Różnice WOPFU vs IPET – kompletny przewodnik

autyzmwszkole.com 1 godzina temu
Reklamy

Wprowadzenie

W kontekście edukacji dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – w tym uczniów ze spek­trum autyzmu – najważniejsze dla szkoły i placówki są dwa dokumenty: Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET). Choć bywają używane równolegle i często w jednym procesie, pełnią różne funkcje, a prawidłowe rozumienie ich zakresu i różnic jest najważniejsze dla skutecznej pracy z uczniem i przestrzegania obowiązujących przepisów.

Celem tego artykułu jest:

  • omówienie definicji, podstaw prawnych i funkcji WOPFU i IPET,
  • wskazanie, kiedy i w jaki sposób należy je opracowywać,
  • zestawienie ich zakresu i różnic,
  • przedstawienie praktycznych wskazówek dla szkoleń, zespołów nauczycieli i specjalistów.

Podstawa prawna

Oba dokumenty – WOPFU oraz IPET – są regulowane w polskim systemie prawnym w obszarze edukacji i kształcenia specjalnego.

  • Podstawowym aktem jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Edumaster+3Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+3Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+3
  • W 2020 r. zostało opublikowane obwieszczenie Ministerstwa Edukacji Narodowej — Obwieszczenie MEN z 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia — które ujednoliciło tekst rozporządzenia i określiło aktualne brzmienie terminologii. Edumaster+2Kancelaria Beaty Patoleta+2
  • W literaturze wskazuje się również, iż dokumentacja WOPFU i IPET musi być zgodna ze zmianami prawnymi i dobrą praktyką szkolną. Specjalni+1

Ważne jest, iż choć prawo wskazuje zakres minimalny i obowiązki, to nie narzuca jednolitego, obowiązkowego formularza — każda placówka może dostosować formę dokumentu-szablonu do własnych potrzeb, pod warunkiem, iż uwzględnia wszystkie wymagane elementy. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1


Definicje i podstawowe funkcje

WOPFU – wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia

  • Skrót WOPFU oznacza „Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia”. WSB-NLU+2Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+2
  • Dokument ten stanowi szczegółowe rozpoznanie funkcjonowania ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego — analizuje zarówno jego mocne strony, jak i obszary trudności, w różnych sferach: edukacyjnej, społecznej, emocjonalnej, fizycznej. Pedagog Online+1
  • W praktyce WOPFU jest fundamentem dla dalszych działań — bez tej oceny nie można sensownie opracować IPET. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • Wskazuje na to, iż „Najpierw sporządza się WOPFU, a dopiero na podstawie opisanego funkcjonowania dziecka opracowuje się IPET.” Instytut Rozwoju Edukacji+1

IPET – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny

  • Skrót IPET oznacza „Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny”. Collegium Balticum+1
  • To dokument planistyczny – wynikający z analizy (WOPFU) — określa konkretne cele edukacyjne i terapeutyczne dla ucznia, formy wsparcia, metody pracy, dostosowania, współpracę nauczycieli + specjalistów + rodziców. zss4.edu.pl+1
  • Program ten jest przewodnikiem dla nauczycieli i specjalistów w codziennej pracy oraz wskazówką, jak wspierać ucznia w środowisku szkolnym/przedszkolnym.
Reklamy

👇 Przeczytaj:

IPET dla ucznia z Zespołem Aspergera – Praktyczny Przewodnik eBook 17 zł

Zakres i zawartość: co zawierają dokumenty?

Zakres WOPFU

W praktyce, WOPFU powinien zawierać m.in.:

  • indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia, jego mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1
  • zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystenta lub pomocy nauczyciela. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia – bariery, ograniczenia utrudniające uczestnictwo w zajęciach wspólnych, a także efekty dotychczasowych działań. Centrum Nauczania Domowego+1
  • informacje o tym, w jakim stopniu uczeń może realizować zajęcia wspólne z rówieśnikami, lub w mniejszych grupach, lub indywidualnie (jeśli takie formy są przewidziane). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • Dokument nie narzuca jednolitego formularza – forma może się różnić w placówkach. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Zakres IPET

Dokument IPET powinien zawierać m.in.:

  • zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego lub wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w jakich poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • działania wspierające rodziców ucznia oraz – w zależności od potrzeb – zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, innymi instytucjami. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne lub inne odpowiednie formy wsparcia w zależności od potrzeb i możliwości ucznia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami – rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności (np. technologia wspomagająca). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • IPET obowiązuje przez czas trwania etapu edukacyjnego lub okres wskazany w orzeczeniu (z możliwością aktualizacji). Instytut Rozwoju Edukacji

Terminy i procedury tworzenia

  • WOPFU powinno być opracowane przed IPET. Kancelaria Beaty Patoleta+1
  • Terminy: jeżeli dziecko z orzeczeniem rozpoczyna naukę w danej placówce na nowym etapie edukacyjnym, dokumenty powinny być przygotowane do 30 września danego roku szkolnego. jeżeli orzeczenie zostało dostarczone w trakcie roku – WOPFU (a następnie IPET) należy sporządzić w ciągu 30 dni od dostarczenia orzeczenia. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1
  • Zespół opracowujący dokumenty spotyka się co najmniej dwa razy w roku szkolnym, aby dokonać oceny funkcjonowania ucznia oraz – w razie potrzeby – modyfikacji dokumentu. Pedagog Online+1
  • Zespół tworzą nauczyciele i specjaliści zaangażowani w pracę z uczniem; rodzice/opiekunowie oraz sam uczeń (jeśli pełnoletni) mają prawo uczestniczyć w tych spotkaniach. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne+1

Różnice WOPFU vs IPET – tabela porównawcza

KryteriumWOPFUIPET
Funkcja głównaDiagnoza wieloaspektowa ucznia: poziom funkcjonowania, trudności, mocne strony, potrzeby.Plan działania: cele edukacyjno-terapeutyczne, formy wsparcia, metody, dostosowania.
Kiedy powstaje?Bezpośrednio po otrzymaniu orzeczenia (przed IPET).Po opracowaniu WOPFU – jako jego „następstwo” w procesie wsparcia ucznia.
Zakres dokumentuZawiera dane o funkcjonowaniu ucznia w różnych sferach, bariery, ograniczenia, wsparcie potrzebne.Zawiera konkretne działania: jakie metody, formy zajęć, liczba godzin, kto współpracuje, rodzice, specjaliści.
Forma dokumentuOcena – może mieć formę opisową, tabel, wykresów; placówka może ustalić własny szablon.Program – plan-strategia, z jasno określonymi celami, formami wsparcia, uwzględnieniem dostosowań i monitorowania.
Aktualizacja / modyfikacjaPrzynajmniej 2 raz w roku zespół dokonuje oceny funkcjonowania ucznia; WOPFU może być częścią ewaluacji IPET.Program musi być elastyczny, możliwa modyfikacja w trakcie trwania etapu edukacyjnego; powinna być ocena efektywności.
Podstawa dlaPodstawą do opracowania IPET.W oparciu o WOPFU, ale stanowi narzędzie pracy wszystkich zaangażowanych: nauczycieli, specjalistów, rodziców.

Praktyczne uwagi dla nauczycieli, specjalistów, rodziców

  1. Zrozumienie kolejności: Należy pamiętać, iż WOPFU musi być opracowany przed IPET – nie należy zacząć od IPET bez solidnej oceny.
  2. Zaangażowanie zespołu: W procesie opracowania obu dokumentów kluczowa jest współpraca: nauczyciele, specjaliści (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta), rodzice i – jeżeli to możliwe – sam uczeń. Ich wiedza i obserwacje są niezbędne.
  3. Realizm i konkretność w IPET: jeżeli program jest zbyt ogólnikowy (np. „poprawa komunikacji”), trudniej będzie monitorować postępy. Lepsze są konkretne cele: „uczeń szkolny użyje zdania składającego się z min. 5 wyrazów w zadaniach komunikacyjnych w 4-osobowej grupie” – i określone formy wsparcia.
  4. Regularna ewaluacja i modyfikacja: Zarówno WOPFU, jak i IPET nie mogą być dokumentami „na papierze”, które raz się sporządzi i zapomina. Wskazane jest monitorowanie, analiza postępów i w razie potrzeby modyfikacja zapisów.
  5. Dokumentacja i transparentność dla rodziców: Rodzice/opiekunowie ucznia (i jeżeli uczeń jest pełnoletni – on sam) mają prawo być informowani o terminach spotkań zespołu, otrzymać kopię dokumentu. Zespół ma obowiązek poinformować rodziców o terminie. Pedagog Online+1
  6. Dostosowanie do specyfiki ucznia ze spektrum autyzmu: W przypadku dzieci i młodzieży z autyzmem szczególnie ważne są: jasne instrukcje, struktura dnia, wsparcie społeczne i komunikacyjne, przewidywalność działań – zarówno w WOPFU (opis) jak i w IPET (konkretne strategie).
  7. Znajomość lokalnych procedur i formularzy: Placówki mogą mieć własne wzory dokumentów – warto zapoznać się z nimi, by wypełnić je poprawnie, ale zawsze w oparciu o wymagania prawne.
Reklamy

👇 Przeczytaj:

📘 Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu – Scenariusze i ćwiczenia terapeutyczno-dydaktyczne eBook 20 zł

Wnioski

  • WOPFU i IPET to dokumenty komplementarne, ale nie zamienne — pełnią różne role w procesie edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami.
  • Ich prawidłowe przygotowanie i realizacja to nie tylko kwestia formalna, ale warunek realnego wspierania rozwoju oraz uczestnictwa ucznia w życiu szkolnym/przedszkolnym.
  • Szczególnie w kontekście uczniów ze spektrum autyzmu – dobrze przygotowany WOPFU i IPET to podstawy do skutecznych działań edukacyjno-terapeutycznych, które odpowiadają ich indywidualnym potrzebom.
  • Placówki edukacyjne, zespoły nauczycieli i specjaliści muszą działać świadomie, z uwzględnieniem terminów, procedur, współpracy i ewaluacji. Dla rodziców i opiekunów – znajomość tych dokumentów pozwala lepiej uczestniczyć w procesie wsparcia ucznia i być partnerem w edukacji.

📌Powiązane

  • Co to jest IPET i WOPFU? Kompletny przewodnik dla nauczycieli i terapeutów
  • Kognitywistyka w IPET: jak opisać funkcje wykonawcze i dobrać cele?
  • Podstawy prawne IPET i WOPFU
  • IPET z WOPFU dla uczennicy z zespołem Aspergera – przykład dla cichej, wycofanej dziewczynki
  • Różnica między IPET a Planem Działań Wspierających (PDW) – co warto wiedzieć?
  • IPET + WOPFU dla ucznia ze spektrum autyzmu – kompletny przewodnik
  • IPET dla ucznia z autyzmem – jak stworzyć skuteczny plan wspierający edukację?
  • Jak prawidłowo rozpocząć tworzenie IPET? Etap diagnozy i analiza potrzeb ucznia. (Zespół Aspergera)
  • Tworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) w praktyce pedagoga specjalnego (uczeń ASD)

Poniżej znajdują się przykładowe szablony:

1️⃣ WOPFU – Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (uczeń ze spektrum autyzmu)
2️⃣ IPET – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (ASD) z przykładowymi celami i działaniami


1. SZABLON WOPFU (ASD)

Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia

Imię i nazwisko ucznia:
Klasa / oddział:
Data opracowania WOPFU:
Data dostarczenia orzeczenia:
Członkowie zespołu opracowującego:
(imię, nazwisko, funkcja – nauczyciele, specjaliści, wychowawca, inni)


A. Dane z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

  • Rodzaj niepełnosprawności: spektrum autyzmu (ASD)
  • Zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej:
    (pełne wklejenie lub skrócony wypis zaleceń)

B. Mocne strony i zasoby ucznia

(wnioski z obserwacji + różne perspektywy: nauczyciele, specjaliści)

Przykłady:

  • dobra pamięć mechaniczna
  • zainteresowania specjalne (np. liczby, grafika, transport)
  • wysoka motywacja w sytuacjach strukturalnych
  • umiejętność pracy samodzielnej przy jasnych instrukcjach
  • łatwość uczenia się wzrokowo
  • pozytywna reakcja na systemy wizualne (piktogramy, plany)

C. Trudności ucznia wynikające z ASD

(analiza funkcjonowania z podziałem na sfery)

1. Sfera poznawcza i uczenie się

  • trudności w generalizacji wiedzy
  • problemy z koncentracją uwagi podzielnej
  • trudności w uczeniu się z tekstu pisanego
  • potrzeba instrukcji krok po kroku

2. Komunikacja

  • trudności w rozumieniu wieloznaczności
  • możliwe echolalie lub dosłowne rozumienie komunikatów
  • problemy w inicjowaniu rozmowy

3. Sfera społeczna

  • trudności w czytaniu intencji innych
  • inicjacja kontaktu głównie w tematach zainteresowań
  • trudności w zabawie równoległej / wspólnej

4. Emocje i zachowania

  • wysoka reaktywność sensoryczna
  • trudność w przewidywaniu skutków działań
  • wycofanie lub przeciwnie – impulsywność

5. Motoryka / percepcja sensoryczna

  • możliwa nadwrażliwość słuchowa / dotykowa
  • potrzeba przerw sensorycznych
  • trudności w precyzji motoryki małej

6. Funkcjonowanie w sytuacji szkolnej

  • stres w nowych sytuacjach
  • lęk przed zmianą planu
  • potrzeba przewidywalności i prostych komunikatów

D. Bariery i ograniczenia

(wnioski do dalszej pracy)

  • przeciążenie sensoryczne w hałaśliwych przestrzeniach
  • trudności w adaptacji do zmian
  • problemy w rozumieniu zadań tekstowych
  • niski poziom kompetencji społecznych

E. Efekty dotychczasowego wsparcia

  • poprawa w zakresie rozumienia instrukcji
  • wzrost tolerancji na zmiany przy użyciu sygnałów wizualnych
  • lepsza kooperacja w małej grupie
  • większa samodzielność w zadaniach manualnych

F. Zakres wsparcia niezbędny uczniowi

  • dostosowanie środowiska (uczenie w strukturze, piktogramy)
  • system motywacyjny oparty na wzmocnieniach pozytywnych
  • zajęcia rewalidacyjne: 2 godziny tygodniowo
  • logopedia / TUS / SI – zgodnie z zaleceniami
  • przerwy sensoryczne
  • wsparcie nauczyciela wspomagającego / asystenta

G. Wnioski do IPET

(najważniejsze: to jest łącze między dokumentami)

  • konieczność bazowania na instrukcjach krok po kroku
  • cele edukacyjne muszą być mierzalne, konkretne
  • stała praca nad komunikacją funkcjonalną
  • wsparcie emocjonalno-społeczne (np. TUS)
  • codzienna struktura i wizualizacja zadań

Reklamy

👇 Przeczytaj:

📘 Oceny opisowe ucznia z autyzmem i Zespołem Aspergera – gotowe przykłady do wykorzystania (klasy 1–8) eBook 19 zł

2. SZABLON IPET (ASD)

Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny

Imię i nazwisko ucznia:
Klasa / oddział:
Rozpoczęcie obowiązywania IPET:
Okres obowiązywania: do końca etapu edukacyjnego / do modyfikacji
Członkowie zespołu: (imiona, funkcje)


A. Podstawy opracowania IPET

  • Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z dnia …
  • Wnioski z WOPFU z dnia …
  • Konsultacje z rodzicami / specjalistami

B. Charakterystyka ucznia (skrót WOPFU)

(2–4 zdania podsumowujące najważniejsze informacje)


C. Cele ogólne IPET (ASD)

  • rozwój komunikacji funkcjonalnej
  • poprawa samodzielności
  • rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych
  • opanowanie podstawowych umiejętności szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie)
  • regulacja sensoryczna i emocjonalna

D. Cele szczegółowe (SMART) + sposoby realizacji

1. Komunikacja (logopedia / AAC / mowa funkcjonalna)

Cel SMART:
Uczeń w ciągu 6 miesięcy będzie stosował minimum 10 funkcjonalnych komunikatów w codziennych sytuacjach szkolnych (np. proszę, jeszcze, nie chcę, przerwa).

Działania:

  • piktogramy / PCS / MÓWIK
  • modelowanie języka
  • skrypty językowe
  • scenki sytuacyjne

2. Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne (TUS)

Cel SMART:
Uczeń w sytuacjach konfliktowych zastosuje 1 wyuczoną strategię regulacji (oddech, przerwa, sygnał STOP) w 4/5 prób.

Działania:

  • trening rozpoznawania emocji (karty emocji)
  • trening reakcji na zmianę
  • odgrywanie ról
  • wzmacnianie pozytywnych zachowań

3. Edukacja (czytanie, pisanie, matematyka)

Cel SMART:
Uczeń przeczyta 10 krótkich zdań na poziomie klasy i udzieli minimum 5 poprawnych odpowiedzi na proste pytania faktograficzne.

Działania:

  • metoda symultaniczno-sekwencyjna
  • pisanie po śladzie
  • zadania matematyczne w strukturze kroków
  • wzmocnienia i przerwy sensoryczne

4. Samodzielność i organizacja pracy

Cel SMART:
Uczeń zorganizuje swoje stanowisko pracy zgodnie z planem obrazkowym w 4 z 5 dni.

Działania:

  • checklista obrazkowa
  • rutyny poranne
  • timer wizualny
  • system motywacyjny

5. Regulacja sensoryczna (SI)

Cel SMART:
Uczeń samodzielnie poprosi o przerwę sensoryczną w co najmniej 3 sytuacjach tygodniowo.

Działania:

  • kącik wyciszenia
  • masa sensoryczna, obciążniki
  • ćwiczenia propriocepcji
  • plan aktywności sensorycznej

E. Dostosowania warunków edukacyjnych

  • wydłużony czas pracy
  • zadania w formie wizualnej
  • ograniczenie bodźców
  • miejsce pracy blisko nauczyciela
  • wprowadzanie zmian z wyprzedzeniem
  • możliwość przerw sensorycznych

F. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  • rewalidacja: 2 godz./tydz.
  • logopedia
  • terapia SI
  • zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
  • konsultacje z rodzicami

G. kooperacja z rodzicami

  • cotygodniowe krótkie informacje
  • konsultacje 1×/miesiąc
  • wspólne strategie komunikacyjne i sensoryczne

H. Monitorowanie IPET

  • wpisy specjalistów co miesiąc
  • ewaluacja co 5 miesięcy
  • modyfikacja w razie potrzeb (zmiana zachowań, postępów, trudności)
Reklamy

👇 Przeczytaj:

Ebook: Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z podwójną diagnozą: autyzm i niepełnosprawność intelektualna 17 zł

Poniżej przygotowałam gotowy zestaw profesjonalnych celów SMART do IPET dla ucznia:

🔹 ze spektrum autyzmu (ASD)
🔹 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / umiarkowanym

Cele są napisane zgodnie z obowiązującymi standardami dokumentacji, praktyką szkół oraz zasadami SMART (konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne, określone w czasie).
Możesz je skopiować bezpośrednio do IPET.


🧩 I. GOTOWE CELE SMART – ASD (spektrum autyzmu)

Cele podzielone na najważniejsze obszary: komunikacja, emocje, społeczne, edukacja, samodzielność, sensoryka, organizacja.


1. Komunikacja (mowa funkcjonalna / AAC)

Cel SMART 1

Uczeń w ciągu 6 miesięcy zastosuje minimum 10 funkcjonalnych komunikatów (np. proszę, jeszcze, przerwa, nie chcę) w sytuacjach codziennych w 4/5 obserwacji tygodniowo.

Cel SMART 2

Uczeń będzie stosował plan obrazkowy (3–5 piktogramów) do organizowania czynności przez 4 dni w tygodniu w ciągu najbliższych 5 miesięcy.

Cel SMART 3

Uczeń samodzielnie zainicjuje kontakt słowny lub dzięki AAC 2 razy dziennie przez okres 3 miesięcy.


2. Funkcjonowanie emocjonalne i regulacja

Cel SMART 1

Uczeń w sytuacji trudnej zastosuje jedną wyuczoną strategię regulacji (np. oddech, przerwa sensoryczna, sygnał STOP) w 3/4 sytuacjach przez 6 miesięcy.

Cel SMART 2

Uczeń poprawnie nazwie 5 podstawowych emocji na podstawie kart lub sytuacji modelowej w 80% prób przez 4 miesiące.


3. Umiejętności społeczne (TUS)

Cel SMART 1

Uczeń wejdzie w krótką (1–2 zdania) wymianę społeczną z rówieśnikiem co najmniej 1 raz dziennie przez 5 miesięcy.

Cel SMART 2

Uczeń będzie przestrzegał dwóch zasad grupowych (np. czekam na swoją kolej, słucham) podczas zajęć w małej grupie w 4/5 obserwacji przez 6 miesięcy.


4. Edukacja szkolna (czytanie, pisanie, matematyka)

Cel SMART 1 – Czytanie

Uczeń przeczyta 10 prostych zdań i udzieli minimum 5 poprawnych odpowiedzi na pytania faktograficzne w ciągu 6 miesięcy.

Cel SMART 2 – Matematyka

Uczeń rozwiąże proste działania dodawania/odejmowania do 20 korzystając z modelu obrazkowego w 4/5 prób w okresie 5 miesięcy.


5. Samodzielność i organizacja pracy

Cel SMART 1

Uczeń przygotuje swoje stanowisko pracy zgodnie z checklistą (4–6 kroków) w 4/5 dni tygodnia przez 3 miesiące.

Cel SMART 2

Uczeń ukończy zadanie szkolne w przewidzianym czasie z użyciem timera wizualnego w 80% prób przez 4 miesiące.


6. Integracja sensoryczna

Cel SMART 1

Uczeń samodzielnie poprosi o przerwę sensoryczną w min. 3 sytuacjach tygodniowo przez 6 miesięcy.

Cel SMART 2

Uczeń wykona 3 ćwiczenia propriocepcyjne (nacisk, dociski, ciężarki) podczas każdej przerwy sensorycznej przez 8 tygodni.


Reklamy

👇 Przeczytaj:

📘 Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z Zespołem Aspergera eBook 18 zł

🧩 II. GOTOWE CELE SMART – Niepełnosprawność intelektualna (NI, lekkie/umiarkowane)

Obszary: edukacja, komunikacja, percepcja, motoryka, samodzielność, społeczność.


1. Komunikacja i rozumienie poleceń

Cel SMART 1

Uczeń wykona proste 2-krokowe polecenie (np. „weź zeszyt i usiądź”) w 4/5 prób przez okres 3 miesięcy.

Cel SMART 2

Uczeń nazwie 10 znanych przedmiotów / obrazków w 80% prób przez 4 miesiące.


2. Edukacja – czytanie, pisanie, liczenie

Cel SMART 1 – Czytanie

Uczeń rozpozna i nazwie wszystkie samogłoski i 10 spółgłosek w ciągu 6 miesięcy (80% prób).

Cel SMART 2 – Matematyka

Uczeń policzy przedmioty w zakresie 10 w 4/5 prób przez 5 miesięcy.

Cel SMART 3 – Pisanie

Uczeń odwzoruje 10 liter po śladzie w 80% prób przez 4 miesiące.


3. Percepcja wzrokowa / słuchowa

Cel SMART 1

Uczeń poprawnie dopasuje 10 par obrazków (taki sam – taki sam) w 5 miesięcy.

Cel SMART 2

Uczeń rozróżni 4 podstawowe dźwięki otoczenia (telefon, klaskanie, dzwonek, szum) w 80% prób przez 3 miesiące.


4. Motoryka mała i duża

Cel SMART 1

Uczeń nawlecze 10 koralików na sznurek w ciągu 4 miesięcy.

Cel SMART 2

Uczeń pokona tor ruchowy (chodzenie, przysiady, skoki) w 3/4 prób przez 3 miesiące.


5. Samodzielność

Cel SMART 1

Uczeń samodzielnie spakuje 3–5 potrzebnych przedmiotów do plecaka w 4/5 prób przez 5 miesięcy.

Cel SMART 2

Uczeń samodzielnie wykona toaletę poranną (mycie rąk, twarzy, czesanie) z minimalną podpowiedzią w 80% dni przez 6 miesięcy.


6. Umiejętności społeczne

Cel SMART 1

Uczeń będzie reagował na imię (kontakt wzrokowy lub zwrócenie się w stronę nauczyciela) w 4/5 prób przez 3 miesiące.

Cel SMART 2

Uczeń będzie uczestniczył w prostej zabawie naprzemiennej (np. turlanie piłki) przez 2 minuty w 4/5 prób przez 4 miesiące.

🔓 Subskrybuj

📌 Subskrypcja 6 zł – dostęp do wybranych materiałów, artykułów i inspiracji dla nauczycieli, terapeutów i rodziców.
🌟 Subskrypcja PREMIUM 10 zł – rozbudowane arkusze i scenariusze zajęć.

📚 Zajrzyj do eBooków, Pakietów lekcyjnych, scenariuszy zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych, Arkuszy i innych narzędzi (w zakładkach w górnej części strony) na autyzmwszkole.com

👇 Przeczytaj:

📘 Scenariusze adaptowane do przedmiotów szkolnych dla uczniów z ASD eBook 22 zł
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Idź do oryginalnego materiału