prostej zabawie naprzemiennej (np. turlanie piłki) przez 2 minuty w 4/5 prób przez 4 miesiące.
🔓 Subskrybuj
📌 Subskrypcja 6 zł – dostęp do wybranych materiałów, artykułów i inspiracji dla nauczycieli, terapeutów i rodziców.
🌟 Subskrypcja PREMIUM 10 zł – rozbudowane arkusze i scenariusze zajęć.
📚 Zajrzyj do eBooków, Pakietów lekcyjnych, scenariuszy zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych, Arkuszy i innych narzędzi (w zakładkach w górnej części strony) na autyzmwszkole.com
👇 Przeczytaj:
📘 Scenariusze adaptowane do przedmiotów szkolnych dla uczniów z ASD eBook 22 zł
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł










![[FOTO] Straż Graniczna w Bielsku-Białej udaremniła przemyt pseudoefedryny o wartości 12 tys. zł.](https://img.bielsko.info/ib/139a09681f627f78ae8900c83063d416/7/2025/11/straz_graniczna_udaremnila_przemyt_pseudoefedryny_o_wartosci_12_tys_zl_przemytnicy_1537.jpg)






