Wartości, z którymi młody człowiek zidentyfikował się w szkole, mają go jednocześnie skłaniać do podejmowania bezpiecznych i prozdrowotnych decyzji w różnych sferach jego życia.
Wartości a podstawa programowa
Wartości, które określa podstawa programowa, i które stanowią istotę proponowanych działań, odnoszą się zatem do zróżnicowanych obszarów, takich jak:
Przedsiębiorczość:
- wspieranie uczniów w realizacji ich pomysłów;
- podejmowanie działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego;
- rozbudzanie zainteresowania rozwojem społeczno-gospodarczym;
- pokonywanie uprzedzeń i osiąganie kompromisu;
- poszanowanie praw każdego człowieka.
Kultura osobista:
- przywiązanie do historii i tradycji narodowych;
- wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej.
Altruizm:
- akceptację i szacunek dla drugiego człowieka;
- budowanie konstruktywnych relacji;
- zachęcanie do komunikacji międzykulturowej z poszanowaniem dla różnorodności i innych ludzi;
- budowanie poczucia tożsamości lokalnej, regionalnej, państwowej, europejskiej.
Zdrowie i życie:
- zapewnienie sobie optymalnego poziomu zdrowia fizycznego i psychicznego przez prowadzenie zdrowego stylu życia;
- ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści z aktywności fizycznej.
Kreatywność i innowacyjność:
- krytyczną analizę informacji;
- rozbudzanie ciekawości poznawania otaczającego świata;
- kształcenie krytycznej postawy postrzegania otaczających zjawisk.
Ciekawość poznawacza kształtowana:
- uruchomienie procesów poznawczych – percepcji, uwagi, pamięci, myślenia, języka, funkcji ekspresyjnych.
Sylwetka absolwenta
Przy określaniu sylwetki absolwenta należy sobie wyobrazić ucznia, który kończy szkołę i odpowiedzieć na pytanie – jaki on jest?
Sylwetka absolwenta to wzorcowy obraz osoby kończącej szkołę, która jest idealnym ucieleśnieniem oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Opis sylwetki powinien obejmować efekty kształcenia i wychowania prowadzonych w środowisku szkolnym. Inspirująca może okazać się tutaj debata szkolna, podczas której zaprosimy całą społeczność szkolną do poszukania odpowiedzi na pytanie: Jakim człowiekiem ma być nasz absolwent?
Z całą pewnością absolwent szkoły powinien czuć się bezpiecznie i swobodnie w środowisku rodzinnym i szkolnym, powinien być pozytywnie nastawiony do siebie i innych ludzi, pokonywać przeciwności i radzić sobie z trudnymi sytuacjami zgodnie z możliwościami rozwojowymi, w sferach fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
W sferze fizycznej, rozumianej jako prowadzenie zdrowego stylu życia, uczeń:
- dba o swoje bezpieczeństwo i zdrowie;
- dostrzega zagrożenia środowiska naturalnego i przeciwdziała im;
- zna sposoby spędzania czasu wolnego korzystne dla zdrowia fizycznego oraz aktywnie je stosuje;
- jest świadomy zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi, w tym stosowaniem różnych substancji psychoaktywnych;
- konstruktywnie podejmuje decyzje w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu.
W sferze psychicznej, rozumianej jako ponoszenie odpowiedzialności za siebie i współodpowiedzialności za innych oraz otaczający świat, uczeń:
- jest kreatywny i potrafi twórczo myśleć;
- poszerza swoją wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji;
- jest dobrze przygotowany do nauki na wyższym etapie kształcenia;
- akceptuje siebie i innych;
- pozytywnie patrzy na otaczający świat, potrafi sobie radzić w trudnych sytuacjach;
- prawidłowo rozpoznaje i wyraża własne emocje;
- szanuje środowisko i jego zasoby naturalne, wykazuje postawę proekologiczną.
W sferze społecznej, rozumianej jako konstruktywne pełnienie ról społecznych, uczeń:
- ma świadomość przynależności do społeczności szkolnej i lokalnej;
- zna historię swojego miasta, regionu i kraju;
- prawidłowo funkcjonuje w grupie społecznej;
- właściwie komunikuje się z rówieśnikami i dorosłymi;
- zna swoje prawa i respektuje prawa innych;
- przestrzega przyjętych norm i zasad, rozróżnia zachowania dobre i złe.
W sferze duchowej, rozumianej jako posiadanie konstruktywnego systemu wartości oraz poczucia sensu życia i istnienia człowieka, uczeń:
- zna siebie, swoje zalety, wady, uzdolnienia, możliwości;
- ma poczucie własnej godności i szacunku dla godności innych ludzi;
- poszukuje wzorców postępowania;
- dokonuje wyborów i bierze odpowiedzialność za własne czyny.